Dubbele of enkele aanhalingstekens?

ThePhantom

Dubbele of enkele aanhalingstekens?

Wat is tegenwoordig gebruikelijk?
Ik las ergens dat een redacteur ogenblikkelijk dubbel omzette in enkel.

Ik hoor graag wat jullie ervaring is.

Folen
afbeelding van Folen

In boeken staat bijna altijd enkel, maar ik werk zelf met dubbel.
Als een redacteur het om wil zetten, zou ik zeggen dat hij dat lekker moet doen, maar dat je je daar niet druk over moet maken.

A. Redhed
afbeelding van A. Redhed

Ik typ ook dubbele. heb na jouw vraag gekeken in een boek van de uitgeverij waar ik wil uitgeven... er staan enkele in.

Mario Kluser

Als ik een paar willekeurige boeken erbij haal, dan zie ik zowel dubbele als enkele. Uiteraard consequent op dezelfde manier gebruikt.

www.mariokluser.nl
Alleen contacteren via formulier op de website. Gelieve geen contact opnemen in verband met proeflezen en/of uitgeven.

MichaM
afbeelding van MichaM

Ik vind dubbele fijner, omdat je enkele al gebruikt als apostrof. 'Hij heeft twee auto's,' staat een beetje raar...

Micha Meinderts - Sociaal dyslect

ThePhantom

@MichaM

Klopt, was ook mijn idee. Vandaar mijn vraag. Ben eerste gecorrigeerde hoofdstuk van boek aan het opmaken en zat te dubben.

Sjee
afbeelding van Sjee

Enkele vind ik persoonlijk mooier.
Heb toevallig laatst twee boeken gelezen waarin de schrijver ze helemaal weg had gelaten. Dat was even wennen.

Trenke
afbeelding van Trenke

Volgens mij zijn dubbele ouderwets. Vroeger werden dubbele gebruikt voor gesproken taal en enkele voor gedachtes. Tegenwoordig wordt gesproken taal tussen enkele aanhalingstekens gezet en gedachtes krijgen geen aanhalingstekens meer. Soms wel wat lastig.

BABS terug van vakantie!

MichaM
afbeelding van MichaM

Ik weet niet beter dan dat gedachten geen aanhalingstekens hebben, dus hoe "vroeger" is dat?

Zjors
afbeelding van Zjors

Dubbele is helemaal uit.

Micha herbouwde mijn site www.kaatroozal.nl !

MichaM
afbeelding van MichaM

Ik haat modegrillen dus ik blijf lekker dubbele gebruiken stick out tongue

Pip

Dit is volgens mij net zoiets als de keuze of je een gesproken tekst begint met een streepje of een aanhalingsteken. Zulke dingen staan niet in steen gebeiteld.

Sjee
afbeelding van Sjee

Nee, het moeten echt enkele zijn. Dat is ook geen modegril.

alberta dekker

Hallo Sjee,

In 'Het dorp Stepantsjikovo' van F.M. Dostojevski, kwam ik strepen tegen als vervanging voor aanhalingstekens; het waren geen gedachtenstrepen. Consequent volgehouden voor in de volledige tekst, ga je er, vreemd genoeg aan wennen. gr alberta

alberta

Eufdrie
afbeelding van Eufdrie

Enkele voor citaten, en dubbele voor citaten binnen citaten.
Zo doe ik het, en zo staat het ook in 90% van de boeken die ik lees.

ThePhantom

De boeken die ik klaar heb liggen om mee naar de boot te gaan geven een 50/50 verhouding. Ik lees vrijwel geen NL dus daar heb ik geen houvast.
Maar ik heb even in de boekenkast gekeken en daar zijn de meeste NL titels met enkele voor de dialogen.

forever_nobody
afbeelding van forever_nobody

Ik gebruik enkele aanhalingstekens. Dat vind ik mooier staan, maar dat is ieder zijn eigen mening. smile

Waus
afbeelding van Waus

"Dubbele aanhalingstekens is wat ik gebruik," zei Aart. "Ik vind ze mooier. Maakt niet uit wat er het meeste gebruikt wordt." Toch raar, dacht hij, dat er zoveel meningen over zoiets simpels als aanhalingstekens bestaan.

Uilskuikentjes logboek!
(niet van mij, alleen erg leuk)

eef
afbeelding van eef

Enkele thumbsup

Life is too short
..to drink bad wine.

Mario Kluser

Voor gedachten gebruik ik geen aanhalingstekens, maar maak die wel cursief.

www.mariokluser.nl
Alleen contacteren via formulier op de website. Gelieve geen contact opnemen in verband met proeflezen en/of uitgeven.

Saralitse
afbeelding van Saralitse

Ik gebruik enkele aanhalingstekens.
@Mario
Ik maak de gedachten ook cursief smile
Is daar ook een regel voor?

Mario Kluser

@Saralitse

Ik zie in verschillende boeken verschillende manieren. Daar zit de mijne ook bij, dus vind ik het goed.

www.mariokluser.nl

rietje
afbeelding van rietje

ik gebruik enkele, dat leest wat rustiger

overigens heeft de fancy in mijn artikel alle enkele aanhalingstekens vervangen door dubbele.

Neem ook eens een kijkje op mijn website: www.rianneverwoert.nl

HermanHiemstra

Ik denk dat je daar gewoon zelf een keuze in moet maken. Persoonlijk zou ik altijd voor enkele gaan. Het woordbeeld blijft dan lekker rustig. De enige min of meer vaste afspraak waar ik van weet is dat voor het weergeven van letterlijke citaten altijd dubbele aanhalingstekens worden gebruikt.

Job.

'Gisteren' zo sprak Job,'kwam ik thuis, maar het enige dat mijn vrouw zei was "Goedemiddag", en niet meer'.
Zo hanteer ik het, maar ik kan me niet herinneren ooit een citaat binnen gesproken tekst te hebben gezet. Ik vind het niet zo mooi klinken, en ik denk dat ik ze onbewust vermijd. Net als dubbele woorden achter elkaar.

Zij die met weinig tevreden zijn, zullen het rijkst zijn, want tevredenheid is de grootste schat.

Job.

Wat doen jullie trouwens: '. of .' en dan nu een punt.

Zij die met weinig tevreden zijn, zullen het rijkst zijn, want tevredenheid is de grootste schat.

Waus
afbeelding van Waus

"Ik doe dat zo," zei Aart. "Kijk maar."

Uilskuikentjes logboek!

Irene
afbeelding van Irene

Job, de punt hoort binnen de aanhalingstekens. wink
Verder doe ik het op dezelfde manier als jij. Dialoog tussen enkele aanhalingstekens en citaten tussen dubbele.

Job.

Is dat verplicht? Ik hanteer juist overal punt buiten de aanhalingstekens. Is het niet gewoon belangrijk dat je het consequent doet, en niet zo hoe je het doet?

Irene
afbeelding van Irene

Job, de punt buiten de aanhalingstekens kan voorkomen wanneer je een zin eindigt met een citaat. Maar bij een dialoog staat hij altijd binnen de aanhalingstekens. Ik heb hier honderden boeken en daarin gebeurt het zonder uitzondering zo.

Waus
afbeelding van Waus

Nee verplicht is het niet. Het kan op allerlei manieren en niemand weet echt zeker hoe het echt moet. Ook uitgevers niet. Dus fout is het niet, als je het maar altijd op die manier doet.

Uilskuikentjes logboek!