Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ollekebolleke

Naar aanleiding van het topic 'Drs. P 90 jaar' hierbij een nieuw topic over zijn 'uitvinding': de ollekebolleke-versvorm. Wie volgt? http://nl.wikipedia.org/wiki/Ollekebolleke_(dicht… Onderaan deze site kun je doorlinken naar meer uitleg en voorbeelden. KNMI Weeralarm! Weeralarm! Opgepast! Opgepast! Donderwolk! Donderwolk! Snel aan de kant! Wij noemen die altijd Cumulonimbussen Maar die kreet zie je nou Nooit in de krant!

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hersenloos wezenloos zie je ze zitten daar zoekend naar zegening geld in de hand Toch zijn er altijd weer ultralichtgelovigen die steeds weer meegaan naar Jomandaland of,en deze is voor de negentigjare meester der rijmregels; metrum-en rijmgeweld dichten op regeltjes is haute cuisine in het versrestaurant lezers zijn vaak helaas frietconsumerenden die vinden dit soort vers niet interessant

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Jocoja: Hij is leuk en klopt ritmisch helemaal! @Sekhmet: In de 1e kan je ook "ultragelovigen" doen, dan zijn het 2 dactyli. Van de 2e klopt de 1e strofe niet helemaal, metrisch gezien dan. Ik weet het, ik ben een zeikerd, maar hij blijft leuk. Hier is de mijne: O wat een moeilijke! Dichten met dactyli Zit hier te zweten en Weet het niet goed Toch maar proberen als Semi-professional Zoiets te doen hoe de Meester dat doet *Meester = Drs. P

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@GM;Yes Master. Je hebt gelijk over nummer 2. Dat is natuurlijk wel een beetje genant. Zeker omdat die nou net opgedragen is aan de echte meester. :o Doe d'r morgen wel wat aan. Kennelijk heb ik mijn dag niet, heb ook al een goed sonnet verkloot door het rijmschema om te draaien. Bah,ik ga naar bed, kan niet meer denken. Gisteravond veel te lang met die songtekst bezig geweest. De metrische fout in nummertje 1 is afhankelijk van de uitspraak. Dus die is relatief.En het is zo'n leuk woord. Bah, pietlut. ;) Je had tandarts moeten worden! *edit; Toch maar wel vast wat veranderd.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah zo, ultralichtg'lovigen, dan kan hij wel. Je hebt gelijk. Die tweede blijft leuk, ook juist door de wisseling van het metrum. Het is alleen geen ollekebolleke zo. *edit: goed aangepast, het is weer een ollekebolleke! "Noord/Zuidlijn" Pappen en nathouden Gaten in straten slaan Zinloos geneuzel het Houdt maar niet op Gooit het toch dicht want de Vierhonderdjarige Huizen verzakken dit Wordt nog een flop

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geld van rijkswaterstaat in de gemeentepot zo houdt een ambtenaar zeker zijn baan Bovendien, wat gaan die euroverslindende megaprojecten de burger ook aan? Heb 'm geloof ik te pakken, dat metrum. welterusten!

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
“Alleen” Kaassoufflee, Kaassoufflee Het is niet makkelijk Friet en patat zijn ook Zo populair Geen plaats voor jou bij de Aardappeldichtende Snacks die je uitlachen “Life is not fair” :crybaby: arme zuivelvers...

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo, uitgeslapen en weer helemaal alert :!: probeer ik het nog eens ; :D EVOLUTIE? Tangaslips, spierballen strand, drank en sexhormoon Salou, een heerlijk va- kantieverblijf In al die eeuwen, sinds Australopithecus, nog niks veranderd, een man-aap zoekt wijf! :puke: PATATVERS Lof aan 't ontoonbaar en nederig knolgewas met precedent in de hogere kunst Vincent van Gogh met zijn aardappeletersdoek bracht de patat voor al- tijd in de gunst. :p

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mensen, wat een fraaie exemplaren zijn er al gepost! Hier komt er nog eentje: Supporters Hooligans! Hooligans! Echte fans zijn het niet Puberaal relschoppen Dat doen ze graag Ondanks de groeiende Wedstrijdonzekerheid Komen ze toch massaal – Het is een plaag! Wie durft er nog meer, behalve Sekhmet, Grote Maarten en ik? Er zijn vast wel meer liefhebbers. Kom op!

