Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Interessant of oninteressant boek

Ik las dat het onderwerp 'Wat ben jij momenteel aan het lezen' gesloten is. Tijdens de vakantie heb ik o.a. 'Het diner' (Koch) gelezen. Kan iemand mij vertellen waarom dat een bestseller is geweest?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Het feit dat iemand sympathiek is, wil niet zeggen dat hij een geweldig boek heeft geschreven. Als dat de reden zou zijn, waren al mijn boeken bestsellers. :confused: De link werkt niet bij mij.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik las dat het onderwerp 'Wat ben jij momenteel aan het lezen' gesloten is. Tijdens de vakantie heb ik o.a. 'Het diner' (Koch) gelezen. Kan iemand mij vertellen waarom dat een bestseller is geweest?
Tja, je kunt toch hier verder, deel 3 van de serie? http://www.schrijvenonline.org/forum/111499. Kun je je vraag meer specificeren en toespitsen op schrijven of de techniek ervan, op marketing of iets daaraan gerelateerds? Want SO is een schrijfsite, het forum is niet bedoeld om boeken te bespreken, behalve dan in het genoemde topic.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het feit dat iemand sympathiek is, wil niet zeggen dat hij een geweldig boek heeft geschreven. Als dat de reden zou zijn, waren al mijn boeken bestsellers.
Een boek wordt misschien sneller een bestseller als de schrijver bekend/geliefd is bij het publiek. Het is nu niet alsof Koch totaal onbekend was bij het Nederlands publiek voordat hij dit boek schreef. Ondertussen is er een toneelstuk gebaseerd op het boek, het is verfilmd en vertaald. Je vraag is:
Tijdens de vakantie heb ik o.a. 'Het diner' (Koch) gelezen. Kan iemand mij vertellen waarom dat een bestseller is geweest?
Misschien is dit een interessante link: http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Het_diner_(roman) (scroll even door naar 'Ontvangst'. In landen waar de vertaalde versie werd gelanceerd, kent men de schrijver niet als bekende persoonlijkheid. De recensie van the New York Times had geen goed woord over voor het boek, maar ook in the USA stond het op de bestsellerlijst. Ik denk dat het te maken heeft met het thema, dat is sterk. Potentiële lezers kunnen zich inleven op een 'wat zou ik doen in zo'n situatie' wijze.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had er nog nooit van gehoord, maar ik denk dat Mirandala met dat laatste de nagel op de kop slaat, ik denk ook meteen "wat als" als ik de korte inhoud lees op Wikipedia en de opbouw lijkt me ook wel aantrekkelijk. Dat maakt het uiteraard nog geen goed boek, maar om dat te weten te komen moet je het natuurlijk eerst kopen (of uitlenen).

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik ben het eens met het gedeelte dat bij Ontvangst staat. Moet ik het veranderen in deel 3 van de serie, Thérèse? Hoe doe ik dat? Alleen de titel veranderen en daar deel 3 van maken?

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, Thérèse bedoelt gewoon dat als je puur op boeken in wilt gaan, je dat kunt doen in het topic waar ze naartoe linkt. Dat topic bestaat al.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zelfs in Hollywood zijn er plannen voor een film. Herman Koch stuitte in de media op een item in Spanje over drie jongeren die tijdens een avondje stappen gingen pinnen en een zwerver aantroffen bij een inpandige pinautomaat. Ze besloten haar in brand te steken. De camerabeelden van de bewakingscamera van de bank werden op de Spaanse tv getoond en tijdens de rechtszaak van de jongens. Ik denk dat iedere ouder zich bij het zien van zulk soort beelden afvraagt hoe hij/zij zou reageren mocht het om zijn/haar kind gaan. Zo ook Herman Koch, die de trotse vader is van een zoon. Als auteur denk je dan een stap verder en wordt het voorval een idee voor een nieuw verhaal. In dit geval een verhaal met een thema wat menig ouder aanspreekt. Zelf vond ik het boek wel ok, maar niet geweldig. Op mij komt het iets te gekunsteld over en is het einde onwerkelijk. Maar goed, ik ben geen ouder. Als je dat wel bent kun je je misschien beter in het verhaal inleven.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In mijn ogen is werkt het net als bij films. Neem bijvoorbeeld Michael Bay, die bekend staat om zijn actiefilms. Als kijker/fan die van actiefilms houd ben je snel geneigd zijn films te bekijken, al is het puur uit nieuwsgierigheid. Hij heeft tenslotte eerder al bewezen goede actiefilms te kunnen maken. Dat de film die je gaat kijken achteraf gezien ronduit dramatisch was, maakt voor het "bestseller" gedeelte weinig uit. Dat is niet gebaseerd op het niveau van de film, maar op het aantal kijkers. Er zijn ook genoeg Hollywoodfilms die het kijken niet waard zijn, maar toch honderden miljoenen en kijkers hebben opgeleverd. En dit werkt toch eigenlijk met alles zo! Als ik een zwarte cirkel op papier zet is het troep. Is diezelfde zwarte cirkel door Vincent van Gogh geschilderd dan is het ineens kunst en miljoenen waard. Daarnaast is het woord "bestseller" volgens mij ook meer een marketingtruc en moet je het met een korrel zout nemen. Er worden ook nooit cijfers vrijgegeven. En wie bepaalt wat en wanneer iets een bestseller is? En al word een boek veel verkocht dan wil dat natuurlijk nog niets zeggen. Laatst las ik over die schrijver die 1 miljoen boeken had verkocht. Klonk leuk tot ik las dat 900.000 exemplaren waren opgekocht en gratis waren weggeven....