Peter vertelt

Vertellen is mijn natuur. Wij leerden thuis op ieder moment, zonder voorbereiding, over ieder willekeurig onderwerp iets te kunnen zeggen. We waren geslaagd als we een statement of een relativerende grap hadden gemaakt. 'Peter kun je niet klemzetten' is mijn brandmerk geworden. Maar ik kan ook mijn mond houden en luisteren, echt luisteren. In veel van wat ik schrijf als pleitbrief, columns, kerstverhaal, lesmateriaal, historisch verhaal, voorlichting, klinkt door wat anderen mij over hun leven vertelden. Mijn vrouw zegt dat ik alles door elkaar haal, maar dat is creativiteit die het kleur geeft en indringender maakt. Ik schreef als kind al over wat ik in de wereld ontdekte, mijn professionele specialiteit werd informatieve teksten op een verhalende manier op te stellen, direct, alsof het nu gebeurt. Romans vond ik iets voor zwijmelende vrouwen, totdat een hbo-docente Nederlands mij tijdens een lange vliegreis uitdaagde een roman te schrijven. Ik ben begonnen om een samenhangende bundel verhalen te schrijven, heb vorig jaar de stap naar een historische streekroman gemaakt (verschijnt ergens in 2018 hoop ik) en werk nu toe naar een entertaining familieroman. Ik zie mijzelf als een geslaagde mislukkeling, vol vertrouwen in mijzelf en anderen, ridder van Beatrix voor mijn maatschappelijke prestaties maar als geboren perfectionist vind ik dat daar wel wat op is af te dingen. Die ploetertocht door het leven dat over mij heen rolde levert voldoende stof op voor duizend pagina's. Dat wordt scherp selecteren en geen woord teveel. Dat oefenen op Leven etc. is als terug naar school. Oja, geboren in het vooroorlogse Amsterdam, twaalf ambachten zonder echte ongelukken, veel gezwijnd, veel gegund. Uiteindelijk redacteur non-fiction en leesbevorderaar. Geboren op de grens van weegschaal en schorpioen, derhalve niet uit balans te brengen, nimmer boos, altijd begripvol, maar als iemand het verdient krijgt hij/zij het venijn uit mijn staart te duchten. Geboortedag 23 blijkt natuurlijk leiderschap in te houden, betrouwbaarheid. Tiende maand betekent creatieve energie, heb ik zat. Het jaar 1936 houdt zoeken naar nieuwe wegen in. Ik ben een solist met een team om zich heen. Gaat vanzelf, omdat iedereen gelijkwaardig is maar wel verschillend.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Terese: ik heb geprobeerd je te mailen. Mijn vader was kinderarts en bekend in Amsterdam en daarbuiten. Betreft het misschien het boek over de Middenstandsbank? Ik hoor graag van je omdat ik een opzet aan het maken ben voor een familieroman, mijn levensverhaal met de familie en alles wat ik me nog herinner of bovenwater kan krijgen.
29 december 2017 - 23:13

"Geboren op de grens van weegschaal en schorpioen -Geboortedag 23 blijkt natuurlijk leiderschap in te houden, betrouwbaarheid -Tiende maand betekent creatieve energie, heb ik zat. Het jaar 1936 houdt zoeken naar nieuwe wegen in -." (Sorry voor het kopiëren, plakken van een selectie van je tekst, maar dit spreekt me erg aan) Ten eerste een mooie autobiografie en ten tweede ben ik razend benieuwd hoe je aan deze interessante wetenswaardigheden komt.(geboortedag/maand en jaar, en de betekenissen daarvan) Bovendien vind ik het erg mooi omschreven "Ik ben een solist met een team om zich heen. Gaat vanzelf, omdat iedereen gelijkwaardig is maar wel verschillend."
12 januari 2018 - 10:19

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Terese: ik heb geprobeerd je te mailen. Mijn vader was kinderarts en bekend in Amsterdam en daarbuiten. Betreft het misschien het boek over de Middenstandsbank? Ik hoor graag van je omdat ik een opzet aan het maken ben voor een familieroman, mijn levensverhaal met de familie en alles wat ik me nog herinner of bovenwater kan krijgen.
Hoi Peter, ik heb hierover geen mail van je ontvangen. Het boek ging niet over de Middenstandsbank, het is een particuliere (oorlogs)story.
12 januari 2018 - 12:30

