Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Registratie manuscript

Je MS is af, voor jouw gevoel klaar om te versturen. als voorzichtig mens besluit je het te laten registreren bij notaris of NL-se belastingdienst. Oke, tot zover duidelijke info. in diverse topics. Maar stel nou, dat je later delen gaat herschrijven/aanpassen (uiteraard geen hele hoofdstukken). Valt dat dan nog onder de 'oude' registratie?

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk van niet. Het is immers een vernieuwd document. Maar ik weet het niet zeker, ik heb mijn script ook niet laten registreren.

Lid sinds

19 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Nee zeker niet natuurlijk. Dat zou ook een vreemde situatie zijn. Iemand kopieert een gewijzigde passage en als bewijs zou je dan een document aanvoeren waarin die passage niet eens voorkomt. Maar je gaat toch neem ik aan niet meerdere keren iets wijzigen en dan weer registreren? Ik vind dat schrijvers vaak overdreven bang zijn voor diefstal, terwijl dat relatief weinig gebeurt. Zeker niet door uitgevers. Ik denk dat geen enkele uitgever beschuldigd zou willen worden van het stelen van andermans werk. Dan kun je wel inpakken. Je moet natuurlijk ook weer niet het gevaar opzoeken. Dus wel zorgen dat je het document uit de openbaarheid houdt tot het gepubliceerd is. Zorgvuldig proeflezers/manuscriptbeoordeling kiezen. Na schriftelijke publicatie is registratie sowieso niet meer nodig. Publicatie is datumgebonden en dus net zo krachtig bewijs als registratie bij notaris of belastingdienst (nog krachtiger zelfs, want het is publiek).

Lid sinds

19 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Even nog ter verduidelijking, registratie bij notaris of belastingdienst legt niet de inhoud of het eigendom van een document vast, maar slechts het bezit van het document als geheel op een bepaalde datum. Bij een eventuele rechtszaak zal de andere patij aan moeten tonen dat zij voor die datum in het bezit waren van het document.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Danx voor de reactie's @Dries, natuurlijk begrijp ik dat als je een half manuscript gaat aanpassen, je nergens meer op kan terugvallen. Dan zou het trouwens ook nog niet af zijn. Het gaat mij om de normale 'kleine' wijzigingen. Door eerdere/oudere topics ben ik hier eigenlijk pas over na gaan denken. De kans dat een uitgever er met een manuscript vandoor zou gaan, lijkt me idd zo goed als nihil. Het risico (met name voor schrijvers, die vanuit het buitenland schrijven) die hun manuscripten via mail versturen, lijkt mij aanzienlijk groter. Dat heeft niets te maken met het niet vertrouwen van je proeflezers, als wel dat electronische post veel makkelijk toegankelijk is. Een uitgeprint MS van pak en beet 100 vel typ je niet even snel over, maar een mailtje kan wel eens op onverwachte plaatsen opduiken. Volgens mij is het dan handig als er iets geregistreerd staat, maar misschien zie ik het wel helemaal verkeerd. Groetjes, *AANVULLING* Maar als er op elke pagina een krabbel en stempel komt, dan is de inhoud toch 'afgestempeld'? Dat kan dan toch dan toch als inhoudelijk bewijs dienen?

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vraag me ook af: als je een nieuw figuur creëert, bijvoorbeeld Pluk van de Petteflet, Okki Pepernoot, Oki en Doki, of een nieuwe plaats (de holvulling) of situatie (dwempeltijd) moet je die namen ook registreren, terwijl je er nog achter de geraniums over aan het schrijven bent? Is dat bv gebeurd met de boeken van Tolkien of J.K. Rowling?

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
*AANVULLING* Maar als er op elke pagina een krabbel en stempel komt, dan is de inhoud toch 'afgestempeld'? Dat kan dan toch dan toch als inhoudelijk bewijs dienen?
Ik denk dat Dries bedoeld, dat deze registratie nog steeds niet inhoudelijk bewijst dat jij de persoon bent die het geschreven hebt, wel dat je het manuscript vanaf een bepaald moment in je bezit had (en dat is een vrij sterk signaal dat je ook de schrijver ervan bent).

