Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Weekopdracht #41 - Een relatieperikel

“Zij is het mooiste en liefste schepsel dat deze planeet ooit heeft voortgebracht. Echt, ma, was ik Paris, ik wist aan wie ik de gouden appel zou doen toekomen.” [...] “Wat zegt u? Dat zei ik bij de vorige ook? Nee, dat heb ik nooit gezegd. Echt niet. Nee.” [...] Ik omklem de hoorn. “Nou, dan was het een vergissing. Waarom kunt u nou nooit eens blij voor me zijn?” [...] “Dat komt wel. Kwestie van geduld.” [...] “Ze is wat ouder, ja. Dat maakt toch niks uit?” [...] “Neee-hee, liefde maakt niet blind. Dat is grote flauwekul. Liefde maakt helderziend, maar helaas tevens dat het geziene wordt ontkend. Dat is bij haar ook het geval. Dat moet wel.” [...] “Ze is altijd vriendelijk. Ze lacht altijd naar me.” [...] “Natuurlijk is dat voldoende. Dat zegt toch alles?” [...] “Hoezo, vaag?” [...] “Ik heb haar een bos rode rozen gestuurd. Vierendertig, voor elk jaartje één. Met een brief erbij ...” [...] “Ze vond het heel lief, maar ze zei dat ze is getrouwd.” [...] “Een kleine tegenslag, ma. Ik heb geduld. Ware liefde overwint alles. Waarom kunt u nou nooit eens een keer gewoon blij voor me zijn? Ge-woon blij.” [...] “Pa was een smeerlap. U bent toch ook blij dat hij is opgesodemieterd?” [...] “Hoezo, dit is hetzelfde? Hoe kunt u zoiets zeggen? Verdikkie, ik word gewoon boos. Echt, ma, dit raakt me.” [...] “Omdat dat ... dat wicht pa in haar netten heeft verstrikt. Ze was op zijn geld uit. Gewoon een ordinaire hoer dus: geld voor seks.” [...] “Hij is bij haar toch inmiddels weg? Bewijst toch dat het niets met ware liefde heeft te maken? Linda is heel anders, ma. Echt, geloof me. Ze—” [...] “Wat?!” [...] “Hier heb ik geen zin in, ma. Ik bel je nog wel.” [...] “Ja, ik ook van jou. Doei!”

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een originele invulling van de opdracht, Leonardo. Wat die overbezorgde en inmiddels levenswijze moeder als weerwoord heeft, kunnen we zelf wel invullen. Wat ze na: “Echt, geloof me. Ze--” , zegt, zou ik wel graag willen weten. Graag gelezen. Twee puntjes: Dat is bij haar ook het geval is. “Omdat dat, dat > is dit bewust gedaan?

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je blijft toch de koning van de (mosterd)dialogen hé :) Ik vind het leuk om je nog eens te lezen. Om één of andere reden ben jij (in mijn ogen) de mysterieuze Leonardo Pisano en dat doet wat met een mens! Die man is helemaal van zijn melk door zijn nieuwe liefde, die getrouwd blijkt te zijn. Het is (pijnlijk) toepasselijk op dit moment, vermits ik juist gehoord heb dat mijn meter en peter uit elkaar gaan... Ik zou net als die moeder reageren, vrees ik..

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos - bedankt voor de moeite van het lezen en je twee zeurtjes. Aangepast. Omdat dat, dat >> ja, bewust gedaan, maar puntjes werken (denk ik nu) logischer. @Lilithx - bedankt voor je vriendelijke woorden. Als stenen hoofden konden blozen ...