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Therese: ik hoor graag oorlogsverhaal over mijn vader. Ik geef je er hier eentje: Ik ontmoette, pak weg tien jaar geleden, een mevrouw die heel trots was dat zij in de oorlog op de fiets van mijn vader had gepast. Hij was van Amsterdam-Zuid op een fiets met houten banden (hoepels is een toepasselijker woord) via Noord en Landsmeer naar Ilpendam gereden waar een doodziek kind met longontsteking lag. Toen ik vroeg of haar broertje het gered had knikte zij met glimmende ogen bevestigend. Zij zou mijn vader eeuwig dankbaar blijven. Ik bedankte haar dat zij op de fiets gepast had. Edith: Ik twijfelde erg aan de verschillende numerologieen (bijv. het optellen van de geboortedatum en dan de duiding uit een tabel halen) en bedacht een geheel eigen aanpak: welke betekenis hebben cijfers en getallen voor de mensen. Wat is de gevoelswaarde van de cijfers 0-9 en de daarna volgende getallen, dat is de waarde die je bij je geboorte meekrijgt en dat zijn de getallen die je meehelpen een beslissing te nemen. Ik heb daar een boekje over geschreven, maar nog niet uitgegeven, omdat ik het eerst op proefpersonen wil testen. Mijn gevoelsmatige toekenning van betekenissen aan geboortedag/-week/-maand/-jaar, maar ook data waarop mensen beslissingen nemen, blijken in de praktijk vaak te kloppen. Ik vraag de mensen niet hun eigen geboortedatum anoniem op tafel te leggen, maar de geboortedag van iemand die zij goed kennen. Ik geef dan een toelichting, en die klopt grotendeels. Sommige eigenschappen komen pas later, als iemand ouder is, tevoorschijn. Het makkelijkste is het bij ouderen. Ik verzamel sprekende voorbeelden. Ik verraad de volgende: Linda de Mol vergaderde op de 24ste (2x12) over een programma dat eigenlijk te weinig kijkers had; 12 voel je als compleet, 2x versterkt dat. Op de 28ste werd het op een persconferentie naar buiten gebracht. 28 = 4 x 7 en 7 staat voor heilig, wijs, verstandig. Ik ken iemand die bij de beurs ontzettend goed intuïtief werkt, hij is jarig op de 28ste. Hij is weggekocht door de beurs in Londen en zal door de Brexit wel weer terugkeren. Koningin Beatrix' verjaardag is op de 31ste, zij wacht met alles totdat zij de complete informatie heeft. Koning Willem Alexander is jarig op de 27ste, hij is sneller met zijn beslissingen. 27 = 3 x 9 en 9 is zoeken, door 3x9 is hij goed in het blijven zoeken/vinden. Hij is oplossingsgericht ingesteld. Hij kan daar ook in verdwalen en geen oplossing vinden. Er zijn altijd twee kanten. Ik heb gekeken naar de spelers van het Nederlands elftal dat de Europacup won. Alle aanvallers hadden overeenkomsten, behalve een, een verdediger die toch een doelpunt maakte. Als je wilt kun je mij bijv. drie geboortedata, of belangrijke data mailen en ik zal je vertellen wat deze personen voor krachten hebben meegekregen, niet van het universum, maar van hun ouders, omgeving, de seizoenen, het jaar. Meer ga ik hier niet prijsgeven, maar anderen zijn welkom.
13 januari 2018 - 2:01

Dat klinkt heel boeiend. Ik ben bekend met numerologie en astrologie (natuurlijk, wie bekijkt niet de horoscopen om te zien hoe de dag verlopen zal -vaak zitten ze r naast, maar dat even terzijde-). Maar als ik goed begrijp is het dus niet zo, dat je bijvoorbeeld uit mijn geboortegegevens (of van andere forumleden) op kunt maken waar de dag, maand en jaar voor staan? Ik denk wel, dat je boekwerk een succes zal worden, want de meeste mensen lusten hier wel pap van (en dan juist degenen die zeggen er niet in te geloven...)
13 januari 2018 - 12:44

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Edith: je geeft geen geboortedatum, maar als ik zie dat je lid bent sinds 9 jan 2018 dan is 09 dat je open staat (0) voor nieuwe dingen (9), een nieuw begin wilt maken (jan) en 2000 en 18 (2x9) geven daar alle gelegenheid voor. Bij mij staat 20 mei 2014, dat is ook niet zomaar. 2 zegt samen, 20=4x5 en 5 is creatieve energie, 14=2x7 en 7 is heilig, wijs, verstand.
14 januari 2018 - 1:49

Dat is prachtig, PeterFD. Openstaan voor een nieuw begin! Werkelijk prachtig. Ik geloof namelijk sterk in de gedachte, dat alles in het leven "zo heeft moeten zijn" (positief en negatief) en de tijd ergens rijp voor moet zijn.
14 januari 2018 - 9:40

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Edith: mijn uitgangspunt is te kijken welke getallen bij eigenschappen en gebeurtenissen opduiken, dus ja, de geboortedata van mensen van dit forum dragen bij aan het inzicht. Ik zou de teksten waarmee de leden zich voorstellen kunnen lezen en aan de geboortedata kunnen denken, de begindata van het lidmaatschap kun je ook als geboortedata opvatten. Het is een wisselwerking, geen universele wet. Reclame-uitingen, literatuur, archieven, het nieuws, het zijn allemaal bronnen voor drie niveaus: de geboortedag bepaalt wat je van je familie meekrijgt, de week en de maand zeggen wat over de invloed van je omgeving, het jaar is de periode, de samenleving. Neem de jaren voorafgaande aan de Eerste en Tweede Wereldoorlog, als je daarover leest kom je opvallende getallen tegen. 39=3x13 hier zitten veel drieën in en die hebben met plek, gebied te maken, 13 is een bijzondere intelligentie, het breken of negeren van de norm. Je inspireert me wel om dit werkje uit te geven als een soort zakboekje.
14 januari 2018 - 10:39