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vraag me ook af: als je een nieuw figuur creëert, bijvoorbeeld Pluk van de Petteflet, Okki Pepernoot, Oki en Doki, of een nieuwe plaats (de holvulling) of situatie (dwempeltijd) moet je die namen ook registreren, terwijl je er nog achter de geraniums over aan het schrijven bent? Is dat bv gebeurd met de boeken van Tolkien of J.K. Rowling?
Geen idee, maar waar het gaat om dergelijke bestsellers kan ik mij wel voorstellen dat de uitgever voor de uitgifte van het boek bepaalde voorzorgsmaatregelen neemt om eventuele latere royalties op film/beeldmateriaal, gimmicks (pennen/bekers etc) veilig te stellen door e.e.a. te registreren. Datzelfde geldt voor domeinnamen (ik heb de naam van mijn boek al geregistreerd, je weet maar nooit).

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank Zjaan, je weet idd maar nooit, hoe een gek :eek: balletje kan rollen. Dan is het wel prettig als dat balletje van jou ;) is.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@MJ, ik geloof niet dat ik jou achter de Geraniums :) kan voorstellen.
Ja, ik zit altijd achter de geraniums (*). Daar is veel meer te beleven dan de meeste mensen denken. Maar nu, met de Kinderboekenweek, trek ik er ongehoord vaak op uit. :) (*) Nee hoor, valt best mee. Ik wil ook nog wel eens door Oost-Europa zwerven met mijn vaste vriend (M).

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar van Pluk en Oki & Doki e.d. wisten ze van tevoren toch niet dat het zo'n succes zou worden? En doe je dat dan óók bij de Belastingdienst of de notaris, dat registereren van een nieuwe naam of een nieuw begrip?

Lid sinds

19 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Het risico (met name voor schrijvers, die vanuit het buitenland schrijven) die hun manuscripten via mail versturen, lijkt mij aanzienlijk groter. Dat heeft niets te maken met het niet vertrouwen van je proeflezers, als wel dat electronische post veel makkelijk toegankelijk is.
Daar zijn honderden anderen mogelijkheden voor. En voorkomen is beter dan genezen. Zorgen dat je manuscript nooit door onbevoegden te lezen is, is beter dan maatregelen nemen om bewijs te hebben als het wel gebeurt (hoewel allebei natuurlijk extra zeker is). Je zou een e-mail met belangrijke vertrouwelijke attachment altijd moeten beveiligen door bijvoorbeeld PGP te gebruiken of het in een zipje met een wachtwoord te zetten.
Ik denk dat Dries bedoeld, dat deze registratie nog steeds niet inhoudelijk bewijst dat jij de persoon bent die het geschreven hebt, wel dat je het manuscript vanaf een bepaald moment in je bezit had (en dat is een vrij sterk signaal dat je ook de schrijver ervan bent).
Dat bedoel ik inderdaad.

Lid sinds

19 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
En doe je dat dan óók bij de Belastingdienst of de notaris, dat registereren van een nieuwe naam of een nieuw begrip?
Daar ligt een beetje de grens tussen copyright en merkenrecht. Sommige hele populaire figuren uit boeken zijn ook als merknaam geregistreerd. Voorbeelden zijn Kuifje, Nijntje en Harry Potter

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@MJ Ik kan niet voor heel Oost-Europa spreken, maar Polen is een erg (natuur:bossen, bergen, zee) mooi land dat aan een inhaalslag :) bezig is. Al is er jammer genoeg nog wel veel armoede. Voornamelijk onder de ouderen, heel :( erg! @Dries, danX (zeker ook door het 'doorklikwoord' voor de uitleg :D op Wiki.) Ga er mee aan de slag!