Hoeveel betalen scholen?

Als jullie gevraagd worden voor een presentatie/workshop oid op een (basis)school, worden jullie daar dan altijd voor betaald? Aan welke bedragen moet ik dan denken (per groep, dagdeel)? En maakt het jullie (financieel) uit hoeveel kinderen je voor je neus hebt? (dit is niet echt een schrijfproces vraag, maar ik zag geen geschiktere plaats)

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Via de SSS is het erg begrotelijk, dat zullen de meeste scholen niet kunnen betalen. Ik probeer om voor de kinderboekenweek een auteur "in huis" te halen en ben nu aan het lobby'en op school voor budget. Vandaar mijn vraag, ik ben benieuwd of het bedrag dat ik los denk te kunnen peuteren, realistisch is.
23 augustus 2008 - 19:44

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zit erover te denken SSS te bellen om te vragen of ik ingeschreven kan worden. Laten jullie je inhuren via SSS of laten jullie je liever direct inhuren? En als je je in laat huren via SSS, mag je je dan ook nog rechtstreeks laten inhuren?
23 augustus 2008 - 20:27

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt pas ingeschreven worden als je boek uit is Helga, en ook dan stellen ze voorwaarden. Uiteraard mag je ook jezelf laten inhuren dan. Het is slim om het op twee manieren te doen. Bijna geen enkele school wil de prijzen van SSS betalen of je moet Paul van Loon heten 8)
23 augustus 2008 - 21:01

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou ze vonden bijvoorbeeld mijn eerste boekje niet literair genoeg :confused: Daar heeft de uitgever toen een telefoontje aan gewijd. Maar met een of twee boeken op de markt word je zelden via SSS ingehuurd. Ze geven toch altijd als advies iemand die al naam gemaakt heeft. Het helpt als je een school waar je geweest bent iets enthousiasts op hun website laat zetten. Je moet je dus eigenlijk al bewezen hebben voordat ze je gaan bemiddelen.
23 augustus 2008 - 22:44

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo, Ik heb in het basisonderwijs gewerkt en ik kan je vertellen dat je er geen geld voor zult krijgen. Scholen krijgen nu eenmaal geen geld, of maken geen begroting voor dit soort dingen. Je kunt hooguit een boekenbon, bosje bloemen, of een zelf geknutseld iets ontvangen. Wel kun je een promotiepraatje kunnen houden voor je boek in de hoop dat ze papa en mama mee naar de winkel slepen en het boek gaan kopen. Probeer er wel rekening mee te houden dat je wel een grote groep kinderen voor je hebt die je moet boeien, je moet in begrijpelijke taal spreken, en vooral de groep stil houden. Een dagdeel praten en voorlezen voor een groep is echt te lang. Dat houden de oudere kinderen hooguit een uurtje vol en dat is al lang. Tenzij je verschillende werkvormen aanbiedt. Succes ermee Jaren
24 augustus 2008 - 7:51

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hasse, je schrijft 'ik heb er gewerkt'. Er is namelijk wel iets veranderd. Tegenwoordig is er meer subsidie voor dit soort dingen en hebben veel scholen een cultuurcoördinator. Er is dus wel geld, maar het hangt helemaal af van de school.
24 augustus 2008 - 12:23

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Van anderen heb ik al gehoord dat middelbare scholen veel meer budget hebben voor dat soort activiteiten dan basisscholen. En wat Sjee al schreef, basisscholen krijgen inderdaad geld voor culturele activiteiten en schrijfpromotie maar moeten het over veel posten verdelen waardoor er per saldo niet veel overblijft. @ Hasse: een dagdeel voor één groep is inderdaad veel te lang. Ik bedoelde op een dagdeel meerdere presentaties/workshops aan verschillende groepen geven. Had het onduidelijk opgeschreven, bedankt. @ Kim; hoe lang duurt dan zo'n presentatie? Werk je dan met veel jongeren tegelijk of is het per klas?
24 augustus 2008 - 12:45

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
het is een lezing. Meestal is het voor 1 lesuur, dus 1 klas. Maar het kan ook wel eens zijn dat het in de aula is, en dan voor 3 of 4 klassen tegelijk (meestal 4 of 5 VWO). Ik lees dan voor uit mijn boeken, vertel er wat over, en laat de leerlingen vragen stellen. Voor je het weet is het uur om! En daarna kunnen ze, als ze willen, een boek kopen en signeer ik het meteen. Ik neem altijd een voorraad mee en meestal verkoop ik er aardig wat. Maar dit tarief ontvang ik ook wanneer ik een lezing geef op een bibliotheek, of ergens anders. Het is gewoon het minimumtarief volgens mij, en SSS regelt dat heel goed!
24 augustus 2008 - 12:58

