Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Transmediale storytelling - doe jij er al aan?

Transmediale storytelling is verhalen vertellen in de ruimste zin van het woord. Het is een manier om een verhaal te vertellen via verschillende (oude en nieuwe) media. De echte wereld wordt hierbij als een platform gebruikt waardoor fictie en realiteit en publiek en auteur door elkaar gaan lopen.

Een van de meest succesvolle transmedia projecten is The Truth about Marika. De grens tussen realiteit en fictie werd vervaagd tijdens deze Zweedse serie uit 2007 over een zoektocht naar het verdwenen meisje Marika. De online filmpjes van kijkers die op onderzoek uit gaan, de samenzweringstheorie en de actualiteitenrubriek van de Zweedse publieke omroep gaven het verhaal een onweerstaanbare aantrekkingskracht. Het verhaal leek overal zijn ‘tentakels’ te hebben.

De platforms versterkten elkaar en vulden elkaar aan waardoor het publiek een 'driedimensionale' verhaalervaring kreeg. Elk kanaal bracht unieke content die met elkaar in verband stond en narratief gezien synchroon liepen. Lees hier meer over transmediale storytelling.

Transmedial storytelling in Nederland

In Nederland is transmediaal vertellen een betrekkelijk onontgonnen terrein. Er valt dus voor ons schrijvers nog veel te winnen! Doe jij mee met een transmediaal verhaal, ben je van plan een te maken of maak je er al een? Deel hieronder je ervaringen!

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tijdens het snuffelen in dit forum werd mijn aandacht getrokken door het begrip Transmediale storytelling. Nieuwsgierig als ik ben, wilde ik weten wat er bedoeld wordt met deze term. Het verbaasde me dat er 0 reacties waren. Heeft niemand hier ervaring mee? Of is het transmediaal vertellen niet van de grond gekomen in Nederland? Volgens mij is storytelling hartstikke hot op het moment. Ik ben benieuwd hoe het gaat met transmediale storytelling anno 2014. Wie heeft er ervaring mee of kan er meer over vertellen?