Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Opdracht #20 Beleefde belevenissen

Beleefde belevenissen Die zoute traan zocht de weg als een slijmerig slakkenspoor op mijn bleke huid, mijn huid leek zo wit als het wasserijwitte beddengoed waar ik tussen lag te liggen als een patiënt, zo noemden zij mij sinds ik hier was neergestreken tussen die lakens. Een nieuw accesoire was aangebracht tussen mijn kuit en bovenbeen. Naast mij lag nog een exemplaar in een een belegen been van 83 jaar oud. De zaal had vier hoeken en was een vierkant van 360 graden. In de wandelgangen krukt of rolt men voort, wandelen zou ik het niet durven noemen. Er stonden opvallend veel stoelen voor die mensen die wel langs kwamen wandelen. Daarom had de vrouw van 83 het de stoelgang genoemd. Zuster, zuster, zuster hoorden wij in de nacht ongeveer om vier uur. Een enge, verdwaalde schreeuw van een dame van vele jaren die om haar moeder riep. Het gekrijs had mijn gehoor en grens bereikt. Ik wilde rust en slaap. 'Daar ben ik niet blij mee,' zei de vrouw naast mij en keek. 'Jij bent niet mijn dochter, toch?' 'Nee,' zei ik, 'ik heb geen moeder.' Mijn treurige traan vloog door de zaal richting vensterbank waar achter het gore gele gordijn vier gele zonnebloemen stonden. De duistere nacht van buiten mocht niet binnenkomen met het donker vandaar de gesloten gordijnen. Goudgele bliksemschichten schoten voorbij op zoek naar onze nachtrust. 'Ik ben geen minnaar van bliksem.' De vrouw, zij had er schoon genoeg van. Ze was onrustig. Waarschijnlijk zag zij beesten uit negentig graden hoeken kruipen als gevolg van de narcose. 'Uit al die vierkante hoeken komen ze. Kijk, allemaal mensen lopen er die ik niet ken. Wat moeten die hier?' Ze keek mij aan of ze het in Keulen hoorde donderen maar dat was gewoon het gedonder achter de zonnebloemen. Ze rollatoorde naar de stoelgang. 'Ik ben uw zuster,' zei een Birkenstockmeisje met kleppers die er toevallig beroepsmatig wandelde.' Wat gaat we doen?' 'We, zie jij ze ook die massa mensen, nou ik ga, het is hier ontzettend druk,' ze de vrouw onvriendelijk beleefd. 'Ik ben uw zuster,' zei de verpleegster nogmaals. Toen was het genoeg en over hoorde ik. 'Jij bent mijn zuster niet,' zei ze ziedend. 'Ik heb een broer. Nu is het helemaal over en uit hier.'

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:) Heerlijk verhaal, maddbrug! Ik ben blij dat jij weer inspiratie gevonden hebt, ik haal er een goed teken uit. De dubbelingen in jouw verhaal zijn leuk gevonden. Mooie pakkende omschrijvingen van de situatie. M.n. jouw 'accessoire' op jouw been vind ik goed gevonden. Met als einde een leuk plot! Is de arme vrouw nog onder invloed van de narcose? Fijn om weer wat van je te lezen! :nod:

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De dubbele betekenis van 'zuster'; heerlijk hoe je daarmee de patiënt typeert. Op en top show don't tell. Ik verklap nog niets.... Fijn, dat je inspiratie weer stroomt, Maddburg. Ik lees het!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje,dank je. De vrouw heeft er nog last van, het was triest om te zien.Fijn je reactie! JohannaB, het gaat redelijk het herstel.dank je! JoanneE, dank je wel! (En even wat taalfouten eruit gehaald)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De bleekwitte vrouw onder wasserijwitte lakens kijkend naar gore zonnebloemgordijnen die geel zijn en het donkerduister tegenhouden, etc. heb ik opgepakt. Je stijlfiguur echter ligt in bed, daar waar ze duidelijk niet wil zijn. Noch minder wil ze in deze beschreven wereld van vergankelijkheid en pijn zijn waar de stoelgang openlijk op de gang plaatsvindt en zij haar nachten deelt met hunkerende en verwarde ongelukkigen. Ik herken het tot aan de rondvliegende ziltige tranen toe. Fijn dat je daar geen deel meer van hoeft uit te maken en op eigen kracht weer naar huis hebt kunnen gaan. Wens je alle beterschap toe Madd :nod:

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met genoegen gelezen, Maddy! Ik vond de vele stijlfiguren die je erin hebt verwerkt heel knap gedaan. Die zeugma is origineel en goed gevonden. Let wel op je komma's. Die haalde me af en toe uit mijn concentratie en het verhaal.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed gezien, die zeugma. Betreft de komma's, ik zag de tip betreft de FB pagina van Wim Daniels. Dubbel dank! Na de komma cursus ga ik mijn tekst herzien. Inmiddels wat komma's weggelaten, meer op het ritme en de opbouw van de zin gelet. Van de komma is wel degelijk een punt te maken, ook weer geleerd.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
De foutjes zijn je vergeven. Een heerlijk verhaal om te lezen. Je kunt heel veel rare dingen zien en zeggen als je net uit de narcose komt. Het heeft niets met dit verhaal te maken, maar toen mijn moeder na een operatie op een zaal met een man kwam te liggen, zei ze dat ze hem nog goed kende van vroeger. Hij had op de lagere school altijd bij haar in de klas gezeten. Ik zei dat ze dan wel erg vaak was blijven zitten, want de man was zeker dertig jaar jonger. Sorry voor deze zinloze toevoeging.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Niets is zinloos, Tja; het is een vreemd verschijnsel wat mensen mee maken na een narcose, zeker als diegene bewust is dat er af en toe totaal iets niet klopt. Zoals deze vrouw zei, heb ik een nieuwe knie, ben ik gelijk kierewiet. PetraO; dat zijn weer lieve woorden. Dank.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
mooi! hilarisch en pijnlijk tegelijk, en da's knap. bracht mij ook gelijk terug naar de keren dat ik de schijnbaar verschrompelde, lijkbleke post-operatieve versie van mijn moeder opzocht in het ziekenhuis. gelukkig lig je er niet meer tussen en heeft het je wel degelijk prachtige verhalen opgeleverd- da's dan ten minste iets (behalve natuulijk je nieuwe assecoire ;)).

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi gedaan. De dubbelingen vind ik echt geniaal gevonden, iets waar ik nog van kan leren. Het is hilarisch, maar wanneer je je beseft dat dit de waarheid is ook weer zielig. Echt prachtig gedaan. Ikzelf zat trouwens na mijn narcose drie jaar geleden opeens rechtop. Wilde weten hoe laat het was, kon niet geloven dat de operatie al voorbij was. Als m'n moeder er niet was was ik waarschijnlijk uit bed gestapt. Er was namelijk geen klok op de kamer.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijvenmaar: er zijn overal verhalen te vinden en dat is het leuke van schrijven. Dank je ! Anne; verbazingwekkend wat narcose kan doen bij mensen, dat merk je maar. Dank je!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijvengeluk en Odile, om met stijlfiguren dit verhaal uit te voeren vond ik nog best moeilijk. Dank voor de reacties.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, ook nog in het ziekenhuis gelegen.. Pff.. Maar ik ben wel jaloers op je schrijftalent.. tsjonge..