Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Proeflezers en iemand voor corrigeren / redigeren gezocht

Ik heb de eerste 50 pagina's van mijn volgende boek af. Over een Amerikaanse soldaat met PTSS die last heeft van nachtmerries en flashbacks. Uiteindelijk brengt zijn PTSS hem in steeds diepere problemen. Ik zoek nog een paar proeflezers, twee of drie is al voldoende. En daarna zou ik het willen laten corrigeren en redigeren, maar ik schrik een beetje van de prijzen online. Ik heb geen honderden euro's beschikbaar hiervoor. Maar ben wel bereid om hiervoor te betalen. Ik wil hier graag in investeren om mijn verhaal beter te maken. Is er hier misschien iemand die dit wilt doen tegen een normale betaling? Of weten jullie een goed adres?

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet niet wat je wel of niet normaal vindt, maar er gaat nu eenmaal veel tijd zitten in corrigeren en redigeren. Je mag altijd bij mij vrijblijvend een prijs opvragen. Ik zal dan als voorbeeld een klein stukje van je manuscript corrigeren of redigeren. Maar ik denk dat je eerst inderdaad maar eens je verhaal helemaal af zou moeten krijgen, proefgelezen en al, voordat je de volgende stap neemt. :)

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit gaat een beetje cheesy klinken, maar het beste adres ben je zelf. Er is een boekje, Self editing for fiction writers, door Brown and King, dat ik zeker zou aanraden. Daarnaast is het corrigeren van je eigen tekst op taal- en spelfouten een hels karwei, maar een onbetaalbare oefening. Hoe meer je het doet, hoe beter je spelling a priori wordt, dus hoe minder correctie door derden je nodig hebt.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het momenteel zelf al eenmaal herschreven en door vijf kennissen laten proeflezen. Maar wil er toch naar laten kijken door mensen met meer kennis over schrijven. Maar ik zal dat boek zeker eens raadplegen.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb zeker een vergoeding over, maar gewoon niet de mogelijkheid om hier honderden euro's voor uit te geven. Zijn er hier geen beginnende redacteurs die voor een mooi bedrag zoiets willen doen?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Koen, je kunt een stuk op Proeflezen plaatsen; dan hebben we een idee van de kwaliteit van je tekst.
Ik heb de eerste 50 pagina's van mijn volgende boek af.
Zijn er hier geen beginnende redacteurs die voor een mooi bedrag zoiets willen doen?
Wat is volgens jou een mooi bedrag, en wat is de reden dat je denkt dat beginnende redacteuren je werk (50 x 500 woorden? = 25.000 woorden, toch flink wat uren) voor een mooi bedrag zouden willen doen?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wat verwacht je trouwens van een conrector/redacteur? Ook al wat jouw verhaal geredigeerd, is dat nog geen garantie voor succes.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil er best tot max 150 voor betalen. Ik heb er zelfs meer voor over maar kan het me gewoon niet veroorloven. @Tja, ik verwacht dat de laatste fouten eruit gehaald worden en dat alle losse kantjes worden recht gezet. Ik verwacht geen gegarandeerd succes, daar is het me niet eens om te doen. Maar ik wil gewoon dat mijn eindwerk kwalitatief in orde is.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Toch raad ik je aan om eerst het verhaal af te maken. Aan 50 gecorrigeerde blz. heb je dan weinig als er nog een 20 achteraan komen. Of is 50.000 ongeveer het maximum?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De eerdere reacties lijken misschien een beetje zuur voor een nieuwkomer, daarom een poging om uit te leggen waarom er niet zo enthousiast wordt gereageerd (uiteraard op puur persoonlijke titel ;) ): Je beseft het mogelijk niet, maar 25.000 woorden redigeren op de manier die jij lijkt te willen (niet alleen taalkundig maar ook verhaaltechnisch losse eindjes benoemen), kost iemand enkele uren werk. Je moet de fouten immers niet alleen vinden, maar ook corrigeren. Taalfouten en typo's verbeter je gewoon in de tekst - hoppa klaar. Complexere problemen in de tekst, verhaalsfouten of lelijke zinnen, kun je als corrector niet zomaar verbeteren; die moet je beschrijven en alternatieven formuleren. Immers: je mag niet zomaar iemands verhaal en taalgebruik veranderen. Vooral in het benoemen van het probleem zodat de schrijver er iets mee kan, en eventueel in het formuleren van alternatieven, gaat veel tijd zitten. Hoeveel uur precies, hangt van de kwaliteit van je werk af. Daar kan ik zo niets over zeggen. Een grove gok: jouw aanbod zal ongeveer neerkomen op een bruto uurloon van tussen de 17,50 en 25,-; netto is dat stukken minder. De professionals op het forum doen het niet voor zulke bedragen (zoals je hebt gemerkt). De amateurs op dit forum die de vaardigheden bezitten die je zoekt, zullen hun tijd en energie voor dat geld doorgaans ook liever aan hun eigen teksten besteden. Je aanbod is daarom dus - zo schat ik in - alleen interessant voor iemand die nu toch even niets anders te doen heeft, aardigheid heeft in correctiewerk en het zakcentje mooi meegenomen vindt. Een vrij smalle vijver om in te vissen, zo gok ik. Maar: niet geschoten… Succes in elk geval!

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Als ik het goed begrijp, dan wil jij in feite een herziene versie van je verhaal, Koen. Zoals Odyssea al zei gaat daar heel veel tijd in zitten. Probeer eerst zelf de eindjes aan elkaar te knopen. Als iemand anders het doet, wordt het misschien een heel ander verhaal.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor alle handige uitleg en tips. Het punt is nu dat ik inderdaad de fouten eruit gehaald heb, en al twee maal heb heschreven. Toch twijfel ik heel erg over mijn schrijfkunsten, lezen de zinnen lekker? Is er teveel herhaling? Zijn er verhaalfouten etc? Daarom is het ook een gecombineerde vraag, met proeflezers ben ik ook al meer dan tevreden. De proeflezers die ik gebruik hebben geen echte kennis over het schrijven. En ik wil mijn werk bekeken hebben met kritisch oog voordat ik verder ga. Maar ik begrijp wat jullie bedoelen Tja en Odyssea.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ander idee met dezelfde uitkomst: ben je bereid om in plaats van geld op tafel te leggen, een ander dezelfde dienst te bewijzen? Dan kun je misschien een ruil voorstellen in het oproepdeel van SOL.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Je mag het verhaal wel naar me doorsturen, Koen. Geef me wel de tijd om eraan te sleutelen. Ik begrijp dat je niet zo thuis bent in proeflezen. Daarom vraag ik je dat ook niet. Zie maar wat mijn verhaal voor je waard is.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
KOEN! IK! ik ben een beginnende redacteur die het voor een redelijke prijs wil doen! Heb je een email adres? Dan mail ik je!

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi! Als je nog iemand zoekt, al denk ik eerlijk gezegd dat je al iemand hebt gevonden, dan meld ik me aan. Ik ga akkoord met een prijs binnen je budget!