Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat verwachten jullie van een schrijfdocent?

Schrijfcursussen genoeg. In elke grote plaats is er wel een. Schrijfdocent is een vrij beroep, zoals bijvoorbeeld stressconsulent. Je kan wat opleidingen volgen en je laten registreren maar het hoeft niet (grijp in als ik het mis heb). Als je het consulteren in je vingers hebt en de boel niet oplicht kan je een heel eind komen. Voor schrijfdocent is volgens mij niet eens een register.

Wat verwachten jullie van een schrijfdocent. Moet het iemand zijn die zelf veel gepubliceerd heeft? Iemand die goed les kan geven? Iemand die nederlands of journalistiek gestudeerd heeft? Of mag het iemand zijn die goed ideeën en enthousiasme over kan brengen? Zou je het zelf ook kunnen of willen?

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik denk dat de geloofwaardigheid van een schrijfdocent samenhangt met datgene wat hij of zij zelf aan ervaring en kwaliteit aandraagt. Dat kan iemand zijn die jarenlang bij een uitgeverij manuscripten heeft beoordeeld, maar ook iemand die zelf al e.e.a. gepubliceerd heeft. In ieder geval denk ik dat de schrijfdocent over aantoonbare kwalilteiten moet beschikken.

Daarom zou ik dus zelf -zeker zolang ik nog niets heb 'gepresteerd'- geen schrijfdocent kunnen of willen worden.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tja, dat is iets waar ik me al tijdenlang het hoofd over breek.
Want onze uitgeverij heeft een schat van een redacteur. Zij heeft mijn eerste boek op allerlei punten weten te verbeteren. Fouten die je zelf niet ziet, zinnen die niet lopen of woorden waarvoor je, om de lading beter te dekken, nèt even een ander synoniem moet gebruiken.
Is een schrijfdocent in staat mijn werk meer te verbeteren dan de redacteur van de uitgeverij? Dat vraag ik mij af.

Ik zou, in jouw geval, goed uitzoeken wat de achtergrond is van deze persoon. Is het iemand die met goed gevolg de school voor journalistiek heeft afgerond? Een gepubliceerd schrijver die dit als schnabbel erbij doet? Of iemand die thuis het Handboek voor Schrijvers op de plank heeft staan en van daaruit jouw werk denkt te kunnen beoordelen?

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tja, die achtergrond, dat is toch lastig hoor. Kijk, ik heb een vriendin die huiskamercursussen geeft. Voor 10 euro per keer kan je vier weken lang valentijnsgedichten leren schrijven. Ze heeft verder geen bijzondere (sorrie lieverd) refereties maar dat geeft niets want ze is enthousiast en brengt het leuk. En dat tientje, dat gaat ook nog wel.

Maar laatst zag ik een training in de krant, bij een cultureel centrum. 8 lessen, 420 euro. Tja, en dat vind ik best veel geld. Er stond een onbekende naam bij en google hielp me niets verder. In zo'n geval zou het toch leuk zijn als Schrijfdocent een iets minder vrij beroep was, en je ergens een overzicht had van 'de echten'. Iemand ooit van zoiets gehoord?

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Moeilijk.
Ik volg nu een tweede schrijfcursus bij de schrijversvakschool.
Alle leraren daar zijn ook echte schrijvers, hebben een boek uitgegeven.
Ik merk wel dat zij hun ervaringen ook meegeven e.d., heel leerzaam.

Een beginnerscursus, kan iedereen geven die met schrijven bezig is. Maar ja, liever volg ik toch een cursus waar je net iets meer leert.
Maar wat mijn eisen zouden zijn bij een schrijfdocent, ik weet het niet. Ik vind wel dat een leraar/lerares een achtergrond moet hebben. Hoeft geen boek uitgegeven te hebben, maar wel de kennis hebben.
Ik zou niet zo snel een cursusje volgen van Pietje Puk op de hoek, die niemand kent, en voor zijn hobby les geeft.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind dat als je zelf serieus een cursus wil volgen dat het beste via een schrijversvakschool kunt doen. In ieder geval iemand dus die zelf ook schrijver is met veel ervaring. Iets leren waar je dan ook natuurlijk voor betaald, dan mag je toch zeker les krijgen van iemand die en ervaring in schrijven heeft maar ook weet om de kennis goed over te brengen want dat is volgens mij ook nog wel een vak apart.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Inderdaad Jeanet, dat was een deel van mijn vraag, hoe belangrijk is 'het kunnen overbrengen'. Misschien hoeft iemand helemaal geen schrijver te zijn om me schrijven te kunnen leren. Misschien is het overbrengen belangrijker. Zoals mijn vriendin dat kan. Ze leert de mensen misschien geen literatuur schrijven, maar ze maakt ze wel enthousiast.

