Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Opdracht #36 Roodkapje

7 januari 2015 - 13:02
Ze had er helemaal geen zin in om weer naar haar oma toe te gaan. Om van dat stomme pitriet mandje maar niet te spreken. En haar outfit was te triest voor woorden. Zelfs bloemen verwelkten als ze langs liep. Haar moeder zette het stomme mandje onder aan de trap. 'Vandaag nog,' riep ze toen ze naar haar werk ging. Roodkapje zocht haar knalrode petje, knalde de troep uit het mandje in haar rode rugtas en deed haar rode Adidas jack aan. In het bos waren de wegen nat en modderig, het had flink geregend 's nachts. Ze reed door de blubber op haar fiets met enorme dikke banden terwijl de spetters haar rug versierden. Ze genoot van de tocht op het ATB pad; het was daar zo heerlijk vies. Er schoot een dier voor haar wielen. 'Rot op, ga naar je eigen oma,' schreeuwde ze en reed met een vaart door de plas water heen. Ze voelde de spetters in haar gezicht. Even nog een scherpe slip voor grootmoeder's boerderijtje. Ze klokte vijftien minuten. Ze belde aan, grootmoeder deed haar deur open en gilde het uit als alsof ze een boze wolf was. Dat ze Roodkapje was hoefde ze niet meer te zeggen. Toen lag oma al gestrekt op de kokosmat. Toen besefte ze dat ze haar telefoon vergeten was, anders had ze echt wel 112 direct gebeld.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 januari 2015 - 14:56
Vieze door de modder besmeurde Roodkapje? Een sportief verhaal. Schijnbaar schreeuwt ze indrukwekkend, geen wolf te bekennen bij grootmoeder thuis :) Wel jammer voor grootmoeder dat ze zo aan haar eind komt. Of herinnert Roodkapje zich tijdig wat ze allemaal bij BHV heeft geleerd? Ik vind jouw schrijfstijl altijd verrassend en vaak subtiel. Meestal lees ik een Maddbrug verhaal twee keer. De tweede keer lees ik vaak een aantal details die ik bij de eerste keer lezen niet heb gezien.

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
7 januari 2015 - 15:22
Prachtig verhaal, maddbrug. En als je dit in vijf minuten zonder correcties hebt gedaan vind ik het helemaal knap. Als ik jouw stijl zou moeten typeren dat schieten mij termen te binnen als originaliteit,soms grotesk, oog voor detail, verzorgd geschreven.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 januari 2015 - 16:00
Oh wat mooi. Van dit Roodkapje houd ik echt, dat is mijn ding :) 'Dat stomme pitriet mandje' 'Zelfs bloemen verwelkten als ze langsliep' 'Knalde de troep uit haar mandje' 'Met haar dikke fietsbanden door de blubber' Dit heftige dingetje is boos, dat voel je zo. Ik moet er echt om lachen. Ze zit behoorlijk tegen haar zin in dit sprookje... en dan oma die ook nog tegen de vlakte gaat. Heel mooi tegengif tegen mijn melancholische meligheid. Precies wat ik nodig had Maddy. Fijn gedaan. En je stijl? Dat laat ik nu eens echt aan een ander over, maar hij is wel van die aard dat ik er altijd naar uitkijk.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 januari 2015 - 16:22
Arme oma: die is er natuurlijk van tssen gegaan. Jouw Roodkapje is een levendig meisje die geen blad voor de mond neemt. De beschrijving van het modderige bos is goed: ik zie het voor me. Het stuk is in jouw gebruikelijke stijl, dus helder, humoristisch en goed geschreven. Jij kunt veel vertellen in weinig woorden.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 januari 2015 - 17:19
Wat mij altijd opvalt is hoe beeldend jij de omgeving kan beschrijven. Jij zet een sfeer neer en trekt er je lezer helemaal in. Je hebt ook een ongelooflijk oog voor details en naar mijn smaak overdrijf je hier nooit mee. Ik kijk ook steeds uit naar jouw inzendingen. Ik hou van de duidelijkheid die je schept en hoe je mij kan meevoeren in je verhaal.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 januari 2015 - 18:20
Hahaha, wat een leuke invulling, Roodkapje in de tegenwoordige tijd! Je schept gelijk duidelijkheid in je verhaal, ik weet gelijk waar ik me bevind en wat er aan de hand is. En dat terwijl jij niet bent begonnen waar je eigenlijk moest beginnen (;)). Toch raakt ik daar niet van in de war en dat vind ik knap gedaan. Ook houd ik van de details die je in je verhaal verwerkt hebt. Zoals de spullen van het mandje die in de rugzak worden geknald, de modder die op haar spat., de moeder die snel naar haar werk gaat. Dat maakt het een realistisch verhaal. Knap hoe je zo'n verhaal in vijf minuten hebt weten te schrijven!

