Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Anonimiseren

Is het voor een autobiografisch boek noodzakelijk om mensen, plaatsen en instellingen te anonimiseren? Uiteraard zijn alle namen gewijzigd. Het verhaal speelt zich zo'n twintig jaar geleden af. De mensen die in het boek naar voren komen, zie en spreek ik niet meer. Mochten zij het boek lezen dan zouden ze zich er wellicht in kunnen herkennen. Overigens zijn het geen negatieve verhalen, zij kruisten mijn pad. In het boek komen plaatsen en instellingen naar voren die vrij kenmerkend zijn. Zou ik dit moeten wijzigen om anonimiteit te waarborgen of zou ik dat gewoon kunnen laten zoals het is? Ik schrijf onder pseudoniem dus de link met mijn eigen naam en herkenning daardoor is er niet. Hoe pakken jullie dit aan?

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is niet nodig, maar soms is het voor het verhaal wel nodig. Iets 'letterlijk beschrijven zoals het gebeurt is' levert niet altijd het beste verhaal op. Stel, je hebt in een ziekenhuis gezeten waar alle paviljoens verspreid waren over een enorm veld, maar voor het verhaal is het handiger dat ze wat dichter bij elkaar staan - dan kun je dat gewoon doen. Tenzij het natuurlijk je bedoeling is om de werkelijkheid zo dicht mogelijk te benaderen maar in dat geval laat je dan waarschijnlijk weer weg dat je zoveel moest lopen over het veld. Echt helemaal hetzelfde wordt het toch nooit. Dichterlijke vrijheid, literaire vrijheid, er mag gelukkig veel in een boek.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie! Ik begrijp wat je bedoelt en heb van die vrijheid ook wel gebruikt gemaakt. Ik lees net op het internet dat wanneer je instellingen of bedrijven bij hun eigen naam wilt noemen, je daar toestemming voor nodig zou hebben. Ben nu in dubio of ik die toestemming zal gaan vragen of dat ik beter helemaal op safe, op niet herleidbaar kan gaan spelen door namen weg te laten of te verzinnen.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou voor dat laatste kiezen. Je maakt je verhaal er universeler mee (als in: meerdere mensen kunnen zich in de situatie herkennen omdat ze zelf de details kunnen invullen) en mochten er dan details zijn die wel moeten blijven zoals ze zijn, dan kun je het gewoon zo laten. Dat is niet anders dan wanneer ik research zou doen en details zou gebruiken.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel! Ben ondertussen namen van plaatsen en instellingen aan het wijzigen zodat het minder herleidbaar is. Had verwacht dat het verhaal daardoor voor mezelf meer afstand zou krijgen maar dat valt mee. Als ik het lees ben ik in mijn hoofd nog steeds op de plaatsen waar het verhaal zich afspeelde. :)