Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leestekencursus van Wim Daniels

Veel schrijvers worstelen met interpunctie, vooral komma's. Wim Daniels (een van de toonaangevende neerlandici) heeft een schriftelijke "cursus" op facebook over het gebruik van leestekens. Kort en krachtig. Op zijn FB-pagina staat de eerste post, over de punt: https://www.facebook.com/wim.daniels.12?fref=ts (je moet wellicht scrollen om de juiste post te bereiken). M.i. een aanrader.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank, Leonardo. Ik las net een stukje van hem over de komma. Dat is mijn zwakke punt :) Herstel: één van mijn zwakke punten.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat bedoel ik nu, met die komma. Is het nu 'Dank, Leonardo' of 'Dank Leonardo'. Ik denk dus 'Dank, Leonardo'. Met 'Dank Leonardo' wordt gesuggereerd dat we hem allen moeten danken. 'Dank, Leonardo' drukt uit dat ik hem dank. Denk ik. (Sorry, Johanna B. Ik grijp jouw reactie aan om mijn eigen vraagtekens over de komma te verwoorden, niet om jouw terecht te wijzen.)

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jullie zijn grappig, Woody en Johanna! De komma is aan weinig regels gebonden. Een van die regels is dat voor een aanspreking altijd een komma komt, hoewel als er maar een woordje voor staat, die achterwege wordt gelaten, tenzij er verwarring kan zijn omtrent de betekenis, zoals in het geval van "dank" of "zeg". "Wij eten, opa" betekent echt wat anders dan "Wij eten opa." :) Denk aan: Hallo Woody of Hoi Johanna, waar dus een komma niet gebruikelijk (meer) is. Overigens kan een aanspreking ook een betiteling zijn en dan komt er evenzeer een komma. "Het is goed, jongen." bijvoorbeeld (jongen=aanspreking). Maar ik laat het graag aan Daniels over. Voor zover ik weet, zit hij "achter" www.onzetaal.nl.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gedegen uitleg. Dus: Liever een Leonardo bij de hand, dan een Wim ergens in het land.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo moet je dat denk ik zien Woodpecker. Dus wij danken Leonardo voor zijn gedegen uitleg. Overigens heb ik nu spijt van mijn reactie op dit topic. Nu mag ik in vervolg geen , meer plaatsen op een verkeerde plaats. En nu weer on topic.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eens. Ik ben bang dat ik ze vaak verkeerd blijf zetten :o Enfin. Inderdaad. :ontopic: