Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#16 onmisbaar

Wekelijkse opdracht #16 Onmisbaar Ik fiets zo door de bocht in de armen van een agent die me glimlachend gebiedt te stoppen. Geen werkend voorlicht. Ik ben moe, hongerig en chagrijnig. Dit kan er nog wel bij. Ik glimlach zo vriendelijk mogelijk terug en knik beleefd. Hij heeft gelijk. Het is gevaarlijk. Maar ik was ook niet van plan om in het donker te fietsen. Om vier uur trok ik het lokaal al achter me dicht. Die onbeschrijfelijke sfeer van het trappenhuis zonder leerlingen, die het begin van het einde van mijn dag aankondigt. “Heb je nog even?” klonk het achter me. Even is een relatief begrip. De tram was laat en stampvol. Met mijn neus in andermans oksel aan de handgrepen hangend, slingerden we hortend en stotend door het stadscentrum naar de chaotische avondspits van het Centraal Station. Wat een gezegende tijd toen ik simpelweg op fietsafstand van mijn werk woonde. Denkend aan eten, staar ik door het raam naar het weidelandschap wat langzaamaan tot me doordringt stil te liggen. Als de stroomstoring eindelijk opgelost is, valt de schemering reeds in. Mijn maag knort als een bezetene. Ik ben moe en te hongerig om het wegtrappen van de dag zoals gebruikelijk te waarderen. En daar staat hij, in de bocht achter de tunnel. Verstopt. “Vandaag waarschuwen we alleen, mevrouw. U krijgt geen boete, maar ik moet u wel zeggen af te stappen en verder te lopen.” Ik kijk naar de lange weg voor me. Minstens een half uur lopen. Ik knik. Hij glimlacht.“Ik kijk die kant op,” wijst hij vervolgens over mijn schouder “en een dame alleen zou ik persoonlijk afraden door het donker die hele weg af te lopen.” Ik kijk hem recht aan en laat mijn ogen lezen, voordat ik met mijn fiets aan de hand tot de eerste bossage loop.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijvenaar, Whow... wat beeldend geschreven in een geweldige opbouw! Je neemt me vanaf het begin mee naar de ontknoping, ademloos. Mooi geschreven. En, even vergat ik om me te focussen op de deugd. Dat was geen straf, hoor. Ik kon het daardoor nog eens lezen. De deugd is denk ik: rechtvaardigheid. Door alle omstandigheden, buiten de schuld van je hp die uit goedheid/medewerkend handelt, is er na veel tegenslagen een politieagent die haar overtreding door de vingers ziet. Door de offers die je HP heeft geleverd, volgt er geen genadeloze afstraffing. Mooi en sfeervol geschreven!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je verhaal, Schrijvenmaar, roept een gevoel bij mij op van "bon dieu, fijn dat ik die takkereis niet hoefde te maken.' Je bent deugdzaam naar de sterke arm van de wet toe en omdat je natuurlijk mooi bent, laat de politieagent je weer op de fiets springen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi hoor. Ik neem aan dat ze bij de bossages weer op haar fiets springt. De politieagent is een soort van behulpzaam. Hij kijkt de andere kant op.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geslaagde tekst. Ik had alleen niet meteen door dat er een flashback begon in de tweede alinea, waardoor ik aan het eind even in de war raakte De deugd lijkt mij standvastigheid.

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel sterk geschreven. Ik was er eventjes bij. Ik zie ook zo oom agent staan die met een soort vaderlijke zorg demonstratief de andere kant op kijkt. Zorgzaamheid, volharding en compassie lijken mij de deugden in dit verhaal.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het verhaal roept bij mij COMPASSIE op, terwijl de deugd van deze jonge vrouw een soort van EERLIJKHEID is binnen grenzen. Haar vermoeidheid en verstand perken deze eerlijkheid in. VOORZICHTIGHEID, geen gevaar lopen tijdens haar reis naar huis door aanranding wint het over het fietsen met een fiets zonder licht terwijl het nog niet donker is.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor alle reacties! Het was voor het eerst dat ik echt drastisch moest schrappen om binnen de woordlimiet te blijven, dus vond ik het heel spannend of de beelden, die ik zo helder voor de geest had dat een half woord voldoende was, maar die voor de lezer nog helemaal opgeroepen moesten worden, toch over zouden komen en ben heel blij te horen dat dat gelukt is (: Ik zal nog even wachten met het verklappen van mijn ideeen over de deugden

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De eerlijkheid is groot van deze fietser, ook enige voorzichtigheid van de agent, verpakt in zorgzaamheid. Herkenbaar, de situatie. Treffend verhaal!

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een verhaal met liefde voor de fiets. Knap dat je in 300 woorden een goede flashback weet te verwerken. De deugd zit bij de agent: pragmatisch. Maar zoals Mikli al zei: zo'n agent is vast milder als het om een mooie Jonge vrouw gaat. Hmmm, misschien is de deugd eerder mildheid...

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een goed verhaal, leest lekker en beeldend geschreven! De flashback duidelijk in de verleden tijd geschreven. En dan die laatste zin dat ze haar ogen laat lezen... Een compleet verhaal in 300 woorden! Top! :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor alle reacties. Ik had zelf een beetje een deugd in gedachten die helemaal geen echte deugd is en was daarom heel benieuwd wat er door jullie uitgehaald zou worden. Petrao benadert het beste wat ik dacht. Ik dacht aan flexibiliteit, met regels kunnen omgaan, in die zin dat je ook weet wanneer je ze een beetje moet laten varen, ofwel een gebrek aan starheid. In mijn ogen zeker een deugd -en bij uitstek een die bij agenten en docenten de goede van de slechte onderscheidt. Daarbij speelt bij de agent in grote mate compassie mee; hij past de regels niet voor zichzelf aan, maar aan de situatie van de jonge vrouw. Als bonusdeugd had ik er dankbaarheid in verstopt -want wat anders zou de agent in haar ogen lezen (die vermoeidheid had hij allang gezien, die droop van haar hele lijf)?- en een beetje eerlijkheid, dat ze hem uberhaupt bewust haar ogen laat lezen, zodat ze beiden zeker weten dat ze achter de eerste bossage weer op de fiets zal springen.