Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

opdracht #34 zo moeder zo dochter

vervolg op: http://www.schrijvenonline.org/forum/themaforums/… De borden, het bestek, de wijnglazen en de twee kaarsen: allemaal keurig op hun plaats en het tafellaken is kreukloos. Ik doe een stap naar achter en knik. Eerst de pasteitjes in de magnetron, repeteer ik in mezelf. Dan de gebonden soep opwarmen en de zalmschotel alvast in de oven, niet te hoog. De deurbel gaat. In de gang haal ik diep adem en kijk in de spiegel. Ik wrijf over mijn kin, misschien had ik me niet moeten scheren. Buurman Marius had altijd een stoppelbaardje. Terwijl ik de voordeur van het slot haal, zie ik voor me hoe Marius in mijn tuin een borrel drinkt en hoor ik Lisa lachen. De deur klemt een beetje omdat de mat scheef ligt, met mijn voet schuif ik hem recht en kijk op: Het is niet Lisa. Het duurt een seconde voor ik haar herken. Ze draagt een wollen muts met flappen over haar oren. 'Hallo buurman, ik kom even melden dat ik ook mee-eet.' 'Maar... Daar heb ik niet op gerekend!' 'Maakt niet uit, mijn moeder en ik zijn geen grote eters. Tot zo.' In het schijnsel van de straatverlichting zie ik haar als een hordeloopster over het tuinhekje springen. 'Sorry, buurman. Katinka kwam onverwachts langs en... Vind je het erg?' 'Nee, maar zeg toch Herman, Lisa.' 'O, heerlijk,' zegt Katinka. 'Eindelijk gaan jullie elkaar bij de naam noemen.' Ze springt op haar felgekleurde gymschoenen door de kamer. 'Ik ben zo blij voor jullie. De vonken spatten er vanaf.' Lisa bloost en ik voel me warm worden. 'Herinnert u zich die blauwe schelp nog?' vraagt Katinka na het eten. Ik moet glimlachen bij de herinnering. 'Ja, een zandbak en bij warm weer was het deksel een zwembadje. Je speelde er graag in.' 'Ja, dat was heerlijk. Maar nu moet ik naar mijn werk. Ze geeft Lisa en mij een kus en fladdert de kamer uit. Lisa kijkt me aan over haar wijnglas. 'Kun je stijldansen, Herman?' 'Ja, dat hoorde vroeger bij de opvoeding.' 'En heb je iets van Vivaldi?' 'De vier jaargetijden.' 'Uitstekend, zet maar aan.' Het wolkendek breekt langzaam open, een eerste ster laat zich fonkelend zien. Laten we dansen, laten we het leven vieren als Lisa en Herman daar in die huiskamer of als Katinka, die zorgeloos haar rondjes draait op een remix van 'Push the button'.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
jippie ... een buur-vervolg en Katinka terug! vooral de eerste alinea vind ik erg geslaagd; de subtiele spanning zit er goed in. maar ook leuk hoe dochter er plompverloren doorheen dendert.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@janp Ik ben fan van je schrijfsels, maar hier wat minder enthousiast. Je voert veel personages op en hun onderlinge relatie is mij niet duidelijk. Taalenthousiastmeerders: mooie, functionele details zoals bijv het met de voet rechtleggen van de deurmat en de felgekleurde gymschoenen. Taalzeurtjes: - Hier en daar komma's waar m.i. een puntkomma of nieuwe hoofdzin beter is. (Bijv komma na "kin") Als je het af en toe bewust doet om de vaart erin te houden, is dat prima, maar hier vind ik ze niet functioneel. - Terwijl ik de voordeur van het slot haal, zie ik voor me hoe Marius in mijn tuin een borrel drinkt en hoor ik Lisa lachen. >> Uit de formulering is het me onduidelijk dat hij voor zich ziet dat Lisa lacht (uit de context snap ik het wel, natuurlijk). SUGG: herhaal hoe, bijv iets als: ... en hoe Lisa lacht. Dat heeft ook het voordeel dat sterker wordt bevestigd dat de hp in haar is geïnteresseerd; het focust immers op de details van het lachen. - Kan je >> Kun je (in spreektaal mag dat wel, dus echt een minoriteit. Ik breng het op voor het geval je het niet bewust hebt gedaan).

