Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht# 18 Engel op de lat

Engel op de lat De beroerte heeft ervoor gezorgd dat jij jouw verwondering bij het zien van de beelden van het WK in Brazilië, in stilte ervaart. Tijdens de wedstrijden stralen jouw ogen, maar niemand die dat in het verpleegtehuis opmerkt. In 1937 kletterde de regen op jouw gezicht toen jij in het doel stond voor jouw cluppie Feijenoord, tijdens de opening van de Kuip. Die wedstrijd werd bekeken door ruim 37.000 toeschouwers. Nu zien een krappe 65.000 omstanders het zweet gutsen over de gezichten van de voetballers in dit Estádio Castelão. In 1938 nam jij deel aan de WK in Frankrijk, dat duurde 15 dagen. Nederland lag er na één wedstrijd al uit. Jij werd verkozen tot de beste keeper van het toernooi. Vandaag speelt Oranje de vijfde wedstrijd voor een plaats in de kwart finales tegen Mexico. Nog steeds krijg je kippenvel tijdens het volkslied. Dit keer loopt er een traan langs jouw wang. Het wordt een bijzondere wedstrijd. Jouw knieblessure opgelopen tijdens de interlandwedstrijd tegen België in 1940 betekende het einde van jouw prachtige carrière. De bal van kranten is allang vervangen door een mooie gekleurde lederen bal maar jouw liefde bleef. Ook de Brazuca, die twee en een half jaar lang getest is, blijkt een zwabberbal te zijn. Op de weg naar de dood loopt jouw lichaam vooraan, maar jouw hart bepaalt. Het enige draadje met de buitenwereld is de televisie. Als overlevende van jouw generatie, geniet je in eenzaamheid van dit WK. 0-1. Je verbijt de frustratie over de gemiste kansen. In gedachten schreeuw je mee met de duizenden bondscoaches. Ineens die poeier van Wesley Sneijder. Je komt half overeind en grijpt naar jouw hart. Dan val je ademloos terug in het bed. De laatste 5 minuten zie je vanuit een helicopterview. Na de penalty van Klaas-Jan Huntelaar mag jij warmlopen. Met een brede grijns trek je een sprintje naar de hemelpoort. Die WK beker gaan we winnen. Van Gaal kan zijn twaalfde man opstellen en jouw positie is de door Jasper Cillissen ongedekte hoek.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, in de vroege morgen toen ik jouw verhaal las rolde er een traan over mijn wang, in een woord prachtig. Twee werelden waarin je leven en dood benoemt, twee werelden die elkaar verbinden in de hp.de afstand in jaren, de afstand in beleving, in de mens, ik lees goede parallellen. Klasse, Marietje!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi dit. Ik heb niet echt parate voetbalkennis, refereer je naar een bestaande voetballer? 2 verhalen door elkaar verteld. Jong en vitaal tegenover het laatste einde Heel knap gedaan!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, je hebt 'je genre' losgelaten en schetst een doodzieke, ooit voetballende man die zich niet meer kan uiten. Des te wranger omdat bij voetbal oergeluiden vrijkomen. Je tekst is teder en verrast door je invalshoek. [Ssst; kijk even naar jouw hart ...]

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, Heel, heel gevoelig geschreven. Het heeft me geraakt. Bijzonder goed hoe je binnen het woordenlimiet de historie en innerlijke beleving samen laat smelten. Je hebt me helemaal ingepakt! Erg mooi, Marietje!