Iemand met veel ervaring als recensent of redactie zou misschien goed les kunnen geven aan midden en hogere niveaus.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja de vraag is misschien: wat wil je leren?

Quote:
Zou je het zelf ook kunnen of willen?

Ja ik zou het heel graag willen: een methode ontwikkelen waarin alles aan bod komt: theorie en praktijk en alle aandacht voor het proces en prdouct van het individu want schrijven is een zeer individuele actitviteit.
En dan een een ruimte hebben waarin creativiteit tot expressie kan komen.
Dan is een prijs van minder belang. Autorijles is ook 40 euro per drie kwartier (of zo). Zou je dat voor een schrijfles ook overhebben, in overweging nemend wat belangrijker voor je is?

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat je van een schrijfdocent verwacht hangt m.i. ook af van wat je met schrijflessen wilt bereiken. Wil je gewoon leuk Valentijnsgedichtjes maken, dan heb je geen schrijfdocent met stevige reputatie nodig. Wil je een boek schrijven op (ik zeg maar wat) Mulisch-niveau, dan is de Valentijnsdichteres niet de aangewezen persoon en zul je toch al snel naar iemand met een gedegen reputatie op zoek gaan. En daar zit nog veel tussenin.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

marriejeanne wrote:
Ja de vraag is misschien: wat wil je leren?

Quote:
Zou je het zelf ook kunnen of willen?

Ja ik zou het heel graag willen: een methode ontwikkelen waarin alles aan bod komt: theorie en praktijk en alle aandacht voor het proces en prdouct van het individu want schrijven is een zeer individuele actitviteit.
En dan een een ruimte hebben waarin creativiteit tot expressie kan komen.
Dan is een prijs van minder belang. Autorijles is ook 40 euro per drie kwartier (of zo). Zou je dat voor een schrijfles ook overhebben, in overweging nemend wat belangrijker voor je is?

Dat is een hele goede, wat wil je leren. Maar die is dan ook weer gekoppeld aan 'wat voor leraar wil je'. Waarbij ik me blijf afvragen; hoe beoordeel ik dat.

Kijk, als er nog drie mensen vragen of ik ze wil leren hoe je columns over je kinderen schrijft begin ik zo een valentijnsklasje tegen onkostenvergoeding. Dat zette me aan het denken! Ik kan dat zomaar doen! Ik hoef het aan niemand te vragen, alles wat ik nodig heb zijn een paar mensen die het aan mij vragen en een beetje initiatief. Doe ik goed werk, dan krijg ik mond op mond reclame en een nieuw klasje. Maar als ik het slecht doe en kwaad wil kan ik een advertentie plaatsen en evengoed wat klasjes draaien. :?

Ergo, als ik morgen van iemand hoor dat er een hele goede training wordt gegeven door Marriejeanne die 40 E. per les kost dan ga ik daar met plezier naar toe. En heb ik het er ook voorover.

Maar als ik iets lees in de krant, geen referenties kan vinden en moet wachten tot ik daar al zit en betaald heb; nee, dan doe ik het toch maar niet.

Marriejeanne, je zegt, ik zou het wel willen. Is er iets wat je nog tegenhoudt?

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Ceridwen vraagt:

Quote:
Marriejeanne, je zegt, ik zou het wel willen. Is er iets wat je nog tegenhoudt?

