Lid sinds

9 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Lengte Kinderboek

Beste allemaal, 

Ik heb een vraag over de lengte van een kinderboek. Ik schrijf op dit moment een ''detective'', een avontuurlijk verhaal, voor 9 tot 11 jaar.

Als eerste, hoe lang kun je zo'n kinderboek het beste maken? Hoeveel woorden moet ik gebruiken? En als tweede, vraag ik mij ook af hoeveel woorden een hoofdstuk dan moet bevatten, en hoeveel hoofdstukken er dan in zo'n boek moeten.

Kortom, ik weet niet hoe lang mijn kinderboek moet worden; in alle opzichten. Hebben jullie misschien tips?

Alvast bedankt!

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator

Hoi! Leuk, een detective voor kinderen van 9 tot 11!

In antwoord op je vragen: ik zou beneden de 20.000 woorden blijven, de hoofdstukken ongeveer even lang maken, zeg: zo'n 1.000 woorden per hoofdstuk. Dan ontstaan er ongeveer 20 hoofdstukken.

Je kan daar natuurlijk mee spelen, het hoeft niet exact zó. En wellicht komen er nog illustraties in het boek, dat maakt de tekst luchtiger en toegankelijk voor kinderen van die leeftijd.

Wat erg belangrijk is - wat je niet noemt, maar waar je misschien al goed over nagedacht hebt - is het idioom, passend bij de jonge lezers, de lengte van de woorden en de lengte van de zinnen, de setting, de ontwikkeling van de karakters en het logisch verloop van het verhaal. 

Plaats eens iets op Proeflezen voor feedback.