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leonardo, Heel mooi telefoongesprek en erg leuk dat we de ontbrekende zinnen als vanzelf kunnen invullen. Dat ligt natuurlijk aan je prachtige techniek... maar eerlijk... wie had anders verwacht van de meester der dialogen zelf. Naast de schrijftechniek is ook het thema heel mooi geobserveerd en uit het dagelijks leven gegrepen. Mooi om lezen.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos - bedankt voor de moeite van het lezen en je twee zeurtjes. Aangepast. Omdat dat, dat >> ja, bewust gedaan, maar puntjes werken (denk ik nu) logischer.
Ja, een teken van beletsel verricht wonderen in het brein.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Van mij hoef je niet bang te zijn dat ik je van je sokkel stoot. Wat is trouwens het verschil tussen sockel en sokkel?. Mag ik even zeuren? Daar zit je natuurlijk op te wachten. Ze vond me heel lief, maar zei wel dat ze getrouwd was. Of beide in de tt.(Mijn idee, hoor) Ik lees dagelijks een dergelijke strip in de krant. Je kunt het zo over nemen.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Vermoedelijk is HP een moederskindje. Moeders is vermoedelijk om de juiste reden ongerust. Grappig verhaal om te lezen. Terwijl het eigenlijk niet grappig is. Leuk dat je er weer een keer bent.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Leonardo, Mooi gedaan - de antwoorden/vragen van de moeder zijn goed in te vullen. De syntaxis van deze vind ik niet zo:
Hij is bij haar toch inmiddels weg?
Misschien: Hij is toch inmiddels weg bij haar?

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik las zojuist bij Zaza in de Volkskrant een dialoog tussen dochter en moeder: D. "liefde is een werkwoord" M. "Aanmodderen ook" Ik moest aan jouw 'Relatieperikel' denken. (liefde kan natuurlijk nooit een werkwoord zijn)

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie reqacties. @Tja - ik twijfel. Sokkel/sockel - ik ben slecht in dure woorden, vooral als ik Duits lees. Gebruikte eens tadeloos. Schijnt niet in het Nederlands te bestaan. Heb nu hoogneuzig in een verhaal gebruikt, maar dat laat ik staan. Een beetje creatief taalgebruik mag best, toch? Als je "getrouwd was" zegt, suggereer je dan niet dat dat niet meer zo is? Ik had eerst "was" staan. "is" zegt i.i.g. ondubbelzinnig dat ze nog steeds getrouwd is. @Johanna - hmmm, wat een vermoedens :) @Nicole - welkom op dit forum. Niets geloven van wat ze van mij zeggen ;-) Ja, juist omdat je moet destilleren wat de moeder zei, blijf je bij de les. Het mag niet té cryptisch zijn, want dan haakt de lezer in verwarring. Dit was een probeersel van wat ik noem: het haasje-over-principe. Komt in het volgende deel van Mosterd voor de maaltijd - als dat er ooit komt. @janp - jouw suggestie is beter leesbaar. Mee eens. Bedankt voor je scherpe blik. @Dos - liefde is hard werken, desondanks. Schijnt.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In gedachten zie ik een stampvoetend jongetje van dertig iedere avond zijn achterdochtige moeder met verlatingsangst bellen. 'Het is ook nooit goed, ma!' Stamp! 'Wees nou eens blij voor me!' Stamp. Stamp! Graag gelezen, koning LP :)

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Conny - scherp gelezen. "Wees nou eens blij voor me" staat er niet voor niets twee keer in, inderdaad ... (ter info: ik ben koningsongezind)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nicole - welkom op dit forum. Niets geloven van wat ze van mij zeggen ;-)
Ik zou er wel uitdrukkelijk naar vragen. Eén ding is zeker: hij houdt van mosterd. :)

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nicole - welkom op dit forum. Niets geloven van wat ze van mij zeggen ;-)
Ik zou er wel uitdrukkelijk naar vragen. Eén ding is zeker: hij houdt van mosterd. :)
@Dos, stoute aap! (dat van dat mosterd klopt wel; alleen VOOR de maaltijd dan, dat wel.)

