Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

gerommel met tijden

Ik heb een verhaal geschreven in de verleden tijd. In dat verhaal zitten flashbacks en om die gebeurtenissen sterker te maken heb ik ze in de tegenwoordige tijd beschreven. Nu ik alles teruglees vind ik dit een hele rare stap. Alles wat nu gebeurt staat in de VT, alles wat in het verleden is gebeurd staat in de TT. Dat kan toch niet?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het kan wel maar staat wel heel raar. ALs ik dat las zou ik het andersom verwachten, jouw flashbacks in wat er nu gebeurt en de rest wat er eerder gebeurde :P Van de TT kan je natuurlijk ook VVT maken.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het kan wel, het is zelfs wel origineel, Sjee. Maar wellicht dat je voor jezelf moet weten waarom je het zo hebt gedaan.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou best willen reageren Sjee, maar zonder zicht op hoe je dat nu precies gedaan hebt blijft het gissen. Natuurlijk kan het, het ligt er verder net aan hoe je het uitwerkt. Kies je de tijden omdat je het grappig vind, of wil je er iets mee zeggen, zit er een gedachte achter, bijvoorbeeld. Maakt de vorm het verhaal levendig en verrassend, of lastig en moeilijk. Is het de beste vorm of kan het nog beter.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beroemd voorbeeld van zo'n flashback komt uit 'Van oude menschen, de dingen, die voorbij gaan' van Louis Couperus . Ik heb het even voor je opgezocht. gr alberta

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had het gedaan omdat ik de gebeurtenissen uit het verleden sterker wilde laten overkomen. Aanvankelijk was dat prima, maar verder in het verhaal stoorde het en werkte het juist verwarrend. Misschien dat het bij één flashback goed werkt, maar bij meerdere juist niet. Het lijken nu meer flash-forwards. In elk geval bedankt voor jullie reacties. Leuk om te lezen dat de boekenweek en L.C. me steunen! En dat allemaal voor die verrekte Flair-wedstrijd. Ik worstel ermee en kom geloof ik niet boven :\\

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoelang is het verhaal dan? Voor die Flairwedstrijd was met maximaal toch zo'n 8000-10000 woorden? EDIT: Hoeveel flashbacks heb je er dan wel niet ingestopt?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kan je die flashbacks niet in schuin zetten? Dan kan je die ook in VT blijven doen. Of alles in TT maar alleen de flashbacks in VT? Of is VT echt de beste manier voor dat verhaal?

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Daar had ik ook al aan gedacht, maar dat vind ik een te gemakkelijke oplossing. Nee, ik ben nu bezig het hele verhaal in de tt te zetten. De flashback komen in de vt. Lekker ouderwets!

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi, toch een oplossing :) en als je er toch niet tevreden over bent kan je in dit topic rustig klagen.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet niet hoe duidelijk de samenhang en het tijdsverloop is in je tekst, maar het komt op mij juist origineel over. Een voorbeeldje is misschien niet oké omdat het voor een wedstrijd is, maar ik zou het op zich handig vinden.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik win, mag je het lezen in de flair, Ing ;) Als ik niet win (wat waarschijnlijker is) plaats ik hier een stukje. Misschien klinkt het origineler dan het er uit zien.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Vraag het anders gewoon even aan iemand privé, of hij er even naar kijken wil? Dan stuur je het toch wat relaxter in, lijkt me.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed idee, Marriejeanne, maar ik heb de tijden al veranderd en ik merk nu al dat dit het verhaal ten goede komt.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gewoon je hart volgen Sjee, het lijkt mij een origineel idee. Ik zou die flashbacks wel zoveel mogelijk beperken en ze cursief doen.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet niet veel over grammatica. Van heel wat terminologie, ben ik niet op de hoogte. Ik schrijf op mijn gevoel. Toch maak ik behalve ongewilde schrijffouten, weinig taalfouten. De meeste fouten maakt mijn computer met ongevraagde correcties. Hij kijkt niet altijd ver genoeg naar voren. En dan wordt er bijvoorbeeld een d geplaatst, waar ik terecht een t heb ingetypt. En van "andere mensen", maakt die deels onwetende taalslaaf, doodleuk: ander mensen. Hij slikt de e in. Dat is nog lang niet alles. Het is voor mij een grote ergernis. Ik ben geen drs. Nederlands. Maar ben er van overtuigd, dat ik het in heel wat opzichten beter weet, dan wie het correctieprogramma in elkaar hebben gehusseld. Voor ik windows kon gebruiken, had ik die problemen niet. Verroest, ik merk dat dit een ander onderwerp is. Maar het is wel verwant aan waar ik op wilde reageren. Dat komt door het heen en weer schuiven. Och, ik laat het gewoon hier staan, en typ het opnieuw in waar het hoort.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb net "De Overgave" uit van Arthur Japin. (Mooi boek vond ik, maar dat terzijde.) Maar in dat boek wordt vaak van tijd verschoven, zonder dat ik daar aanleiding toe zag. Is dat literair of vond Japin het gewoon mooi?