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:o WOW!! Hartelijke dank voor de mooie reacties. Ik wist niet dat het zo zou overkomen. Door de beperkingen had ik niets met de opdracht in eerste instantie en heb ik dus diep moeten graven. Ik ben uitgegaan van de beleving van mijn 90 jarige vader die alleen dit WK beleeft. Gelukkig is hij in goede gezondheid! Toen ben ik gaan googlen en kwam een keeper tegen die deze voetbalcarrière heeft meegemaakt (Adri van Male), dit samengevoegd kwam ik tot deze niet bestaande hoofdpersoon die lijdt onder het ouderenbeleid van nu. Voor mij ook een test om feiten en gevoel in een tekst samen te laten komen. :) Ik ben erg blij met jullie reacties! Dank jullie wel!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een emotioneel en gevoelig verhaal. Bij het lezen ben ik uitgegaan van een realistisch gegeven, maar nu je verteld hebt dat het deels fantasie is, vind ik het nog knapper, zoals je het gegeven weet te brengen. Chapeau. julesdulac.nl

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook jullie hartelijk bedankt voor de reacties! :) Heerlijk om de hoeveelheid deelnemers aan deze wekelijkse schrijfopdrachten, te zien stijgen! :nod:

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Erg goed gelukt, het combineren van feiten en fictie. Knap gedaan, dit is duidelijk aan de reacties te zien. Waar komt toch al die inspiratie vandaan? Ik ben blij dat je ondanks jouw gebrek aan affiniteit met het onderwerp toch een ontroerend verhaal hebt weten te schrijven.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje. Nou, haal die tje maar achter je naam weg, Marie. Heel knap gedaan. Tweede persoon is het moeilijkste wat er is. [Sorry voor de wat late reactie; ik had je post gemist]

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wow, Marietje. Wat ik wel een beetje vreemd vind, is dat hij als beste keeper van het toernooi werd uitgeroepen, terwijl Nederland er na één wedstrijd al uit lag.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hartelijk dank voor jullie heerlijke reacties! :D Het schrijven in de tweede persoon ging eigenlijk vanzelf en het voelde goed. Dus ik ben heel erg blij dat het werkt in dit verhaal. @Tja- Dat vond ik ook daarom heb ik dit feit genoemd! (bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Adri_van_Male) @Leonardo Pisano- Taalzeurtjes aangepast! Dank je wel! ;) Off topic: mijn vader is, als fanatieke voetbal kijker, de inspiratiebron geweest voor de verhaal. Toen ik hem belde na de strafschoppenserie afgelopen zaterdag sliep hij echter al! Ach, hij wordt een dagje ouder! :nod: Overigens kan hij zich Adri van Male wel herinneren!

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[Ssst; kijk even naar jouw hart ...]
Hier heb ik een paar dagen over moeten nadenken. Jij hebt gelijk. Ik wilde echt deze opdracht overslaan maar heb de uitdaging met beide handen aangepakt, wilde niet opgeven en kijk wat het heeft opgeleverd! Juist buiten mijn comfort zone moet ik mijn inspiratie zoeken. Maar ik blijf een gevoelig typetje! :unibrow: Dank je wel!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje? Miscommunicatie. Excuses, ik had explicieter moeten zijn. Ik wilde je alleen even stilletjes, in een vroeg stadium, wijzen op een onjuiste vervoeging van een werkwoord (tussen d en t) dat ik nu niet meer terugzie. Wellicht heb je het tussentijds aangepast. Integendeel, je bent heel goed geslaagd in het oppakken van deze uitdaging. Je ziet het aan de lovende reacties. Erger, jij hebt mij aangezet het ook eens in de tweede persoon te willen gaan proberen, kleine inspirator.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje? Miscommunicatie. Excuses, ik had explicieter moeten zijn. Ik wilde je alleen even stilletjes, in een vroeg stadium, wijzen op een onjuiste vervoeging van een werkwoord (tussen d en t) dat ik nu niet meer terugzie. Wellicht heb je het tussentijds aangepast. Integendeel, je bent heel goed geslaagd in het oppakken van deze uitdaging. Je ziet het aan de lovende reacties. Erger, jij hebt mij aangezet het ook eens in de tweede persoon te willen gaan proberen, kleine inspirator.
:lol: Ik had jouw opmerking filosofisch opgepakt! Leonardo Pisano heeft mij gewezen op [ jouw hart bepaalt!] Ik ben zeer benieuwd naar jouw tweede persoon! Ik ervaar het als dwingend schrijven dus het moet wel passen in het verhaal. Succes! ;)