Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

sollicitatiegesprek, #schrijfopdracht 4

Ik wil een baan Na een moeilijke periode van zwanger willen worden en blijven, brak dan toch de tijd aan dat ik ging bevallen. Omdat het allemaal zo lastig verliep, wilde ik fulltime moeder zijn. Toen zoonlief acht jaar was, wilde ik het weer eens proberen. Brutaal als ik was, belde ik de dichtstbijzijnde school op en zei: ‘Ik hoorde dat u iemand zocht i.v.m. zwangerschapsverlof. Klopt dat?’ Ik had niets gehoord, het was bluf. ‘Ja, het klopt wel, maar er is nog geen advertentie.’ ‘Ach, soms hoort een mens iets, circuit heet dat. U zoekt iemand op wiskunde en natuurkunde. Ik heb 1e graads bevoegdheid. Ik wil solliciteren. Wanneer kan ik komen?’ ‘Eh… over een half uur?’ ‘Nee, dat komt mij niet uit, mijn zoon komt over een uur uit school en dan wil ik thuis zijn.’ ‘Wanneer kunt u dan wel?’ ‘Laat ik zeggen, morgen om tien uur?’ ‘Dat komt mij niet uit,’ zei de directrice. Nuffig mens, noemde ik haar al in mezelf. ‘Het is graag of niet, ik werk niet als mijn kind thuis is, dat weet u dan meteen,’ reageerde en ik en toen kon ze wel ineens om tien uur. De volgende ochtend nam ik mijn fiets en fietste in mijn dagelijks kloffie naar de school, in drie minuten was ik er. Omdat ik me niet anders voordoe dan dat ik ben, wilde ik absoluut geen gepaste kleding dragen. De directrice was een oudere dame. Ik zag al meteen dat ze echt de baas was en geen tegenspraak duldde. Ik voelde me niet op mijn gemak. De sfeer beviel me niet, het gedrag van de leerlingen niet. De collega’s die roddelden over hun baas. Kortom: ik wilde niet. Na de rondleiding door de school, volgde een gesprek in de directiekamer waar ik meteen ronduit zei wat ik gezien had: ‘Ik dank u voor de ontvangst en de rondleiding, maar hier hangt een sfeer die me niet bevalt. Ik wil hier niet werken, zoekt u maar een ander. Ik wens u een fijne dag.’ Weg baan, weer huismoeder. Heerlijk.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hmmmm. Verstandig is het niet, wat nu als haar man er vandoor gaat? Erg realistisch stukje. Ik mis een beetje een wending, iets onverwachts.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil een baan [..] Omdat ik me niet anders voordoe dan dat ik ben, wilde ik absoluut geen gepaste kleding dragen. De directrice was een oudere dame. Ik zag al meteen dat ze echt de baas was en geen tegenspraak duldde. Ik voelde me niet op mijn gemak. De sfeer beviel me niet, het gedrag van de leerlingen niet. De collega’s die roddelden over hun baas. Kortom: ik wilde niet.
Dit verhaal vind ik niet geloofwaardig. Zie de tegenstelling tussen ik wil een baan, ik ga bellen, Ik bluf en het vervolg. De collega's die roddelden? Dat zie je niet bij een rondleiding.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het eerste gedeelte raakte mij doordat ik déze ervaring herken, het tweede raakt mij doordat ik zelf uit het onderwijs kom. Dat is de kracht van schrijven, je pakt altijd wel iemand door je verhaal. Dank je Suma!

