Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Toestemming van bestaand personage nodig?

Hallo, ik ben nieuw op de site, heb al flink wat rondgeneusd, maar mocht dit bericht ergens anders horen dan hou ik me aanbevolen ;-) Ik heb in mijn roman een personage gebaseerd op een bestaand persoon. Dat doe ik redelijk strak trouwens. In hoeverre vinden jullie dat ik deze persoon daarvan op de hoogte moet brengen en sterker nog: vinden jullie dat die akkoord moet gaan? Ik voel me een beetje moreel verplicht maar weet niet goed of dat ergens op gebaseerd is.. Groetjes

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Een paar links op het forum van dingen die ermee te maken hebben: http://www.schrijvenonline.org/forum-onderwerp/25… http://www.schrijvenonline.org/forum-onderwerp/25… Als je een publiek persoon beschrijft die puur zijn publieke taken uitvoert is het geen probleem. Als je het privéleven van bestaande mensen gaat beschrijven kun je inderdaad problemen krijgen. Denk bijvoorbeeld aan de rechtszaak van Herman Brusselmans over het boek Uitgeverij Guggenheimer. Daar werden fictieve namen gebruikt voor personages die gebaseerd waren op bestaande personen. Nou ging deze zaak voornamelijk over één belediging van één van personages, maar het geeft wel aan dat het gevoelig kan liggen.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het verhaal is gebaseerd op een waar gebeurde ervaring. De bedoeling is dat het vervolgens uitgewerkt wordt maar degene over wie het gaat zal zichzelf er ongetwijfeld in kunnen herkennen. Ook al zou ik allerlei details aanpassen.. Ik heb overigens vanmorgen de andere lijntjes over min of meer hetzelfde onderwerp gelezen en denk dat ik ondertussen wel besloten heb hoe ik ermee om wil gaan. Heb een mail gestuurd met de vraag of het ok is dat ik gebruik maak van het verhaal (maar dat is op zichzelf raar omdat het ook mijn verhaal is). Ik denk dat als ik er niet over nagedacht had het misschien problemen op zou kunnen leveren, maar ik beledig of kwets niemand en het risico dat iemand er niet op gesteld is neem ik dan maar voor lief. Hoe ongeloofwaardig ook voor de persoon in kwestie, maar het zóu zomaar over iemand anders kunnen gaan. Stiekem hoop ik natuurlijk toch op een positieve reactie, dat zou wel leuk zijn..