Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Titel voor een kort verhaal

Ik ben bezig om een kort verhaal af te ronden maar het lukt me niet om een goede titel te bedenken. Het verhaal gaat over een jong stel waarvan de vrouw omkomt op vakantie in Spanje. Ze valt te pletter in de bergen en haar vriend voelt zich verantwoordelijk voor haar dood. Ik heb de mythe van Icarus in mijn verhaal verwerkt maar ik vind het persoonlijk geen goed idee om dat gegeven in de titel te verwerken. Daarnaast wil ik ook niet dat de lezer door het lezen van de titel al achter de doodsoorzaak komt. Kortom, een lastige situatie.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Veren en Was. Daar waren Icarus' vleugels (die andere Icarus, natuurlijk) van gemaakt. En het geeft niet zo veel weg. Spanje op z'n Grieks. Maar een pakkende titel bedenken is natuurlijk erg lastig. En inderdaad, een goede titel geeft niet te veel weg. Lastig, lastig.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Was * korter kan het (bijna) niet * geeft minder weg dan 'veren en was' * is ook gewoon de verleden tijd van is; het is immers ook een verhaal over 'wat was' * de lezer moet echt nadenken om die dubbele betekenis eruit te halen * nadeel? misschien is het wel zo vaag dat niemand dat eruit haalt?

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat denk je van "vakantievlucht"? Het kan duiden op de vlucht van-en-naar de vakantiebestemming, maar na het lezen van jouw verhaal zal de lezer de titel pas werkelijk begrijpen. Succes!

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een goede ideeën allemaal zeg! Ik vind de voorstellen van Icarus erg leuk maar ik twijfel of ik dat niet wat te diepzinnig vind. Ik heb de mythe van Icarus erin verwerkt maar alleen de goede lezer haalt dat eruit. 'Ongeluk' en 'Schuld' had ik ook al bedacht maar heb niet het gevoel dat dat de juiste titels voor mijn verhaal zijn. 'Vlucht naar de zon' vind ik erg leuk en goed gevonden. Werd vanmorgen wakker met de titel 'De verleden toekomt' in mijn hoofd. Mmm, nog maar even laten bezinken. Heel erg bedankt voor de hulp. Jullie helpen me echt verder! Het is inderdaad supermoeilijk om een goede titel te bedenken.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook al zijn de resultaten van deze brainstorm het voor je gevoel nét niet, het heeft zoals ik lees in ieder geval weer wat extra's doen opborrelen uit je inspiratiebron. Wat bij mij vaak werkt, is het gezoek helemaal loslaten. Mezelf op heel andere zaken te concentreren. Onbewust blijft zo'n (inspiratie-)proces zich voortzetten. Er bewust en veel te intensief ergens over nadenken kan zo'n proces, in ieder geval bij mij, volledig blokkeren. Die perfecte titel komt er absoluut! Succes!

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb hier inderdaad zeker iets aan Fae. Vind het ook heel prettig om te horen hoe anderen een titel verzinnen. Daarnaast gaan al die nieuwe invalshoeken uit dit topic me vast verder helpen. Probeer het nu ook los te laten, het komt wel.