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Sjee, Het is nog maar een jaar geleden dat ik er gewerkt heb, dus zoveel is er niet veranderd in die tijd. Het klopt dat de school geld krijgt voor culturele ontwikkeling enz.... Veelal wordt het geld besteed aan projecten die bijvoorbeeld CKV's aanbieden en niet aan auteurs. Het lijkt mij ook beter om te kijken naar het voortgezet onderwijs. Zeker wanneer het boek bijvoorbeeld geschikt is voor groep 8, dan kan dat vaak ook nog wel voor de eerste klassen van het VO. Groetjes Hasse
24 augustus 2008 - 17:14

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hasse, dat is lang niet overal zo!! Ik wordt vaak op basisscholen gevraagd en voor niets ga ik nooit! Het is mijn werk, daar hoor ik voor betaald te worden. Liefst doe ik het net als Kim via SSS. Maar vaak ook voor (veel) minder als ik rechtstreeks door iemand benaderd word.
24 augustus 2008 - 18:14

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Zjors, Dat geloof ik graag dat het lang niet overal zo is. Gelukkig maar, lijkt mij. Fijn dat er nog scholen zijn die auteurs uitnodigen. En wederom uit ervaring weet ik dat het voor een groot deel aan de directie ligt. Deze beslissen uiteindelijk waar het geld naar toe gaat. Of er is een heel sterk team dat de directie ervan kan overtuigen dat er een auteur moet komen. Helaas was bij ons de directie sterker en besloot anders.
24 augustus 2008 - 19:38

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Zjors, Dat heb ik ook, dat mensen mij soms rechtstreeks benaderen en dan bekennen dat ze het volledige tarief niet kunnen betalen (budget, budget). En dan ga ik dus inderdaad ook toch, en dan voor minder. Net als jij! Maar inmiddels loopt ongeveer 90% gelukkig wel via SSS. In het begin verliep bijna alles rechtstreeks via mij, en kreeg ik soms zelfs helemaal niets (ja, een bos bloemen en een fles wijn!). Omdat het 'exposure' was en in het begin grijp je natuurlijk al je kansen. Maar je hebt gelijk: het is je werk en het kost je tijd en een vergoeding is niet meer dan terecht.
24 augustus 2008 - 19:45

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op de scholen waar ik kom hebben ze meestal een teampje van docenten die aan 'leesbevordering' doen. Zij regelen de schoolbibliotheek en regelen activiteiten met schrijvers en zo. Ze hebben daar gewoon een budget voor gekregen dat ze mogen uitgeven. Een directeur heb ik nog nooit gezien :) Even offtopic, maar wel met boeken/schrijvers te maken. Kennen jullie www.boekpakket.nl ? Lijkt me handig voor het inrichten van de schoolbibliotheek. Als schrijver kun je ook je uitgever melden: stop mijn boeken daar eens in.
24 augustus 2008 - 19:49

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is een handig idee Zjors om je boek daarin te stoppen. Wie weet wat het oplevert. Leesbevordering, ben blij dat het op sommige scholen zo te lezen wel inhoud heeft. Wij kregen als basisschool de afdankertjes van de plaatselijke bieb. Ten eerste oud spul, ten tweede vaak oude spelling, ten derde is het voor kinderen niet aantrekkelijk om een gehavend boek te pakken/lezen. Kinderen beoordelen boeken toch vaak op het uiterlijk. Een directeur opereert achter de schermen, maar heeft wel degelijk een mening, of oordeel. Neem dat van mij aan, vooral wanneer de financiën om de hoek komen kijken.
24 augustus 2008 - 21:14

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is iets om te onthouden, Zjors, dat boekpakket! De Ouderraad is op scholen ook een belangrijke 'geldverstrekker' aangezien zij vaak de activiteiten verzorgen die buiten het reguliere lesprogramma georganiseerd worden.
24 augustus 2008 - 21:22

