Lid sinds

2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik zit hier met een issue.

Ik zit hier met een issue die ik een soort van heb. Is het oké als het verhaal een jaar eerder afspeelt dan de verschijningsdatum dat uitgegeven wordt? Hier loop ik wel over te piekeren. Mijn schrijfwerk is nog niet zo ver genoeg dat ik het dit jaar zal uitgeven. (Het is trouwens nog niet eens af) Maar er is een personage waarvan ik het lastig vind om haar geboorte jaar een jaar later te verschuiven. Ik heb paar andere boeken gezocht dat ik ooit gelezen had. Boeken dat ook in het heden afspeelde of de tijd waarvan het boek uitgebracht werd. Ik vind het erg lastig. Het verhaal dat ik schrijf is een young Adult over een 16-jarige tiener. Haar leeftijd wil ik ook zo in het verhaal houden, maar met de geboortedatum naar een jaar verschuiven is erg lastig. Verder zijn er nog paar andere dingen die ik aan moet werken voordat ik er klaar voor ben om naar een uitgeverij toe te stappen. 

Ik stel soms te hoge eisen aan mezelf stellen, en dat wil ik met het schrijven ook voorkomen. Heeft iemand misschien tips? En excuses voor de spellingfouten. Ik heb TOS (Taalontwikkelingsstoornis) 

Lid sinds

5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi,

Als je geen al te specifieke zaken noemt zoals zomerhits of nieuwe films, zou ik niet weten wat het probleem zou zijn.

Bovendien: stel dat je boek wordt uitgegeven, dan hoop je toch dat het langer dan een jaar verkrijgbaar zal zijn?

Tip: focus op je verhaal - structuur, personages, conflict. Vergeet de rest voor nu.
Succes!

Willem

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als je geen al te specifieke zaken noemt zoals zomerhits of nieuwe films, zou ik niet weten wat het probleem zou zijn.

En zelfs als je zulke dingen wel benoemt, kunt je vast tegen de tijd dat je het uitgeeft een kleine herschrijf doen waarin je de dingen update met dan pas nieuwe films, nieuwe hits.

Inderdaad: je schrijfstijl, plot en personages zijn belangrijker dan het geboortejaar van je personage. Als het idee van de geboortejaarsverandering je dwarszit, dan zet je haar geboortejaar voor nu en voor altijd gewoon vast op 2007. Dan speelt je verhaal gewoon in het jaar 2023 (dat ligt nu al in het verleden) en publiceer je straks in 2025 een boek dat in 2023 speelt. Geen enkele probleem.