Ja en nee.
Ja omdat ik in mijn eigen huis en tuin geen goede ruimte heb om voor dit doel mensen te ontvangen. Als ik eraan begin, wil ik de cursus/workshop op alle niveaus zo goed mogelijk doen en dat kan in de toekomst misschien wel. Een gestructureerd aanbod met veel oefeningen en feedback op elkaar van de cursisten inclusief ruimte om je terug te trekken voor de concentratie. Koffie, thee en maaltijd erbij (afhankelijk van het tijdstip van de cursus - het lijkt me heel bijzonder om eens een nachtworkshop te doen, daar heb ik leuke ideeën over, al zeg ik het zelf). En dat kan dan niet voor 10 euro omdat je allerlei faciliteiten moet organiseren maar dan heb je ook een belevenis die je niet meer vergeet (dacht ik).
En nee, er is niets dat me tegenhoudt dan ik zelf. Hm. Goede vraag dus.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Irene wrote:
Ceridwen wrote:
Doe ik goed werk, dan krijg ik mond op mond reclame en een nieuw klasje.

Vraag me af wat voor klasje je dan krijgt. :D

:shock: :D :lol: Foutje! Een klasje naarstig op zoek naar een heel ander klasje! :lol: Maar dat geeft niets hoor, leggen we jouw boekje naast het mijne en verkopen allebei wat!

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:

Ja omdat ik in mijn eigen huis en tuin geen goede ruimte heb om voor dit doel mensen te ontvangen. Als ik eraan begin, wil ik de cursus/workshop op alle niveaus zo goed mogelijk doen en dat kan in de toekomst misschien wel. Een gestructureerd aanbod met veel oefeningen en feedback op elkaar van de cursisten inclusief ruimte om je terug te trekken voor de concentratie. Koffie, thee en maaltijd erbij (afhankelijk van het tijdstip van de cursus - het lijkt me heel bijzonder om eens een nachtworkshop te doen, daar heb ik leuke ideeën over, al zeg ik het zelf). En dat kan dan niet voor 10 euro omdat je allerlei faciliteiten moet organiseren maar dan heb je ook een belevenis die je niet meer vergeet (dacht ik).
En nee, er is niets dat me tegenhoudt dan ik zelf. Hm. Goede vraag dus.

Ik weet niet waar je woont maar laat even weten waneer je het een keer van plan bent. De nachtworkshop lijkt mij heel uniek en gezellig en natuurlijk leerzaam. Maak je niet vaak mee :)

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hehe, uitgelachen.

Daar heb je al goed over nagedacht Marriejeanne. Het is inderdaad waardevol om het aan een ervaring te koppelen. En, om even praktisch te blijven, ervaringen verkopen. Want 10 euro is zeker te weinig voor wat je nu oplepelt, zelfs 40 lijkt me erg krap.

Voor een ervaring, een duidelijk programma zou ik dus, blijkbaar, veel meer betalen en veel makkelijker instappen dan als het om twee uurtjes op een doordeweekse avond in een te helder verlicht buurthuis gaat.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Marriejeanne, Dit jaar komt er een groep Engelsen naar Dalyan voor een schrijfcursus/workshop.

De organisatoren ken ik, en ben benieuwd naar de opzet. Klein pension aan de rivier (heel romantische setting), een dagdeel met schrijven bezig zijn, een dagdeel voor excursies die variëren van een streekmarkt tot blue lagoon achtige boottochtjes. Soms een hele dag enz.

De mensen die dit organiseren hebben ervaring met dansgroepen, die iets dergelijks deden. Geen eigen accomodatie nodig, en vakantie plus workshop in een.

Volgens mij is daar zeker een markt voor.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Even kijken, wat hebben we nu.

Als je als gevorderde aanvulling op je werk wilt, zoek je een degelijk schrijfleraar. Die zijn moeilijk te vinden, of te beoordelen (tenzij iemand nog een supertip heeft). Misschien ben je dan beter af bij de lettervrouw oid of moeten we wachten op een soort register.

Ik wilde er eigenlijk nog even aan toevoegen dat ik me bij de schriftelijke trainingen (zoals NTI) eigenlijk niet afvraag of het wel zal kloppen met de leraar, ik ga er een beetje vanuit dat de werkgever die beoordeling op zich heeft genomen.

Als het gaat om een ervaring, een vakantie of een workshop in een aparte sfeer, dan is de organisatie belangrijker. Of alles voor elkaar is, het lesprogramma klopt, er eten is voor iedereen. Zodat het echt een Ervaring is, en je tegelijkertijd nog wat leert ook.

En hobbycursussen moeten aan dezelfde eisen voldoen als andere hobby cursussen (denk aan kaarten maken bijvoorbeeld). Breed toegankelijk, zonder literaire pretenties en toegespitst op een duidelijk onderwerp.

