Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Griezelboek: 9+ of 10+?

Goedenavond allemaal,

Na het volgen van de online masterclass van R.L. Stine (bekend van Goosebumps/Kippenvel) ben ik helemaal geïnspireerd én gemotiveerd geraakt om een griezelboek voor kinderen te schrijven. 

Echter loop ik stuk op het vinden van het kantelpunt voor de leeftijdsclassificatie van 9+ naar 10+. Is hier wellicht een classificatiesysteem voor?

De serie in Amerika is geschikt bevonden voor 9+, terwijl de boeken destijds in Nederland geschikt bevonden werden voor de leeftijd 10+. Enkele uitzonderingen (Junior-verhalen) daargelaten. Al hebben we het wel over de jaren 90. Mogelijk zijn kinderen nu meer gewend?

Uiteraard volg ik zijn principes (kinderen moeten begrijpen dat het verhaal niet echt kán gebeuren, iedereen die niet meer leeft, was dit al vóór het verhaal begon, niemand sterft, etc).

Het is mij er alleen alles aan gelegen om de lezer vanaf 9+ veilig te laten griezelen.  

Alle tips zijn van harte welkom! 
 

Groetjes,

Eduard

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator

Leuke vraag! My piece of cake: in de psychologie hanteert men verschillende leeftijdsfasen. Vanaf negen jaar sluiten kinderen eerdere ontwikkelingsperiodes af, en verwelkomen ze (huns ondanks, wellicht) een nieuwe fase, de pre-puberteit. 

Misschien kun je in dit artikel informatie en inspiratie vinden.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik snap je vraag niet helemaal, Eduard. Nederlandse bibliotheken hebben een leeftijdsgroep van 9-12, waarop ze boeken sorteren... Er is bij mijn weten geen classificatie die een grens trekt tussen de 9 en de 10. Waarom maak je je hier precies druk over? Als je de richtlijnen volgt die je in je griezelcursus hebt geleerd, komt het toch vast goed?

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Diana, 

Het verschil tussen de boeken valt mij vooral op, maar ik kan niet duiden waar het omslagpunt precies zit. 

Voorbeeld: De Engste Serie Ooit (griezelboeken van Tjerk Noordraven) springt vanaf deel 3 van 9+ naar 10+. 

Alle boeken van Goosebumps/Kippenvel staan op de site van uitgever Scholastic als 9+ vermeld, maar zijn destijds door Kluitman in Nederland als 10+ uitgegeven (enkele verhalen daargelaten). 

Uit mijn tijd bij Kijkwijzer (ben jarenlang codeur geweest) hadden we een helder classificatiesysteem wat d.m.v. een eindscore de geschiktheid (leeftijd + iconen) aangaf.
Hierbij wist je dus ook dat het aanpassen van een scène (of indringendheid v/d shots) een kantelpunt - en daarmee andere leeftijdsclassificatie - kon bewerkstelligen.
Transparant en concreet, gebaseerd op de laatste psychologische inzichten en studies uit de medische wereld. Zo’n systeem bestaat wellicht dus niet in de literatuur. 

Enfin… misschien ben ik zelf wel te bevreesd dat ik onverhoopt een lezer met nachtmerries achterlaat. Ik ga maar eens voorzichtig beginnen met schrijven, haha.  

Groetjes,

Eduard

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik denk dat het belangrijkste is dat je het verhaal schrijft zoals het verdient. Zodat het zo leuk/giezelig/licht/grappig/duister wordt als nodig is.

Ik ga maar eens voorzichtig beginnen met schrijven, haha.  

Goed plan ;)

Als je wat geschreven hebt, kun je feedback vragen, zelf kritisch teruglezen, vergelijken met gepubliceerde verhalen, bijsturen als nodig. Vóórdat je iets geschreven hebt, is dit alles enkel getheoretiseer in de ruimte. Op het laatst kan vast een uitgever je helpen er een verantwoord leeftijdslabel op te plakken, zodat niemand getraumatiseerd raakt.

Het slechtst denkbare scenario lijkt me dat je te 'voorzichtig' gaat schrijven uit een vage angst voor leeftijdslabels, en daardoor niet het beste verhaal schrijft dat je had kunnen schrijven. Haal alles uit je verhaalidee wat erin zit!

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi Diana,

Helemaal eens! Dankjewel voor je bemoedigende woorden. Eventuele leeftijdsbeperkingen volgen wel tijdens het redigeren. 
 

Groetjes,

Eduard