Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nemen bibliotheken POD-boeken aan?

Hoi, Is het mogelijk om een boek uitgegeven in eigen beheer in de (plaatselijke) bibliotheek te krijgen? Of nemen bibliotheken enkel boeken aan die via reguliere uitgeverijen worden uitgegeven? Iemand ervaring mee (in België)? Ik ga ervan uit dat een ISBN ook een minimumvereiste is?

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi, Dat kan volgens mij wel, maar natuurlijk moet je het dan zelf aanbieden. Ik werk in de bibliotheek (in Nederland) en ik zet soms boeken terug die bij bijvoorbeeld Boekscout zijn uitgegeven (sommigen zijn naar mijn inzien zelfs behoorlijk slecht geschreven, en toch staan ze in de bieb). Een vriend van mij die ook een boek in eigen beheer heeft uitgegeven heeft het boek ook aangeboden bij zijn plaatselijke bibliotheek, en die is nu te leen. De bibliotheek bestelt dan het boek als ze het in de kasten willen plaatsen. Maar hoe je precies je boek aanbiedt, dat weet ik niet. Die vriend van mij had een medewerker in de bibliotheek die hem steunde in het schrijven (plaatselijke bibliotheek hé, de medewerker kende die vriend vanaf dat hij als klein jongetje bij die bibliotheek kwam lenen), en de medewerker heeft het boek toen gepromoot bij de andere medewerkers en de bieb heeft het boek besteld. Ik weet dus dat het kan, maar ik weet niet hoe je dan je boek precies aanbiedt en of het misschien in België anders is geregeld.

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je stuurt 2 recensie-exemplaren naar NBD Biblion. Zij lezen het hoek en schrijven een recensie. Op basis van die recensie kopen de bibliotheken in bij Biblion die vervolgens bij jou een order voor een x-aantal boeken doet. Adressen en info vind je op de site van Biblion. In België gaat het via De Leeswolf. Succes!

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Biblion schrijft alleen een recensie als zij vinden dat een boek dat waard is. Dus niet elk ingestuurd POD-boek wordt gerecenseerd.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Soms keuren ze een boek af omdat er al teveel over dat onderwerp beschikbaar is, soms omdat het een boek is waarvan ze weten dat biebs het summier inkopen (dicht en verhalenbundels bijvoorbeeld) en soms vanwege de kwaliteit. Je krijgt je boeken dan terug.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Even een late reactie. NBD Biblion is de landelijke organisatie van de Openbare Bibliotheken. Ze krijgen per week zoveel boeken aangeboden, dat ze je boek van een p.o.d. al vaak direct niet in hun aanschaflijst zetten (zoals die van mij via POD, maar ik doe een 2e poging). Als het wel in de aanschaflijst A.I.'s komt, is het nog de vraag of de bibliotheek ze gaan bestellen, omdat er tientallen boeken in die lijst staan en ze weinig budget hebben om zoveel nieuwe aan te schaffen. Als je direct contact hebt met je plaatselijke bibliotheek kun je het misschien direct verkopen? Het nadeel voor hen is alleen dat het boek dan niet gebonden is en ze het zelf moeten inwerken. Het nadeel voor jou is dat er dan soms geen afbeelding van het boek in de catalogus komt. Zoals met mijn boek bij de bibliotheken waar ik werk(te). Ook staat er geen beschrijving van de inhoud bij, maar dit kun je als bibliotheek lid ondervangen door er een recensie over te schrijven. Meer informatie http://www.hetboekenschap.nl/aanbieden-aan-de-bib… http://www.nbdbiblion.nl/sites/nbdbiblion.nl/file…

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vraag mij af of een tweede boek dat je hebt geschreven, wellicht makkelijker of sneller in de bibliotheek wordt opgenomen, als er al eerder een (POD) boek van je terecht is gekomen. Weet iemand dat misschien?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb afgelopen zaterdag mijn eigen POD boek geleend bij de bieb. Ik had het opgezocht in de catalogus, waar het tot mijn verbazing instond. Het was niet beschikbaar maar, weer tot mijn grote verbazing, kon ik het wel bestellen! Een paar weken later een mailtje dat het opgehaald kon worden. Misschien een ongebruikelijke weg, maar het werkte dus wel.