Wat jij beschrijft Ellis, lijkt me trouwens een heerlijke ervaring. Je pakte me helemaal in met het blue lagoon boottochtje. Ik ruik het water al!

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik wilde deze lente meedoen met een schrijfcursus in een buurthuis.
Nou heb ik een poosje geleden gesproken met de leider en voorgelegd wat mijn verwachtingen waren, van het niveau van de cursus. Zijn antwoorden daarop kwamen positief op me over.
Maar nu staan verhalen van enkele deelnemers van de vorige cursus op zijn site en ben ik niet echt gecharmeerd van de schrijfkwaliteit die daaruit naar voren komt...

Is de kunde van de leraar in te schatten naar aanleiding van wat de leerlingen presteren? Of zit je toch met verschillende wensen en kunsten van de leerlingen en zal de leraar zich hebben daaraan hebben aangepast?

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als ik op internet schrijfcursussen zoek, zoek ik ook altijd naar de docentnaam, info, en eventueel google ik op de naam.
Zo weet je ook meer over de schrijfleraar en wat je er van kan verwachten.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
In ons wijkcentrum wordt een schrijfcursus aangeboden (40 lessen a 1 uurtje in de week) door iemand die de Schrijversvakschool richting poezie heeft gedaan. Mij gaat het om proza maar misschien is het interessant om ook eens aan poezie, toneel en scenario te ruiken. Eigenlijk voelt het aan als een gokje, want hoe weet ik of iemand ook les kan geven. Nergens staat dat de docent al eerder les heeft gegeven. Ik ga bellen, maar ik kan toch niet vragen:"Kennu een beetje lesgeven dan?" Ook vraag ik me af wat voor mensen op zo'n cursus afkomen. :o Het lijkt me niet zo aardig overkomen als je zulk soort vragen stelt. O, o, ellendige twijfel. Het is best goedkoop, maar toch zonde als het niet bevalt. Ik heb ooit een les of twee autobiografisch schrijven gedaan bij een bieb, tussen heel lieve mensen, maar wel met een hoog 'en toen en toen gehalte en toen ( :p ) was ik daar niet zo blij mee. :o :o

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat zijn heel normale vragen om te stellen, Draai. Die stel ik ook voor ik naar een cursus ga. Ik begrijp eigenlijk niet hoe je een schrijfcursus in 1 uur kunt geven. Zelf ga ik ervanuit dat je in zo'n cursus ook werk van cursisten dient te bespreken en hoe kun je dat nu doen in een uurtje. Je zult ook nog dingen uit moeten leggen en zo.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat had ik ook al bedacht Zjors, wat is nou een uurtje? Kan je toch beter 20 x 2uur doen of zo. Aan de andere kant is het misschien de bekende 'stok achter de deur' om meer met schrijven bezig te zijn; uit die twee lessen autobiografisch schrijven is wel een verhaal voortgekomen dat in een tijdschrift heeft gestaan. :D Ik neem in ieder geval aan dat ze met die opleiding van de hoed een de rand weet?

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik verwacht van een schrijfdocent dat *hij/zij taalgevoel heeft *hij/zij zelf goed de stof waarin hij/zij lesgeeft beheerst en dat ook indien nodig kan aantonen. * Hij/zij moet goed kunnen inschatten wat mijn niveau is en daar rekening mee kunnen houden * Een soort van intake gesprek/kennismakingsgesprek lijkt me in sommige gevallen wel goed. * Hij/zij moet ik kunnen vertrouwen (en dat is misschien wel de belangrijkste) Heb je hier wat aan Marriejeanne?

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb nog even nagedacht over wat ik verwacht van een schrijfdocent. 1. Het moet klikken tussen de leerling en degene die lesgeeft. En er moet een gevoel van vertrouwen zijn. 2. Een schrijfdocent moet openstaan voor verschillende stijlen en niet teveel laten merken wat zijn/haar smaak is op dit gebied. 3. De docent moet het verschil kunnen zien tussen "Het is" en "Ik vind" 4. De manier van lesgeven moet aansluiten op het niveau van de leerling. Zelf heb ik al diverse workshops en cursussen achter de rug, dus ik denk dat ik wel een beetje weet aan welke criteria een (goede) docent moet voldoen (vanuit een leerling gezien)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik wilde deze lente meedoen met een schrijfcursus in een buurthuis.
Nou heb ik een poosje geleden gesproken met de leider en voorgelegd wat mijn verwachtingen waren, van het niveau van de cursus. Zijn antwoorden daarop kwamen positief op me over.
Maar nu staan verhalen van enkele deelnemers van de vorige cursus op zijn site en ben ik niet echt gecharmeerd van de schrijfkwaliteit die daaruit naar voren komt...