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Sjonge, wat een mooie ollekebollekes hier! Ik vind het superknap. Voor mezelf houd ik het nog even bij sonnetten.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De afwisseling vind ik wel prettig, merk ik. Het is moeilijk om een sonnet goed te 'componeren'. Als afleiding/onderbreking een limerick of ollekebolleke maken is leuk, ook vanwege de humoristische inslag, waar een sonnet weer minder geschikt voor is.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is dit een Ollekebolleke? TYPEN Es Oh El! Es Oh El! Elke dag vreugdevol Elke dag creatief Daar ga ik weer Maar op een mooie dag Augustuszomerdag Ontdek ik met veel schrik: Vinger doet zeer!

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eigen, jij kan er dus ook wat van - goed gedaan hoor! De 7e regel moet je even goed lezen qua ritme, maar hij klopt wel, en wat een geweldige laatste regel. Het lijkt een ode aan SOL te worden, maar de 'twist' aan het eind is super. Mijn complimenten! Ik was net van plan er nog een te plaatsen als een soort eerbetoon aan de meesterlijke drs. P, dus dat doe ik gelijk maar even: Ode Polzer is negentig! Dat moet gevierd worden: Hoe produceren wij Iets waardevols? Eigenlijk zijn wij slechts Nepdoctorandussen, Zij het begaafd, maar wat Los uit de pols! De grootste nadruk in het zeslettergrepige woord is niet helemaal juist, maar goed - ik heb die titel nog niet behaald...

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geen ollekebolleke,maar een tip! :!: In de reeks Rainbow Essentials is, onder redactie van Cees van der Pluijm, een vers verzamelbundeltje van Drs.P. uitgebracht.Met, ondermeer,20 gloednieuwe ollekebollekes. Leuk klein gebonden boekje, slechts E.9,95. :D In de reguliere boekhandel. Eigen :thumbsup: Eentje dan, van Drs. P. zelf: JOOST VAN DEN VONDEL Loodzwaar theaterstuk "Adam in ballingschap" (Speelt dus nadat hij Die Hof had bewoond) Dankzij de kleding niet Aanstootbevorderend "Adam in Eden" wordt nergens vertoond :o En even de meester zelf nog over de aardappel( al is het geen ollekebolleke). Van Drs.P.dus,voor de duidelijkheid. ;) "Ja moe, de piepers smaken best, maar toch- Wat moet die rare kerel daar?" "O, dat is enkel maar Vincent van Gogh" :p

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En dan nog ééntje van mezelf: }) Verbale vibrators vol van psychobabbel Chicklit biedt velen een lonend bestaan Het solipsisme van borderlinetypetjes, amper geletterd, ik vind er niks aan! Waarmee ik natuurlijk niets zeg ten nadele van de diverse hooggeletterde en geestelijk gezonde vrouwenboeken-auteurs die ongetwijfeld ook bestaan. :nod:

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fraai onderwerp wel, Sekhmet, scherpe vergelijkingen ook (hou ik wel van)... Maar volgens mij niet helemaal het OL-le-ke-BOL-le-ke metrum in de eerste twee regels. Dit is geen proeflezen (ik weet het) maar ik kan het soms niet laten... Bovendien: misschien ZIE ik het gewoon niet - zeg het maar.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kom maar met de volgende, Eigen! :nod: Jocoja, je hebt helemaal gelijk :o Poging 2: Auto-erotisch en psycho-dynamisch, de Chicklit helpt velen door 't zware bestaan Maar solipsistische borderlinetypetjes boeien mij niet dus ik vind er niks aan. Die klopt wel. Al was de andere tekstueel sterker, geloof ik. ;)

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Helemaal met je eens, Sekhmet. En eigen, als je zin hebt - maak nog maar eens zo'n mooie. Om de vorige van jou heb ik echt even moeten lachen :lol: !

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ik ga er nog eentje verzinnen, hoop hem voor middernacht af te hebben... ;)

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
VERHUIZING Verhuizen! Verhuizen! Ze slopen mijn woning Waar moet ik nóu naartoe De nood is hoog. Maar in een natte nacht Slaapstillersdromenland Zie ik een doos voor mij Zo blijf ik droog.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De inhoud is wat wrang, vanwege je verhuizingsperikelen, maar als ollekebolleke issie , dacht ik, prima. :thumbsup: Succes met je huizenjacht!

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar ik zou ook wel eens van iemand anders een Ollekebolleke willen zien, 't is zo grappig om te maken :!:

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
WAUS Waus nou jij! Waus nou jij! Jij kunt dat zéker ook Jouw vingers tíkken rap Een leuk gedicht. Waus maak het! Waus maak het! Ollekebolleke Het is iets schitterends Zelfs voor je nicht.