Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#19 - Iets kwijt

Titia lag op haar buik in de kast op zolder en greep om zich heen. “Au! Verdomme!” Ze trok haar hand terug. Er stroomde iets nats over haar vingers. Haar onachtzaamheid moest ze betalen met bloed, dat kwam er nu van. Ze kroop verder tussen de dozen en tassen. Ze moest hier toch eens een lamp installeren. Altijd hetzelfde: alles lag hier bij elkaar en nooit kon ze iets vinden. Twintig minuten had ze nog, misschien langer, want haar moeder was niet zo stipt. Go with the flow, was haar favoriete uitspraak en daarmee bedoelde ze dat ze onbekommerd haar eigen gang moest kunnen gaan. Weer tastte Titia in het rond, maar geen spoor van het ding waar haar moeder zo trots mee aan was komen zetten een half jaar geleden. Ze moest het vinden. Anders kon ze minstens een half uur luisteren naar een monoloog over haar ondankbaarheid, terwijl haar moeder haar toch alles had gegeven, haar jeugd en haar carrière erbij. Had me dan niet gemaakt, trut, prevelde Titia voor zich uit. Ze kroop naar de achterwand en voelde voorzichtig om zich heen. Een tijdje geleden had ze hier de overtollige glazen neergezet en meer bloed kon ze niet aan. Plotseling stuitte ze op iets hards. Dat zou het best eens kunnen zijn. Ze trok het ding, geklemd tussen twee dozen, los en kroop achterwaarts de kast uit. Toen ze eenmaal stond, bekeek ze het: de schaapjes waren bevlekt met opgedroogde kots van Minoes en de onnatuurlijk blauwe lucht met wolkjes vertoonde rafelige scheuren. Shit! Nou ja, er was niets meer aan te doen. Ze moest het maar ophangen en alles over zich heen laten komen. Haar moeder kwam maar tien minuten te laat. In de woonkamer keek ze glimlachend om zich heen, alsof ze wilde zeggen dat ze alles goedkeurde. Even rustte haar blik op het zwaar gehavende aquarelletje, maar haar uitdrukking veranderde niet.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat herkenbaar! Ik heb zo'n volle schuur! :angry: Door de juiste opbouw houdt je de lezer nieuwsgierig en de eind zin maakt het verhaal af. Een vlot geschreven verhaal!

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk beeld van een moeder en dochter die niet zo'n lekker verhouding hebben. Ik kan de bijzin "terwijl ... gegeven" niet goed plaatsen. Zou 'want' i.p.v. 'terwijl' niet logischer zijn?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Rotcadeaus, een verbod zou handig zijn. Ik kan me dit stukje verhaal levendig voorstellen. Het is in een fijne stijl geschreven.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Petra, de moeder komt deze keer niet echt later dan afgesproken, stort zich klaarblijkelijk niet in een monoloog het bekotste aquarelletje bekijkend, hervindt de hp een aangename moeder? Je zoekscène is herkenbaar en ik mis een detail. Als er 'iets nats stroomt', moet de hp dan niet haar hand verbinden? Een herkenbaar vrouwenstuk schreef je.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@JohannaB, Marietje en Anne: bedankt voor de reactie. @Leonardo: ik lees hier 'en dat terwijl..." etc. Misschien is dat mijn persoonlijke spreektaal, zou kunnen. Ik zal hier over een week of zo nog eens naar kijken. @Mili en Mimmi: ik had het zelf niet bedacht, maar inderdaad, er is iets veranderd in de houding van moeder. Er dreigt wat, of wordt er wellicht wat opgelost? Misschien werk ik dat nog weleens uit. En, Mimi, ze zal wel snel een zakdoek om haar hand hebben gelegd voordat ze de deur opendeed voor haar moeder.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Petra, Er blijft nog weinig op te merken over jouw fragment, dus gooi ik het over een andere boeg. Ik vroeg me af of de moeder wellicht de aquarel aan haar dochter had gegeven, omdat ze hem zelf ook foeilelijk vond. De moeder blijft immers glimlachen na het zien van het gehavende kunststuk. Of... lachte ze als een boer met kiespijn?

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Petra, Ik vroeg me af of de moeder wellicht de aquarel aan haar dochter had gegeven, omdat ze hem zelf ook foeilelijk vond. De moeder blijft immers glimlachen na het zien van het gehavende kunststuk. Of... lachte ze als een boer met kiespijn?
Het lijkt me een redelijk zelfingenomen moeder. Zij heeft de aquarel gemaakt, dus is ie sowieso goed. Denk ik. Ik vind het een leuke scène. Enige wat me een beetje stoorde is dat je 2x naar het onbekende voorwerp verwees met het woord 'ding'. Met een woord als bv. 'het gedrocht' zou je het voorwerp niet verraden en ook een soort nieuwsgierigheid opwekken bij de lezer. Verder vond ik het wel lekker lezen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi beschreven, Petra!, qua sfeer bijzonder! Herkenbaar hoe het tussen moeders en dochters kan gaan. Toch vind ik die laatste zin wel raadselachtig. Had het HP gewild dat de moeder wel iets over het schilderijtje had gezegd? Of is het de opluchting dat ze niets zegt? :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Petra en Alicia: Juist dat einde vind ik heel sterk. Door niet alles weg te geven blijft er iets te raden over. Mooi!