Schrijfopdracht 21 Een moeizaam gesprek

‘Hallo moeder. Hoe is het?’ ‘Wie ben je? Ik heb geen ogen in mijn achterhoofd.’ Ilse ging voor haar staan en kuste haar op haar wang. Ze ging in de stoel tegenover haar moeder zitten en zei: ‘Herken je mij? Ik ben je dochter.’ ‘Ik heb geen dochter.’ ‘Toch wel fijn dat ik zo’n comfortabele stoel voor je gekocht heb, hè?’ ‘Het is een rotstoel.’ Ilse zuchtte. Elke keer was het maar weer afwachten in welke gemoedstoestand ze haar trof. De deur ging open en een verzorgster kwam met een kopje thee binnen. ‘Goedemiddag,’ zei de mollige vrouw opgewekt. ‘Wat gezellig dat uw dochter er is. Ik zal nog een kopje halen.’ Toen de vrouw de deur achter zich had dichtgedaan, zei haar moeder op fluistertoon: ‘Gooi de thee maar snel weg. Er zit gif in.’ ‘Doe niet zo raar, moeder.’ ‘De een na de ander gaat hier dood en dat ligt aan de thee.’ Ilse besloot om het maar over iets anders te hebben. ‘Vera is gisteren nog geweest, hè?’ ‘Ken je haar?’ ‘Ja, ze is mijn zuster.’ Haar moeder keek haar met half dichtgeknepen ogen aan. 'Als ze komt wil ze alleen maar geld.' Ilse pakte haar kopje, blies er even in en nam een voorzichtig slokje. ‘Merk je wel hoe bitter het is?’ ‘Dat vind ik wel lekker,’ antwoordde Ilse. ‘Het lijkt me trouwens wel verstandig dat je naar de kapper gaat, want je haar wordt aardig lang.’ ‘Ik knip mijn haar altijd zelf. Weet je dat hier een man werkt die altijd vieze praatjes heeft? Hij wil wat van mij, maar daar trap ik niet in. Ik heb mannen nooit vertrouwd.’ ‘Vader toch wel?’ ‘Welke vader?’ ‘Mijn vader.’ ‘Ik ken jouw vader niet. Je mag wel een gouden ketting voor me kopen.’ ‘Goed. Die neem ik de volgende keer mee.’ Een normaal gesprek met haar moeder zat er ook vandaag niet in. ‘Heb je gebak voor me meegenomen?’ ‘Vergeten.’ ‘Vergeten? Je bent toch niet dement?’

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tragisch en komisch. De dementie komt duidelijk naar voren. Wat is dat toch moeilijk. Ik vond het een beetje jammer dat je het woord 'dement' noemt in de laatste regel, al is die wel weer een leuke afsluiter.
3 September 2014 - 21:21

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, wat mij betreft hoef je de samenvattende uitleg (BIJV: "Elke keer was het maar weer afwachten in welke gemoedstoestand ze haar trof.") niet te geven. Die conclusie trekt de lezer zelf wel.
3 September 2014 - 22:36

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik moest er om lachen. Een onnavolgbaar gesprek die vermoedelijk vaak wordt gevoerd in verzorgingstehuizen. Toch heeft het ook iets treurigs. Maar dat komt waarschijnlijk doordat het dichtbij de realiteit komt.
4 September 2014 - 0:10

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Pisano, ik had er eerst nog meer zinnen bij staan. Dementerende mensen kunnen per dag verschillen. Vind je het goed als ik het laat staan? Hoewel ik het laatste zinnetje zelf wel grappig vond, zal ik het weghalen, omdat menigeen het er niet mee eens is.
4 September 2014 - 1:22

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
.
4 September 2014 - 9:26

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Tja, Weer een alleraardigst stuk. Ik heb gelukkig (nog) geen ervaring met demente mensen gehad, maar je verhaal lijkt mij bijzonder levensecht. Treurig om zo met je moeder te moeten omgaan, maar als je het zo leest is het ook wel humoristisch. Jammer dat ik de laatste regel gemist heb. Wil je me die nog even vertellen?
5 September 2014 - 11:41

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, je weet mij altijd weer te raken met mensen die toch in moeilijke parketten zijn. Het is best knap zowel het pijnlijke als het luchtige van dementie tegelijkertijd op te roepen, zonder grof te worden. Wel ik vind dat Leonardo een punt heeft met de laatste zin, maar ik houd ook wel van de relativerende samenvattende afsluiter.
5 September 2014 - 12:33

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is in deze een groot geluk en dat is dat de patiënt in deze zelf niet weet dat ze belast is met de diagnose dementie. Ik heb in het verleden een grote groep dementerenden geobserveerd. Waarin je elke keer weer wordt uitgedaagd om de juiste houding aan te nemen. Helder geschreven. Mag ik een uitdaging voor je aandragen? Misschien is het een uitdaging met dit soort oefeningen je meer in het onderwerp te richten ( iets meer onderzoek te doen) en niet de standaard situatie van dementerende te beschrijven. Er zijn meerdere complexere situaties te vinden, die jou als schrijver door onderzoek te doen, nog meer kennis geven en jou een nog grotere uitdaging geven. Ik denk, maar corrigeer me als ik het verkeerd heb, dat jij dit echt met gemak schrijft. Het is maar net wat jij met schrijven wilt bereiken natuurlijk. Neemt niet weg dat ik het met veel plezier heb gelezen !
6 September 2014 - 14:59

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Bedankt Indrany. Het was maar één opdracht en ik ben qua woordenaantal al over de grens gegaan. Ik weet eigenlijk niet wat je bedoelt dat ik meer onderzoek moet doen. Uiteraard zijn er heel veel verschillende situaties. Dan zou ik wat jouw voorstel betreft een lang verhaal moeten schrijven. Ik heb de laatste woorden teruggehaald.
6 September 2014 - 16:47

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik bedoel daarmee dat dementerende je echt kunnen laten denken in huis overvallen te zijn, en heel hun huisraad door een kamer te gooien. Maar ook door anderen verkracht te zijn. Of dat de huisarts bij huisbezoek heel hun huis onderzocht hebben naar geheime informatie. Dat er overal camera's hangen op n plek waar ze liever niet meer komen. Zo bedoel ik dat. Het meest herkenbaar is jouw verhaal, de beginfase van dementie. Maar t is maar n idee hè? Goed bedoeld.
6 September 2014 - 18:51

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Tuurlijk bedoel je het goed. Ik ga er nooit van uit dat iemand iets verkeerd bedoelt. De situaties die je noemt herken ik ook. Dat het huis vol spinnen zit en de verzorgsters weigeren die weg te halen, weet ik ook. Ze worden heel achterdochtig omdat ze dingen zien die er niet zijn en worden heel bang.
6 September 2014 - 22:05