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 januari 2015 - 20:08
Maddbrug, Een moderne variant. Goed gedaan. Je stijl is hier venijnig en komt daardoor hard binnen. Roodkapje als bitch. Kijk nog even naar deze:
Met haar dikke fietsbanden reed ze door de blubber terwijl de spetters haar rug versierden.
(de banden zijn van de fiets)

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 januari 2015 - 22:02
Originele, fantasierijke, humoristische invulling. :) Ik lees je graag. Jouw stukjes stralen kalmte uit. Een hang naar vrijheid. Rust, sportief, natuur. Dat kan ik me herinneren van jouw invullingen. Het ritme van jouw verhaal pas jij aan de inhoud. Dat vind ik knap. Hier loopt het sneller omdat er beweging in zit. :thumbsup: Die Roodkapje! ;)

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 januari 2015 - 22:26
Je verrast elke keer weer. Niet voor het voor de hand liggende gaan en een leuke vlotte schrijfstijl. Je vertelt een verhaal volgens mij zoals je in het echt zou doen, zonder veel "dure" woorden te gebruiken.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 januari 2015 - 23:47
@Madd: en laat ik dit stukje nu a-typisch voor jou vinden hoewel heel geestig. Ik knapte helemaal op van 'Rot op, ga naar je eigen oma,' de bloemen die verwelkten en de kokosmat waar oma zich op uitstrekte. Als ik jouw stijl voor mijn gevoel weergeef, dan zeg ik dat je bijzonder goed bent in observeren. Het is vaak een verstild beeld dat je neerzet met alle facetten van dien. Ik herinner mij de verhalen van de markt, in de trein, op het strand over exotische badgasten en de schrijnende observaties die je deed toen je in het ziekenhuis lag. Daar ligt voor mij jouw grote kracht. Dat boeit mij, dat heb jij zo in je vingers. En ook zoals @Marietje zegt; er straalt rust van uit gegeven door een zelfbewust en onafhankelijk persoon. En dat maakt het zo mooi.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 januari 2015 - 14:02
@JohannaB; spontaan vergat ze haar BHV cursus, ze had de verlenging gemist. Ik ben verwonderd wat je over mijn schrijfstijl zegt, dank je. @Bartsnel: ik bedenk een verhaal meestal 's morgens heel vroeg of op de fiets. En dan duurt de uitvoering niet zo lang. Tjonge, wat een complimenten; daar ben ik nou niet zo goed in om die te ontvangen. Mooi! @Rynlandt; als ik jouw melancholische meligheid heb weten te verbreken doet mij dat goed. Hoewel melancholie op zijn tijd prettig is, vind ik. Dank je voor je lieve woorden. @PetraO; fijn dat je dit zo schrijft naar mij. Dat doet mij goed. @Anne: ik fiets zelf zo'n pad graag met klodders om de oren dus het was snel geschreven. Dank je voor je vrolijke woorden! @janp:Taalfout, wat stom. Goed dat je het meldt. Ik ga het verbeteren. Ja, beetje pissige Roodkapje, dat klopt. Ik houd ook niet van sprookjes en sprekende dieren.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 januari 2015 - 14:08
@Marietje: ik ben geen held als iemand positieve punten zegt. Ik ga het nog maar eens doorlezen vandaag, dank je wel Marietje. @Richard: klopt! Ben graag tegendraads en houd niet van sprookjes maar wel van fietsen in de modder. Dank je Richard! @Mili: ja, dit is idd een andere toon. Ik ben allergisch voor sprookjes en Disney. Ik zou het anders willen maar het is al jaren zo. Sprekende dieren redden het niet bij mij. Vandaar het venijn. Moet dat weliswaar leren maar je bent een enorm goede leermeester op dat gebied Mili. En dan... heb ik even geen woorden. Tjee. Wat doet mij dit veel. Echt mooi.

