Lid sinds

9 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Verhaal voorbereiden

Hoi, ik ben nieuw hier, heb al weleens wat verhaaltjes geschreven, en heb een vraag:

Ik heb al een klein beetje een nieuw verhaal in mijn hoofd zitten, maar heb geen idee hoe ik het helemaal moet voorbereiden. Ik weet nog niet wie de personages zijn en hoe het eindigt. Moet ik daar eerst goed over nadenken, het opschrijven en alles goed uitwerken voordat ik begin? Of gewoon gaan schrijven en dan kijken wat ervan komt? Wat zijn jullie manieren hiervoor? Ik lees graag jullie antwoorden.

Alvast bedankt!

Lid sinds

4 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Feni,

Dit is een wel bekend onderwerp in het schrijven. Je hebt het 'ontdekkend' schrijven, dan begin je gewoon en zie je waar je uitkomt. Of je gaat het verhaal eerst helemaal outlinen, plot bedenken en dergelijke. Beide kan, en je hebt ook tussenvormen.

Beide hebben hun voor en nadelen. Bij ontdekkend schrijven zal waarschijnlijk als gevolg hebben dat je later veel moet herschrijven om dingen kloppend te maken. Ook is niet iedereen in staat om als iets al geschreven is het nog grondig te veranderen. Bij plannend schrijven heb je het risico dat je niks op papier krijgt en dat karakters plotgericht gaan handelen in plaats van natuurlijk.

Voorbeelden van ontdekkend schrijven zijn Stephen King en George R. R. Martin.

Als beginnend schrijver is ontdekkend schrijven aan te raden, omdat je nog moet leren om dingen op papier te krijgen en het moeilijk zal zijn om basis van een plan iets te schrijven. Als je wat meer ervaren wordt zul je misschien de behoefte krijgen om wat meer te plannen. Je wilt voorkomen dat je alleen maar een idee hebt en uiteindelijk niks geschreven.

Als beginnend schrijver is ook aan te raden om hier en daar kennis op te doen. Deze site bijvoorbeeld, maar ook op YouTube zoals de filmpjes van Brandon Sanderson.

Lucas

Lid sinds

9 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Feni, 

ik ben Kirsten en ik ben hier ook nieuw, ik schrijf aan een scenario, ook met een idee in mijn hoofd en zie wel hoe verder verloopt. Het is fijn om te schrijven zonder al een einde te hebben en gewoon mee met je personage het verhaal te ontdekken.

Ik heb van iemand geleerd, om in het perspectief te schrijven; hoe je personage zich bevind in een situatie, gebeurtenis.   

zoals Lucas het hierboven uitlegt. Als beginnende schrijver is wel interessante info. ga dit zeker mee nemen. 

ik zoek nog iemand om samen mee te schrijven, die mij kan helpen met zinsbouw. 

Kirsten     

Lid sinds

2 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ikruijsw: "Voorbeelden van ontdekkend schrijven zijn Stephen King" -> Stephen King denkt er anders wel goed over na hoor, soms blijft een idee voor een verhaal een paar jaren rijpen in zijn hoofd tot het zin heeft. Zijn eigen woorden. Hij zegt ook tegenstrijdige dingen in verschillende lezingen die hij geeft.

Feni712: Ontdekkend schrijven vind ik persoonlijk nogal vreemd. Men weet niet eens waar het verhaal over gaat!!! Hoe kan je dan iets neerpennen dat ZO BELANGRIJK is voor de plot of voor het tweede deel? En je kent niet eens de plot want zover ben je niet. Volgens mij heb je dan veel herschrijfwerk te doen wanneer het af is. Veel kleine dingetjes toevoegen doorheen het verhaal, scenes aanpassen om jouw verhaal zin te geven.

Maak een overzicht van personages waarvan je denkt dat die nodig zullen zijn. Wie is de hoofdpersonage? Hoe oud is die? Zijn er speciale kenmerken van zijn karakter of uiterlijk? Wat betreft andere personages? Doe hetzelfde. Wat is de functie van elk hoofdpersonage in het verhaal? Soms kan een personage een informatieve functie hebben, of ondersteunende functie van een andere personage.

Maak een overzicht van zaken die moeten gebeuren in het verhaal. De personages die erbij horen ontdek je vanzelf wel omdat elk personage een functie heeft in een verhaal. Je kan zelfs niet anders, je kan dus niet zomaar willekeurig een personage in een scene plaatsen. Het zou gewoon niet 'kloppen'.

Voorzie dat je verhaal spannende delen heeft, wat ontspannend werkende delen zoals humor, enz. Som deze op in het overzicht van het verhaal. Je gaat vanzelf nieuwe ideeën krijgen tijdens het schrijven, daar mag je op rekenen. Maar je weet tenminste waar je naartoe gaat in je verhaal omdat je daar al hebt over nagedacht (en neergeschreven in een overzicht).