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fijn om weer iets van je te lezen Leonardo! Ik herken zo'n dialoog, vooral aan het begin. Mijn zoon belt mij ook geregeld op met die beginzin. Goed geschreven en weer genoten als vanouds.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mannen en vrouwen (waaronder zonen en moeders) Zal het ooit goedkomen? In dit geval vrees ik het ergste. Of je moet wel erg verrassende woorden niet geschreven hebben. PS Ben ik echt heel dom als ik die mosterdgrapjes niet begrijp?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Leonardo, sluit mij bij @Madd aan, fijn je weer terug te zien. Van je taalkundige wijsheid heb ik nog lang niet genoeg. :) Je dialoog vind ik oorspronkelijk. Ik geloof niet dat ik het eerder zo gepresenteerd heb gezien.Van een ding ben ik zeker. Ik geloof dat moeder aan het eind zegt dat zij van haar zoon houdt. :nod:

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geloof dat moeder aan het eind zegt dat zij van haar zoon houdt.
Dat is duidelijk. Maar wat zegt ze daarvóór? Dat zou ik wel willen weten.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geloof dat moeder aan het eind zegt dat zij van haar zoon houdt.
Dat is duidelijk. Maar wat zegt ze daarvóór? Dat zou ik wel willen weten.
Het is gewoon een slet, net als die van je vader?

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geloof dat moeder aan het eind zegt dat zij van haar zoon houdt.
Dat is duidelijk. Maar wat zegt ze daarvóór? Dat zou ik wel willen weten.
Het is gewoon een slet, net als die van je vader?
Ja, iets in die trant zou kunnen. Misschien iets nog sletterigers. L.P. zal het niet onthullen, is mijn inschatting.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geloof dat moeder aan het eind zegt dat zij van haar zoon houdt. :nod:
Of ze zegt: 'Ik krijg een punthoofd van jou.' :D Misschien een idee voor een volgende opdracht om de [...] in te vullen? ;) @Leonardo, Fijn dat jij er weer bent! Ik heb je scherpe blik en waardevolle feedback gemist! Ik krijg de indruk dat jouw HP een stalker wordt. Al is het maar om zijn moeder ongelijk te kunnen geven. ;)

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili - hartelijk dank voor het lezen en je hartelijke woorden. @Dos en @Fenne - het format schijnt de speculatiemachine aardig te voeden. In mijn poging "geëngageerd schrijven" lijk ik geslaagd te zijn. @Marietje - dank je voor je warme woorden. Dat van die stalker zou best weleens kunnen ...

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het effect van het telefoongesprek is dat ik heel actief ga lezen en op het puntje van mijn stoel zit. Heerlijk om de variatie in vorm, heerlijk om de inhoudelijke argumenten waarvan je op je klompen voelt aankomen dat dit niet goed kan gaan. Een recept voor teleurstelling. Wat zal de moeder zeggen om haar zoon voor een ramp te behoeden? All is vanity, het mislukt en hij volhardt... Het karakter van de zoon maakt alleen maar nog nieuwsgieriger naar wie hij is en waarom hij zo is geworden. We krijgen wat hints: vader gaf het verkeerde voorbeeld met de Liefde.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met veel plezier gelezen, Leonardo. Ik heb in het kader van de Januari schrijfmaand zelf ook geëxperimenteerd met één helft van een dialoog en vond het erg leuk om steeds door de reactie een hint te geven van wat er andere andere kant werd gezegd. Een vraagje: "Verdikkie, ik word gewoon boos." Bij ieder ander zou ik denken dat dit te veel TELL en te weinig SHOW is. Jij zult waarschijnlijk niet in die val trappen, dus moet ik dit zien als iemand die - terwijl hij zijn emoties nog helemaal onder controle heeft - toch duidelijk wil maken dat er een grens is bereikt?

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, @Odile. @Bart - ik zie TELL als instructie van de lezer. Vind je dat hier het geval? In de conversatie wordt een hogerliggende SHOW gegeven, nl de relatie moeder-zoon. Eerder kneep hij al in de hoorn. Hij zegt ook TWEE keer iets van de strekking "kun je niet een keer gewoon blij voor me zijn?" Dus, ja, hij geeft aan dat er een grens is bereikt.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk dat je weer eens meedoet :). Een geweldig dialoog (had ook niet anders verwacht, haha). Grappig om te merken hoe je zelf de stem van de moeder in gaat vullen. Knap dat je dit zo weet te schrijven dat we het snappen, terwijl we alleen maar meekrijgen wat de zoon zegt :thumbsup:.