Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kan 'de' ook gebruikt worden in deze zin?

Hallo allemaal, Ik heb een zin geschreven als volgt: Aangezien ik de oude krabpaal in mijn hobbykeldertje heb geplaatst... Nu is mijn vraag: Mag ik het lidwoord 'de' hier gebruiken, want het gaat toch over onze krabpaal thuis en niet eentje uit de winkel, dan is het 'een' krabpaal niet? Als ik in mijn zin 'een' schrijf, ken ik de krabpaal precies niet. Of schrijf ik beter het woord 'onze' in plaats van een lidwoord te willen gebruiken? Of klinkt heel mijn redenering maar gek voor jullie? :)

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Of klinkt heel mijn redenering maar gek voor jullie? :)
Awel, de beredenering zelf klinkt niet gek, maar dat je die beredenering maakt wel. Er is niets mis met die zin zoals je hem geschreven hebt. Wat maakte je in eerste plaats aan het twijfelen?

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Grammaticaal maakt het niet uit (de, een, onze) maar qua betekenis zit er (nuance)verschil tussen. Zoals je zelf ook al aangeeft, als je "de" gebruikt, laat je de lezer weten dat het voor de verteller een bekende paal is (net als bij onze). Gebruik je "een" dan is het meer alsof de verteller de vorige dag op de rommelmarkt een krabpaal heeft gekocht. Kortom, het hangt van je verhaal af.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah ok, dank u. Dan ben ik toch juist met mijn zin zoals ik hem opgeschreven heb. Tja, dat twijfelen, geen idee. Ik ben steeds bang om verkeerd te schrijven, ik ben niet zo hooggeschoold zoals sommige hier. :)

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik nam de frietketel uit de kast > veronderstelling is dat je er dan maar 1 hebt Ik nam een mes uit de kast > veronderstelling is dat je er dan meerdere hebt Bij "de krabpaal" ga ik ervan uit dat dit jouw paal is, te meer omdat je hem in je kelder plaatst.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jaimie, je kunt korte vragen over taal en spelling in het topic via onderstaande link posten: http://www.schrijvenonline.org/forum/het-schrijfp… Eerder in je vorige topic: 'kan 'd' ook gebruikt worden in deze zin' kreeg je de link al aangedragen. Je hoeft dan niet steeds een nieuw topic te openen.
Ah ok, moest dat voor deze vraag ook? Sorry. Ik ben eens gaan lezen op dat topic. Ppff, taalniveau ligt daar wel hoog hoor! Als ze me daar dan mooie antwoorden geven en ik snap ze niet, dan ga ik me serieus dom voelen (ook niet echt een leuk vooruitzicht :( ).

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dom is als je geen hersens hebt, slim is als je ze wel hebt en ook gebruikt. Dus als je iets tegenkomt wat je eerst niet snapt en net zo lang doorvraagt tot je het wel snapt, dan ben je slim.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jaimie, je kunt korte vragen over taal en spelling in het topic via onderstaande link posten: http://www.schrijvenonline.org/forum/het-schrijfp… Eerder in je vorige topic: 'kan 'd' ook gebruikt worden in deze zin' kreeg je de link al aangedragen. Je hoeft dan niet steeds een nieuw topic te openen.
Ah ok, moest dat voor deze vraag ook? Sorry. Ik ben eens gaan lezen op dat topic. Ppff, taalniveau ligt daar wel hoog hoor! Als ze me daar dan mooie antwoorden geven en ik snap ze niet, dan ga ik me serieus dom voelen (ook niet echt een leuk vooruitzicht :( ).
Je stelt je voor als een volwassene van 35 jaar in je voorsteltopic. Of jij je dom voelt bij het stellen van een vraag of bij het krijgen van een antwoord, die keuze ligt bij jou. In ieder geval is het niet nodig er een apart topic voor te openen, dat is dan misschien een fijne geruststelling voor je.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jaimie, je kunt korte vragen over taal en spelling in het topic via onderstaande link posten: http://www.schrijvenonline.org/forum/het-schrijfp… Eerder in je vorige topic: 'kan 'd' ook gebruikt worden in deze zin' kreeg je de link al aangedragen. Je hoeft dan niet steeds een nieuw topic te openen.
Ah ok, moest dat voor deze vraag ook? Sorry. Ik ben eens gaan lezen op dat topic. Ppff, taalniveau ligt daar wel hoog hoor! Als ze me daar dan mooie antwoorden geven en ik snap ze niet, dan ga ik me serieus dom voelen (ook niet echt een leuk vooruitzicht :( ).
Je stelt je voor als een volwassene van 35 jaar in je voorsteltopic. Of jij je dom voelt bij het stellen van een vraag of bij het krijgen van een antwoord, die keuze ligt bij jou. In ieder geval is het niet nodig er een apart topic voor te openen, dat is dan misschien een fijne geruststelling voor je.
Op gevoelens plakt geen leeftijd hoor. Inderdaad als ik mij dan dom voel, is dat mijn probleem maar. :) Ik heb net een vraag gesteld in dat andere topic, hopelijk juist nu? :)