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja fijn! Dit verhaal loopt echt lekker. Ook mooi dat Katinka er is. Ik had niet verwacht dat ze zou afstammen van de familie Wijnhof :) Ik ben benieuwd naar het verloop van de sjans. Zo moeder, zo dochter. Dat klinkt niet goed voor Herman.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Leonardo,
Je voert veel personages op en hun onderlinge relatie is mij niet duidelijk
Het is een vervolg, het zijn maar 4 personages. Valt wel mee toch.
- Terwijl ik de voordeur van het slot haal, zie ik voor me hoe Marius in mijn tuin een borrel drinkt en hoor ik Lisa lachen. >> Uit de formulering is het me onduidelijk dat hij voor zich ziet dat Lisa lacht (uit de context snap ik het wel, natuurlijk). SUGG: herhaal hoe, bijv iets als: ... en hoe Lisa lacht. Dat heeft ook het voordeel dat sterker wordt bevestigd dat de hp in haar is geïnteresseerd; het focust immers op de details van het lachen.
het: ' zie ik voor me' is mijns inziens voldoende. Het is een keus - ik hou van compact. 'Kun je' is idd correct. Aangepast. Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja fijn! Dit verhaal loopt echt lekker. Ook mooi dat Katinka er is. Ik had niet verwacht dat ze zou afstammen van de familie Wijnhof :) Ik ben benieuwd naar het verloop van de sjans. Zo moeder, zo dochter. Dat klinkt niet goed voor Herman.
Johanna B, Jawel, alles komt goed :) Dank voor je reactie.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Katinka blijft een leuke Jan P. Heb het verhaal al een paar keer gelezen en het moet nog een paar keer... ik heb hem nooit van de eerste keer weet je. Dat ligt niet aan jou. Ik moet altijd kauwen op een tekst en je maakt het me niet gemakkelijk... ik moet steeds weer terug naar die voorgaande stukjes he ;)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
W Rynlandt, In mijn beleving is het heel basic. In het vorige deeltje heeft buurvrouw Lisa een modelbouwdoos cadeau gedaan aan buurman Herman. Hij heeft haar nu uitgenodigd voor een diner. Lisa's dochter Katinka komt onverwachts langs (dendert er plompverloren doorheen - zoals schrijvenmaar het in #1 plastisch schetst). ;)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Halverwege jouw verhaal zakt mijn mond open: Yeah! Katinka! Heerlijk! :D Fantastisch dat de opdrachten precies in jouw verhaaltjes passen. Ik heb weer genoten. Dank,dank,dank! :nod: Ik herlees het later nog een keer en ga dan zoeken naar eventuele verbeterpunten. Ik geniet nu nog even van de geweldig onverwachte wending en ik ben zeer benieuwd naar de volgende opdracht. Jij moet hier echt een boek van maken. Of goede tijden slechte tijden gaan vervangen! ;)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Janp: ik ben zo vrij. Je zet pasteitjes niet in de magnetron. Bladerdeeg verdraagt niet zo opgewarmd te worden, mee eten verdient m.i. een verbindingsstreepje en ik denk dat je Vivaldi opzet en niet aanzet. Ten slotte: laten we dansen. Zonder dat je nadien refereert aan je eerdere hp's, had ik bijvoorbeeld de naam Marius niet meer herkend. Ik leg de lat hoog maar daar ben je ook de schrijver naar :-).