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
mijn eerste reactie is ...dat ze zelf een beetje een nuffig mens is... ze wil heel graag een baan, ze bluft (heel leuk) en dan al bij de aanblik van de directrice heeft ze nogal snel een oordeel klaar....het gedrag van de leerlingen het geroddel onder collega,s...knap dat je dat allemaal doorhebt bij een rondleiding. Vind het eerste stuk heel leuk, vol lef, maar dan haak ik af omdat de hp voor mij niet echt sympathiek over komt. Maar dat gaat niet direct over het geschreven stukje, dat is mijn gevoel dat ik erbij krijg... Goed geschreven dus :)

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie allemaal. Zo heb ik altijd, mijn hele leven een baan gekregen die ik wel wilde en bovenstaande situatie was realiteit. Collega's in de koffiekamer roddelden over wat er nu weer was gebeurd. Die baan heb ik echt geweigerd. En dat over die kleding was ook zo. Bluf, zeggen wat je wilt (eist) en duidelijk zijn. Zo was ik in mijn vorige leven, :D nu ben ik toch wel iets veranderd... :ontopic:

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie allemaal. Zo heb ik altijd, mijn hele leven een baan gekregen die ik wel wilde en bovenstaande situatie was realiteit. Collega's in de koffiekamer roddelden over wat er nu weer was gebeurd. Die baan heb ik echt geweigerd. En dat over die kleding was ook zo. Bluf, zeggen wat je wilt (eist) en duidelijk zijn. Zo was ik in mijn vorige leven, :D nu ben ik toch wel iets veranderd... :ontopic:

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik realiseer me dat ik reageerde op de inhoud van het verhaal. Vrouwen die zich laten onderhouden door hun man irriteren, vandaar. I feite gaat het bij verhalen niet om de inhoud. Wel om de opbouw en de samenhang van de gebeurtenissen. Jouw stukje leidt wel naar een climax, maar de hp zwaait wel erg snel om.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hmmmm. Verstandig is het niet, wat nu als haar man er vandoor gaat?
Oei Petra, dan moet ik mij zorgen gaan maken met 3 kleine kindjes lol :). Alles heeft zo zijn voor en nadelen. Kwestie van elkaar te vertrouwen. Ik geniet er in ieder geval van. Ik heb genoten van dit stukje. Buiten het roddelen onder de collega's lijkt me ook ongeloofwaardig dat je dat direct kunt zien. Voor de rest graag gelezen.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op zich geen verkeerd verhaal. Wel een paar foutjes die je er zo uit haald als je het eens goed doorleest. Verder kreeg ik te veel het gevoel en toen. Mischien wil je in de 350 woorden die we hebben te veel vertellen en gaat het daat fout. Pak er anders een stukje uit en verfraai dit.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op zich geen verkeerd verhaal. Wel een paar foutjes die je er zo uit haald als je het eens goed doorleest. Verder kreeg ik te veel het gevoel en toen. Mischien wil je in de 350 woorden die we hebben te veel vertellen en gaat het daat fout. Pak er anders een stukje uit en verfraai dit.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wauw Sum vind het wel heel stoer dat je zo altijd gesolliciteerd hebt! en gekregen hebt wat je wilde...kan ik bij je in de leer ? :)

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:D Altijd, han73 maar, ik ben wel een strenge docent en eis heel veel. Ook wel mild hoor als het moet. En chrsitine1, wat denk je dan van mijn 42 jaar? Financieel heb ik altijd voor mezelf kunnen zorgen.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk dat het verhaal autobiografisch is! Ik mis de beleving waardoor het voor mij meer een opsomming van feiten wordt. Wat voelde de HP toen ze eindelijk weer besloot te solliciteren, toen ze de afspraak maakte en toen ze de beslissing nam, niet de baan te nemen? Dit geeft meer inzicht in de HP, krijgt de lezer meer begrip voor de manier waarop de HP het aanpakt, reageert. Als lezer krijg ik nu een berekenend beeld van de HP maar als dat jouw bedoeling is, ben jij erin geslaagd!

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach, berekenend? Ik voelde me heel sterk in mijn schoenen staan en was overtuigd van mezelf: ik wist wat ik wel en niet wilde. Heel simpel: voldoet iets niet aan mijn eisen? Dan zeg ik het af. Zo eenvoudig, luisteren naar verstand en gevoel. Balans hebben. Zo heb ik heel lang gehandeld in mijn leven, nu ben ik wat anders. Ieder mens verandert in zijn leven, zelfs in een periode van 10 jaar, laat staan dat je na 30, 40 jaar nog hetzelfde reageert als dat je 25 bent. Vergeet het maar. :D