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 januari 2015 - 21:25
En wat ben ik blij Maddbrug dat dit zo veel met je doet. Het werd tijd dat dat je deze complimenten te horen kreeg en tot je door laat dringen. Want dit Roodkapje is een pareltje. Haar woordkeus is prachtig. Jouw beschrijving van kleine dtails, zo trefzeker. Fijntjes en tegelijk een mokerslag. Superhumoristisch. Ik moest zo lachen. Ik zie hte allemaal voor me, er is geen ontkomen aan. Je sleept me je verhaal in en ik voel met je hoofdpersoon mee. Heel erg mooi

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 januari 2015 - 22:59
Wat een leuke manier om roodkapje neer te zetten :) Je hebt er een stoere 'chick' van gemaakt. Ik heb het met plezier gelezen :)

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 januari 2015 - 23:44
Voor mij is roodkapje in de pubertijd!!! Tja, in de eerste aflevering is het allemaal goed afgelopen met roodkapje en haar oma en roodkapje wordt natuurlijk ook langzaamaan groter. En mu dus puberend (ik hoop niet dat ik je beledig, het is echt als compliment bedoeld). Zeer knap dat je in vijf minuten een afgerond verhaal neer kan zetten dat zo beeldend is en humor heeft.Echt knap! Het verhaal is af. Wanneer komt aflevering drie? Helaas heb ik niet voldoende kennis om stijlen te omschrijven, maar ik hoop dat je aan bovenstaande iets hebt (van mij als leek).

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 januari 2015 - 15:57
@Henny, wat een groot compliment. Gelukkig is het weekend, kan ik er even van bijkomen. Ontzettend veel dank! @Allie, ik zie haar liever zo dan als sprookjesfiguur. Dank je . @Initium, Roodkapje zit voor altijd in de pubertijd. De opstandigheid zit in haar tot haar dood, vrees ik. Dank je wel!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 januari 2015 - 9:28
Leuk en origineel, deze invulling. Het prettig leesbare, de kloppende details, dat hoort allemaal bij je stijl, die ik verder vooral als 'menselijk' zou omschrijven. En dat is bedoeld als compliment. Jij kan schrijven over echte mensen, met echte gevoelens, en eigen opvattingen, alsof we een echt gesprek met ze voeren. Je hebt me over het afgelopen jaar aan het lachen en aan het huilen gemaakt met je invullingen, die van felrealistisch tot absurd kunnen varieren, zonder dat het herkenbare, menselijke aspect verloren gaat. Je schrijft een soort spiegels, waaraan we ons steeds opnieuw kunnen eiken.

Siv

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 januari 2015 - 10:15
Ah, heerlijk een opstandige puber roodkapje. Ik ben niet zo goed om feedback te geven op andermans teksten, maar ik vond het goed geschreven met heel veel humor.

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 januari 2015 - 11:59
Wat een goede tegenstelling: een opstandige, bozige, zelfs beetje angstaanjagende (voor de oma blijkbaar) puber tegenover de onschuldige, naïeve roodkapje zoals we haar kennen. Niet de wolf is hier de boosdoener, maar roodkapje zelf. Je stijl is lekker snel en to the point. We lezen mee met wat roodkapje denkt, wat maakt dat ik meteen zelf een beetje dit roodkapje werd.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 januari 2015 - 15:08
Leuk hoe je het orginele sprookje vertaald naar iets hedendaags: de cape veranderd in een sportjack en petje, mobiele telefonie is aanwezig, en ze gaat fietsend naar oma toe. Ik vind het ook interessant hoe je het verhaaltje een beetje een boos tintje geeft. Weer eens iets anders dan het gebruikelijke alles-is-mooi-en-leuk sprookje