Hallo, Ik heb in het basisonderwijs gewerkt en ik kan je vertellen dat je er geen geld voor zult krijgen. Scholen krijgen nu eenmaal geen geld, of maken geen begroting voor dit soort dingen. Je kunt hooguit een boekenbon, bosje bloemen, of een zelf geknutseld iets ontvangen. Wel kun je een promotiepraatje kunnen houden voor je boek in de hoop dat ze papa en mama mee naar de winkel slepen en het boek gaan kopen. Probeer er wel rekening mee te houden dat je wel een grote groep kinderen voor je hebt die je moet boeien, je moet in begrijpelijke taal spreken, en vooral de groep stil houden. Een dagdeel praten en voorlezen voor een groep is echt te lang. Dat houden de oudere kinderen hooguit een uurtje vol en dat is al lang. Tenzij je verschillende werkvormen aanbiedt. Succes ermee Jaren
Ik vind je toon wel heel stellig, Hasse. Met dit: "je moet [ ... ] vooral de groep stil houden" sla je m.i. echt de plank mis. Daar is de leerkracht voor. Je komt als auteur niet om de groep stil te houden. Ook is dit niet waar: "Je kunt hooguit een boekenbon, bosje bloemen, of een zelf geknutseld iets ontvangen." Er zijn behalve SSS andere educatieve bureau's die bemiddelen tussen school en auteur. Zij regelen alles: * voorbereiding naar de school toe * leesexemplaren uit de biblitoheek * reis- en onikostendeclaratie Je krijgt een redelijk uurtarief. Deze bureau's heb je in elke provincie.
24 augustus 2008 - 23:36

P.S. Ik heb es 100 euro gevraagd voor een hele dag plus reiskosten - daarvoor moest ik naar de andere kant van het land - al met al zo'n 400 kilometer (overnachten bij een bekende, twee dagen van huis, van je gezin - als alleenstaande moeder). Dan doet zo'n school net of je een laakbaar soort elitaire ondernemer bent, of zo, die bij wijze van voorbeeld plastic slippers komt verkopen voor 15 euro per paar, terwijl je ze bij de Hema voor de helft kunt krijgen. In het geval van een unieke auteur is er echter geen sprake van een Hema. Dus in dat opzicht heb je wel gelijk.
24 augustus 2008 - 23:45

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met zoeken dit oudere topic gevonden. Er is me gevraagd of ik interesse heb een bezoek te brengen aan een basisschool (bovenbouw). Erg luek natuurlijk, maar ik heb wel wat vragen. Wie heeft ervaring hiermee en wat zijn je ervaringen? Wat vertel / doe je? Hoe lang duurt zo'n bezoek? Zijn er tips?
24 augustus 2010 - 13:13

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Hallon, Ik werk in het basisonderwijs, vorig jaar nog in de bovenbouw. Ik heb vorig jaar Karel Eykman 'in de klas gehad'. Hij heeft verteld over wie hij was en wat zijn verleden is. Hij heeft gedichten voorgedragen en daarbij (op een grappige manier) verteld over hóe hij tot die gedichten was gekomen. Achteraf heeft hij de tijd genomen om voor iedereen zijn handtekening op een kladblaadje te zetten (en in mijn Hoogste Woord, wat ik wel een fijne toevoeging vind). Dit duurde al met al ruim een uur. Het is vooral interessant voor kinderen om te horen hoe en waarom je schrijft. En hoe een verhaal ontstaan is, waarna je het kunt opluisteren met een aantal fragmenten uit je boek(en). Laat van tevoren weten of je wel/niet graag hebt dat er al voorgelezen wordt uit je boek. Nog een laatste ding: Kinderen zijn vaak onder de indruk van het bezoek van 'een schrijver', wat betekent dat je je qua gedrag van leerlingen echt niet druk hoeft te maken. Dat hoeft sowieso niet, daar is de leerkracht voor :) Succes ermee!
6 September 2010 - 23:13

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Juist! Maar in de meeste groepen is die aandacht niet zo'n groot probleem. Ik ben (in mijn 42e onderwijsjaar ;) ) net twee dagen weer in groep 8 van start gegaan. Ik heb 31 leerlingen en als ze lezen, kun je een speld in de klas horen vallen, al moet ik eerlijkheidshalve toegeven dat twee jongens in die tijd meer uitslapen dan lezen. :p Het werk van een auteur vinden de meesten erg interessant. Ze vragen ook heel wat vaker dan mijn collega's of ik al met een nieuw verhaal bezig ben en tweederde van de groep wil meteen proeflezer zijn. Het verhaal over het minimale cultuurbudget van basisscholen kan ik alleen maar bevestigen. Het is geloof ik gemiddeld iets van zes euro per leerling per jaar. Als je een keer per schooljaar met de kinderen naar een museum of een voorstelling gaat, is dat geld meteen op. Er zijn dan ook maar heel weinig basisscholen die een auteur een redelijke vergoeding willen en kunnen betalen.
8 September 2010 - 0:12