Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Te veel achtergrondinformatie

Hoi daar! Sinds een half jaartje ben ik begonnen met mijn eerste boek: "Tot binnenkort..." Als ik je zeg dat ik maar 14 ben, ga je je misschien afvragen hoe dat gaat uitdraaien, eerlijk gezegd: ik ook :) "Tot binnenkort..." is een mix van auto-biografie en realistische fictie, met als doelgroep jongeren tussen de 12 en de 16 jaar. Het probleem waarop ik onlangs gestuit ben, is: "te veel". Ik leg eventjes uit: Omdat het voor een stukje auto-biografisch is en ik in mijn prille leventje al heel wat meegemaakt heb, speelt er naast het eigenlijk verhaal ook nog heel veel achtergrondinformatie een belangrijke rol. Die is - aangezien ik alles zelf beleefd heb - voor mij vanzelfsprekend, maar voor de lezer is dat uiteraard niet zo. Het probleem is dat deze achtergrondinfromatie moeilijk te verwerken is in mijn eigenlijk verhaal, maar wel van belang is. Hoe lossen jullie dit op? Alvast bedankt voor jullie hulp! Jorane

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet zelf ook nog niet zoveel van dit soort dingen. Maar misschien kun je het kwijt in een proloog, waar je dit soort achtergrondinformatie alvast vertelt. Ik weet niet hoe lang je boek moet gaan worden en hoeveel de extra info werkelijk is. Anders zou je er op een creatieve manier mee om moeten gaan. Af en toe een bladzijde uit je 'dagboek' tussendoor, waarin je zulke dingen uitdiept?

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou een proloog juist absoluut niet voor een infodump aan achtergrond gebruiken. De proloog staat voor je verhaal. Is de allereerste kennismaking met je verhaal. Als dat grotendeels een indofump is, ben je je lezer kwijt voor het verhaal begonnen is. Te veel is nooit goed. Als je te veel achtergrondinformatie hebt volgens eigen zeggen, dan is een deel dus overbodig en niet noodzakelijk. Anders zou het niet te veel zijn. Dus ik zou nog eens goed kritisch gaan kijken wat er echt minimaal nodig is, wat "handig" is voor de details (merendeel schrappen, klein deel behouden) en wat eigenlijk gewoon informatie is wat je er graag in wil, maar wat eigenlijk niet bijdraagt (schrappen!). Less is more klopt vaak wel. Te veel achtergrondinformatie en je verstikt je verhaal en ook je lezer.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In feite is wat je hebt meegemaakt niet anders dan de achtergrondinformatie van een 100% verzonnen verhaal. Sprenkelen is het devies. Probeer informatie te koppelen aan een sfeerschets, of aan personage- of plotontwikkeling, zodat het natuurlijk in het verhaal overkomt. Ga ervan uit dat de lezer niet dom is. Plaats anders eens een fragment waar je mee worstelt op proeflezen. Dan kunnen we je concreter helpen.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hoeft ook niet alles wat je hebt meegemaakt erin te verwerken. Aangezien het deels realistische fictie is, kun je er voor kiezen voor een bepaalde focus en kun je dingen weglaten die hier niets mee te maken hebben. Je wil natuurlijk je verhaal vertellen, maar je kan kiezen uit de vele dingen die je hebt meegemaakt. Wat zijn de dingen die je echt graag wil of vind dat je moet vertellen? Mischien kan je een lijstje maken met de vele punten van wat je hebt mee gemaakt, om voor jezelf na te gaan wat wel en niet relevant is. Tijdens het schrijven kan het altijd nog veranderen, mischien dat je een kans ziet om een punt kort te behandelen of kom je erachter dat het toch belangrijker is dan verwacht. Maar het kan mogelijk wat rust in je hoofd geven en meer een plan.