Decoratieve initiaal

Carduelis
afbeelding van Carduelis

Decoratieve initiaal

Is het nuttig om bij je manuscript een decoratieve initiaal (zo'n grote sierlijke letter aan het begin van een hoofdstuk, bijvoorbeeld) in te voegen? Wordt dat gewaardeerd, vinden uitgeverijen het leuk of juist niet? confused

Hij, die denkt, staat in het leven eenzaam, als een wachter op een vuurtoren. - Albert Guinon

lilybruijn

Geen idee, ik denk dat ze het overbodige ruimteverspilling vinden. Ik gebruik het wel altijd (als het toch niet naar de uitgever gaat) want ik vind het mooi, haha.

- Lily

Dries
medewerker
afbeelding van Dries

Uitgeverijen willen over het algemeen zo min mogelijk opmaak in een document. Wel hoofdstukindeling, alinea's en leestekens natuurlijk, maar geen vet, cursief, lettertypen, etc. Dus ook geen decoratieve initiaal.

Je kunt er natuurlijk wel bijzetten dat het je leuk lijkt om een decoratieve initiaal in de uiteindelijke gedrukte versie van je boek te gebruiken.

Webmaster Schrijven Online - 藤原 拓海

A. Redhed
afbeelding van A. Redhed

Lijkt me onnodig. Ze lezen je brief en kijken dan snel een paar bladzijden door. Een mooie beginletter helpt daar niets.

MichaM
afbeelding van MichaM

Nuttig? Zo zou ik het niet willen noemen, nee big grin

Als een uitgever interesse heeft, kun je het altijd nog opperen of het leuk is in de uiteindelijke versie.

Micha Meinderts - Sociaal dyslect

Pehamo
afbeelding van Pehamo

Ik had ook een mooie sierletter in een manuscript toegevoegd.
Maar de printer pakt dat helemaal niet, boehoe.
Maar beter ook, zoals Dries en A.Redhed zeggen.
Ze kijken er toch niet naar.

Maar Micha's Idee is ook prima.
als het boek uitgegeven wordt vragen of er dan een sierletter bij een beginstuk mag.

Live is live...