Ofzo enzo
- login of registreer om te reageren
Ofzo enzo
Hoe spellen jullie enzo/en zo en ofzo/of zo? De online Van Dale kent ofzo en enzo niet, maar volgens mij is het toch echt één woordje. Of heb ik dat al jaren mis?

ik gebruik ze niet, dus kan ook geen antwoord geven helaas. Volgens mij is dit meer spreektaal Waus. (ik typte net trouwens Aart)

Hehe Waus Aart mag allebei.
Spreektaal dan nog. In dialogen kan het prima

ja het kan ook wel, maar ik zou niet weten hoe je het schrijft.. wellicht is er ook geen vast woord voor.
Ik persoonlijk zou het los schrijven, maar dat is meer gevoel dan wijsheid.

Ik heb het vroeger op school geleerd als enzo en ofzo.
Maarmaar, normaalgesproken gebruik je toch geen afkortingen in schrijfsels? Dan zou je ook ed en oa, etc kunnen gebruiken, het is niet gebruikelijk. Maar ja, zelf weten natuurlijk
.
Edit: Enzovoort schrijf je ook aan elkaar, dus daarom is het logisch om het af te korten tot enzo. Ofzo...

Ik zou het ook aan elkaar schrijven. Ik heb ook 1 keer het woordje ofzo in mijn manu.

Maak er enzovoorts of ofzoiets van 
Ik heb de Nederlandse taal nooit geleerd, maar van enzo en ofzo aan elkaar vast hoor ik nu voor het eerst.

of zo (want kort voor of zoiets) en enzo (enzovoort) (of los als het en dergelijke betekent, denk ik...).
Ik gebruik het eigenlijk veel te vaak, geloof ik 

Of zoiets en enzovoorts vind ik niet mooi, dus daarom ofzo/of zo en enzo.
En ofzo omdat Google daarbij miljoenen hits meer vindt. Maar da's ook niet de betrouwbaarste 
dank jullie.

Volgens Van Dale bestaan ze beiden niet.

Weet ik. Maar ze moeten toch ergens vandaan komen? En goeiemoggel staat ook al niet in de Van Dale.

Volgens mij is het spreektaal. Ofzo aan elkaar en enzo weet ik eigenlijk niet, dat gebruik ik nooit.
Goeiemoggel mag van mij weer afgeschaft worden. Ik vind dat echt irritant
Ik zie steeds vaker dat in plaats van 'mijn', 'me' wordt gebruikt. Van native speakers wel te verstaan.

Ik schrijf nooit enzo en ofzo aan elkaar. Volgens mij hoort het gewoon los, Waus.
@ Mario: me fiets, me verhaal, dat is wel erg lelijk.
@Sjee
Inderdaad. Ik vraag me altijd af waarom dit zo gebruikt wordt, want dit is (al ben ik geen taal-deskundige) totaal fout en inderdaad lelijk.

bij 'jou' kan ik het vaak nog wel begrijpen, maar zodra ik ergens 'me boek' zie staan, stop ik met lezen.

Ik lees nu ook wel eens men fiets, men verhaal. Ik dacht dat dat dialect was, ik hoop toch niet dat dat de nieuwe schrijfwijze wordt
.

Ik schrijf altijd ofzo en enzo, maar in mijn verhalen gebruik ik het amper
En volgens is men verhaal e.d. dialect. 

Godzijdank

Van Dale geeft gewoon antwoord op de vraag. Het moet allebei los.
of zo
of iets dat erop lijkt
geef mij eens een potlood of zo
kan ik je helpen of zo?
kan ik je misschien helpen?
en zo
en dergelijke
er zaten egels en zo

O, ik zet ze lekker aanelkaarvast.
Ik gebruik vaak spreektaal i.p.v. schrijftaal. Expres.

Al is het spreektaal, het lijkt mij beter om het wel volgens de juiste spelling te schrijven. Bijvoorbeeld "in ieder geval", is ook iets wat je in een adem uitspreekt, maar als je het aan elkaar vast schrijft, staat dat erg slordig.
Waarom zou je expres fouten maken in een boek?

Ja, dat vind ik ook. Taalfouten zijn altijd laakbaar.
Al is het spreektaal, zorg dan wel dat de spelling in orde is. Uit respect voor je lezers, zou ik dan zeggen.

Zulke woordjes gebruik ik natuurlijk ook niet constant! Zo maar af en toe om de lezers te prikkelen, ze moeten niet in gaan dutten!
Het past ook bij mijn stijl.