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Janp: ik ben zo vrij. -).
Mili, Dank voor je vrijheid. Het hoogste goed! Pasteitjes zijn niet per se van bladerdeeg. 'mee eet' met een - ? Ik denk van niet. Vivaldi opzetten of aanzetten? Herman is ouderwets en zet zijn cd-speler aan. :) Het laten we dansen enz. is bewust in cursief. Het is de sentimentele draak. Maar ik meen het wel. Dank voor je reactie

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
. Je zet pasteitjes niet in de magnetron. Bladerdeeg verdraagt niet zo opgewarmd te worden, :-).
Dat weet zelfs ik! ;) Maar ik haalde er hier, als lezer, juist uit dat de HP een alleenstaande man is die hier enorm zijn best doet om zijn gast te verwennen met een voor zijn doen, bijzondere maaltijd. :nod:

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pas toen ik mij herinnerde dat buurman Wijnhof dood was, had ik de tekst door. Goed dus dat je het vorige verhaal even als link erbij zet. Voor de rest is het wel een leuke keuze om Lisa de moeder van Katinka te maken. Ik ben benieuwd naar de volgende verhalen in deze familie :)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat leuk dat Katinka er ook weer is! En wat fijn dat je een link naar je vorige verhaal heb geplaatst :thumbsup:, ik vergeet het toch altijd, er zijn ook zoveel verhalen. Het lijkt me niet een ideale date, als haar dochter gezellig meekomt, maar volgens mij komt het wel goed met die twee.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Anne Borneman, Ja, ik krijg die Katinka maar niet uit mijn hoofd.
maar volgens mij komt het wel goed met die twee.
Ja helemaal, bedankt voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jan, je hebt weer mazzel gehad dat je een vervolg kon schrijven op het verhaal van de vorige week. Het sluit goed aan op het vorige. Als ik vroeger bij Marius en Lisa op bezoek was, heb ik in de tuin wel eens met Herman gesproken. Hij lijkt me een geschikte gast, een beetje mensenschuw, maar ik denk dat Lisa daar makkelijk doorheen prikt. Misschien wordt het nog wat met die twee. Ik gun het Lisa. Hoewel, die twee hebben hun eigenaardigheden. Ik hoop niet dat je hier alles neerpent wat je van Lisa en Katinka nog te weten komt. Ik verklap verder niks meer, maar a.u.b. maak de familie Wijnhof niet te schande. Ik zou me hier nooit meer durven laten zien. In je vorige feuilleton viel ik meteen voor Katinka, omdat ze me deed denken aan de dochter van mijn helaas te vroeg overleden achterneef Marius. Ze is mijn petekind; vandaar.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos Wijnhof, Maak je geen zorgen. Lisa en buurman Herman kunnen het goed met elkaar vinden. Katinka gaat haar eigen gang. Alles komt goed en niemand wordt te schande gemaakt, dus je kunt je hier gewoon blijven vertonen. Graag zelfs. Dank voor je reactie. :)

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos Wijnhof, Maak je geen zorgen. Lisa en buurman Herman kunnen het goed met elkaar vinden. Katinka gaat haar eigen gang. Alles komt goed en niemand wordt te schande gemaakt, dus je kunt je hier gewoon blijven vertonen. Graag zelfs. Dank voor je reactie. :)
De echt pikante zaken moet je ons natuurlijk niet onthouden. Ik weet ook niet alles en wordt graag ingelicht over nieuwtjes.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het laten we dansen enz. is bewust in cursief. Het is de sentimentele draak. Maar ik meen het wel. Dank voor je reactie
Ontzettend mooi geschreven! Jouw manier van werken, kan mij ook helpen mijn verhaal verder te schrijven. Een kleine correctie die volgens mij nog niet is gepasseerd. Je leest en zegt zelf ook 'laten we dansen' maar er staat nog in je verhaal 'laat' we dansen. Veel succes met het schrijven van jouw vervolg op het verhaal. Wij kunnen niet wachten ;)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Leonardo, dank voor de link (mee-eten). @Mili, je hebt dus gelijk ;) @Mirte, dank voor je complimenten en je correctie, aangepast