Is de kunde van de leraar in te schatten naar aanleiding van wat de leerlingen presteren? Of zit je toch met verschillende wensen en kunsten van de leerlingen en zal de leraar zich hebben daaraan hebben aangepast?

Laat ik me hier ook eens mee bemoeien. Als ik Engels geef en ik bundel de uitwerkingen van een bepaalde opdracht die ik mijn leerlingen gegeven heb, dan zegt het niveau van hun prestaties buitengewoon weinig over mijn eigen niveau. Als ik vakbekwaam ben, kan ik op verschillende niveaus lesgeven. Het werk van deelnemers zegt wél iets over het niveau van de groep. Als het veel lager is dan het jouwe, dan zit je daar waarschijnlijk niet goed. Wat heb je nodig om effectief te kunnen lesgeven? 1. kennis van het vak, het onderwerp: staat de docent voldoende boven de stof? 2. kunnen lesgeven, liefst ook speciaal in dit onderwerp. Deze twee hebben heel weinig met elkaar te maken. Er zijn leraren die heel effectief en overtuigend lesgeven en hun leerlingen zo allerlei fouten aanleren. Dit zie je helaas nogal eens op de basisschool. Aan de andere kant heb je misschien wel een oom die gepromoveerd is in de wiskunde, maar die jou niet kan uitleggen hoe je 26 deelt door 13. In beide gevallen kan een goede methode veel opvangen. Dus daar zou je naar kunnen vragen: welke methode gebruiken ze en houden ze zich ook aan de methode? Ik weet niet of er in het Nederlands zulke methodes bestaan. In het Engels wel, ik heb er een rijtje van in de kast staan. En verder zou ik een indicatie willen hebben van het niveau van de cursus (en/of de medecursisten).

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In beide gevallen kan een goede methode veel opvangen. Dus daar zou je naar kunnen vragen: welke methode gebruiken ze en houden ze zich ook aan de methode?
Kan je hier wat meer over vertellen? Welke methodes zijn er?

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet niet of er in het Nederlands zulke methodes bestaan. In het Engels wel, ik heb er een rijtje van in de kast staan.
Oh ja, even overheen gelezen. :o Misschien weet iemand anders het?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Na een nachtje slapen: die schriftelijke cursussen die er zijn, en waarschijnlijk ook de on line cursussen, dat zijn in wezen methodes. Als je zo'n cursus volgt, weet je wat je te wachten staat, of je kunt er achter komen door het aan anderen te vragen. Het is dan minder belangrijk wie de docent is. Een vraag die je zou kunnen stellen als je een docent/cursus zoekt, is: waar gaat het over? Wat gaan we doen, welke onderwerpen worden er behandeld en op welk niveau? En is dat wat ik op dit moment wil leren? Ik heb bijvoorbeeld een tijdje geleden overwogen om die opleiding voor docent creatief schrijven te gaan doen. Ik wilde niet te veel tijd besteden aan leren lesgeven, want dat kan ik al. Ik wilde vooral mijn vakkennis, toegespitst op het Nederlands, vergroten. Uit de informatie bleek dat het in die opleiding vooral ging om lesgeven, de vakdidactische component dus. De kennis van het onderwerp (creatief schrijven) werd "geïntegreerd" aangeboden. Dat is een aanpak waar ik weinig vertrouwen in heb: volgens mij ga je bijvoorbeeld niet leren hoe het zit met de d's en de t's terwijl je voor de klas staat. Zulke dingen moet je leren in afzonderlijke lessen en daar moet je ook afzonderlijk voor getoetst worden. Vind ik. Ik heb het dus niet gedaan. En: als ik nu een cursus wil gaan volgen en die wordt gegeven door iemand die deze opleiding gevolgd heeft, dan is dat voor mij geen garantie dat hij of zij de benodigde vakkennis zal hebben, ook al heeft die persoon het diploma.