Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Samenvatting in begeleidende brief

Momenteel is mijn manuscript zo ver 'klaar', dat ik me aan het voorbereiden ben om het op te sturen naar uitgeverijen.
Uiteraard heb ik nauwkeurig bestudeerd hoe de uitgeverijen het manuscript willen ontvangen, en wat ze in de begeleidende brief en synopsis verwachten. De synopsis heb ik nu klaar, en die voldoet keurig aan de gestelde eisen.

Wat betreft de begeleidende brief twijfel ik echter nog. Sowieso laat die al meer ruimte voor eigen interpretatie, want 'duidelijk maken wie je bent' kent natuurlijk nogal veel mogelijke vormen. Maar goed, daar kom ik nog wel uit.
Nou staat er echter ook 'omschrijf in maximaal twee alinea’s kort de inhoud van uw manuscript.' In de synopsis staat natuurlijk al een samenvatting van het gehele plot, inclusief ontknoping. In mijn geval ook een korte voorgeschiedenis, aangezien het een fantasyverhaal betreft in een fantasywereld.

Om in twee alinea's een alomvattende samenvatting te maken van een fantasyverhaal dat én duidelijk is, én leesbaar, én uitnodigt om de synopsis te gaan lezen, dat lijkt mij redelijk onmogelijk.

Een tijd geleden heb ik wel, puur voor mezelf en voor de mensen die steeds vragen waar mijn manuscript over gaat, een 'flaptekst' geschreven. Als ik die een heel klein beetje aanpas zijn het twee alinea's. Het is geen complete samenvatting van het hele verhaal, het is echt een beetje een teaser om de lezer nieuwsgierig te maken naar het boek (wat ook lijkt te lukken, tot nu toe reageert iedereen met de mededeling dat ze het boek willen lezen). De setting en de hoofdpersonen worden geïntroduceerd, en ook een beetje wat de lezers kunnen verwachten (magie, draken, spannende strijd).

Nou vraag ik me dus af, kan ik die 'flaptekst' gebruiken als omschrijving van de inhoud van mijn manuscript in mijn begeleidende brief? Ik ben benieuwd naar jullie mening, en ben benieuwd hoe anderen deze 'opdracht' hebben aangepakt :)

 

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

"Omschrijf de inhoud"  klinkt in mijn oren niet als een vraag om een samenvatting. Het probleem met een samenvatting is dat juist informatie als thema, verhaalvorm, doelgroep, compleet buiten beeld kunnen blijven. Dus misschien zijn deze dingen een goede invulling voor die twee alinea's in de begeleidende brief. Dan wordt het dus in feite een zeer beknopte versie van je synopsis.

Zelfbedacht opzetje als voorbeeld:

Ik zou één zin wijden aan het verhaalverloop en de personages (b.v. een groep ex-soldaten die de een revolte tegen de koning beginnen om een weddenschap met een tovenaar te winnen), klaar. Dan perspectief (verteld door de ogen van...), om daarna duidelijk te maken wat de setting is (fantasy, andere wereld, middeleeuws tijdperk met Oosterse invloeden...?), insteek (sentimenteel, episch, tragisch, of is het een avonturenroman?), thema's (verraad, wraak en verzoening?), geschiktheid voor bepaald publiek (taalgebruik, expliciete scènes, hoe ingewikkeld het verhaal is...)

Kortom, raak aan alle dingen die een uitgever helpen in te schatten of dit het soort verhaal is dat ze in haar fonds wil.

...is wat ik zou doen.

 

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Imke, wat mij altijd helpt is een Powerpoint-presentatie (jongere mensen gebruiken natuurlijk veel blitsere software) te maken van wat ik wil vertellen. Dat focust vamzelf op de hoofdpunten.