Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

In de Tussentijd #48

Verpleegster Anne Freudenthal had nachtdienst die zaterdag. Haar dienst duurde die dag juist korter en ze vond het niet erg. Enig nadeel was dat ze dat verloren uur niet betaald kreeg. Boeie, dacht ze bij zichzelf, zie ik Justin tenminste sneller, mijn kleine boef. Op het moment dat de tijd een uur vooruit ging stond ze met een paar schone kussenslopen in de lift. Het licht begon onwillekeurig te knipperen en de lift kwam schokkend tussen de zesde en zevende etage tot stilstand. Nee toch, dit ga je niet menen. Anne raakte niet gauw in paniek, echter alleen zijn in een defecte lift was niet één van haar top drie favoriete momenten. ‘Oké, rustig blijven, Anne,’ pepte ze zichzelf op, ‘alles gaat goed komen.’ Ze legde de kussenslopen op de vloer en drukte op de alarmknop. ‘Schiet op, schiet op, iemand.’ Ze hoorde het kraken van de lampen terwijl het knipperen een vast ritme leek te krijgen. De intercom begon te kraken. ‘Help.’ kwam er krakend, haast onverstaanbaar, uit. ‘Ja, ik heb hulp nodig. Lift B-101, oostvleugel.’ ‘Waar ben ik?’ Anne schudde haar hoofd. ‘Weet ik veel waar jij bent. Kun je iemand langs sturen?’ ‘Kun je me hieruit laten?’ de stem galmde door de intercom en klonk haast kinderlijk. ‘Leuk grapje, Herman, jaag de verpleegsters maar weer de stuipen op het lijf. Als ik uit deze lift ben, kom ik persoonlijk naar de Technische Dienst om je te slaan.’ ‘Ik ben David. David Liebesman. Waar is mama? Ik wil mijn mama!’ Een scherpe schreeuw volgde en penetreerde Anne ’s gehoor. Ze zakte door haar knieën en hield haar handen op haar oren en sloot haar ogen. Na wat leek als een eeuwigheid opende ze haar ogen en zag dat de lift op de zevende etage was aangekomen. Met trillende benen stond ze op en raapte de kussenslopen op. Aan het eind van haar dienst liep ze langs de spoedeisende hulp. Ze zag een jongetje in een bed liggen, niet veel ouder dan haar eigen Justin. Een collega kwam naast haar staan. ‘Een vechtertje deze, het was nog niet zijn tijd.’

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed gedaan Richard, Een soort horror-verhaal zag ik aankomen maar het loopt gelukkig goed af... denk ik toch? De namen lijken mij niet toevallig gekozen. Verwijzen misschien naar een film? Daar ben ik niet helemaal in mee, moet ik toegeven. Ik vind het toch een geslaagd verhaal hoor.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, W. Je hebt gelijk wat de namen betreft, zijn van twee (vrij nieuwe) filmregisseurs, Thor Freudenthal en Jonathan Liebesman. Zo'n namen blijven me bij :)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
:) Thor vind ik een mooie naam. Ik vind dit een behoorlijk Richardachtig verhaal. Hoewel ik onlangs een sterkere hoorde. Goede compensatie voor vorige week. Eigenlijk is het wel een beetje verdrietig, ook al komt alles goed. Maar dat heb ik altijd met dramatische gebeurtenissen met kleine kinderen. Daar kan ik niet goed tegen. Maar al met al een mooi verhaal. Goed geschreven vind ik.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Johanna, wil je alsjeblieft een beetje nettere woordenschat gebruiken? @JP, het was op het randje, maar een happy end leek me gepast.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De namen vind ik goed gekozen, een stilstaande lift is iets waar ik liever niet aan denk. Dacht even aan Justin Bieber, tenslotte ook een boef. Het einde is treffend. Weer een goed verhaal, Richard!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook bij jou zie ik meer en meer, steeds duidelijker een eigen stem die het verhaal een extra geeft. Jouw verhaal heeft spanning en dat zie je terug in de reacties. Aan het einde voel ik opluchting, maar het langs het kind lopen geeft toch weer spanning. Dit doet me denken aan David Lynch van Twin Peaks.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Odile, voor je feedback. Ben blij dat het verhaal goed overkomt. Misschien niet heel toevallig dat ik best een grote David Lynch liefhebber ben :)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Richard, mooie slotzin waarin je weer (en anders) de tijd aanhaalt na het stoppen van de lift door het vooruitgaan van de tijd. Hoewel dit eigenlijk gewoon niet kan en vast voortgesproten is uit je roerige fantasiewereld. Anne bleef nog rustig, ik had het loodje gelegd.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Richard, En uiteindelijk is het dan geen horror, maar geruststellend bovennatuurlijk. Mooie twist. Een mooi - en verzorgd uitgewerkt - origineel idee.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@richardotten, Wat ik van je heb gelezen, herken ik ook terug in dit stukje. Je heb een eigen stijl. Leest lekker. Ik snap alleen niet zo goed wat een kind tijdens een nachtdienst in een verpleeghuis doet? maar goed, graag gelezen!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
een goeie, zorgvuldige Richard is altijd fijn om te lezen deze dus ook (geslaagde woordkeus voor Anne :thumbsup: )

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Richard, ik sluit me graag aan bij de lovende kritieken. Wat een sterk verhaal, qua opbouw en plot, en in zo weinig woorden, ik ben echt onder de indruk. Toch denk ik dat de tekst hier en daar nog net ietsje mooier kan, bijvoorbeeld: 'die zaterdag' en 'die dag', kort op elkaar. 'Die dag' is hier overbodig. ‘dacht ze bij zichzelf’ bij zichzelf kan hier m.i. weg. 'niet één van haar top drie favoriete momenten.’ Top drie' kan volgens mij weg. Ik wordt als lezer nu nieuwsgierig naar die top drie maar die wordt verder niet toegelicht. 'Na wat leek als een eeuwigheid’ zou ik herschrijven als 'Na wat een eeuwigheid leek’ maar ook weer een kwestie van smaak. Met veel plezier gelezen!

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, het is ook niet echt een fijne situatie. @Woodpecker, wilde het bewust niet te luguber maken @Lucius, het is een ziekenhuis en het kind is op de spoedeisende hulp binnengebracht. @Schrijvenmaar, het forum heeft genoeg mooie namen om een verhaal mee te kleuren :) @Bartsnel Anne's Top 3 minst favoriete momenten: 1. Op bezoek gaan bij Tante Greta 2. Vast komen te zitten in een lift 3. Er achter komen dat er geen roomboter meer is én geen hagelslag

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ze gaat die slopen toch niet echt gebruiken, hè? Ontzettend veel mensen hebben in die lift gestaan. Ja, ik ken die lift. goed verhaal. Luguber mag best wel, hoor.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een Twilight sfeer proef ik en ik zie de lift van de Tower of terror voor me! :eek: Ik begrijp alleen niet zo goed wat haar rol is, bij het redden van het jongetje. Of ligt dat aan mij? Misschien heeft ze wel geen rol erin maar wat verbindt die twee behalve dat ze hem hoort via de intercom en hij net zo oud is als haar eigen zoontje? :? Een beeldend geschreven verhaal! :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje, Toeval? (al zouden sommige mensen daar anders tegenaan kijken). Op het moment dat zij in de lift zit, wordt de jongen gereanimeerd. Geesten (in dit geval zeer tijdelijk) zoeken elektrische apparatuur op om met ons te communiceren. Het kan natuurlijk net zo goed zijn dat de jongen op dat moment iets vertrouwds zoekt en Anne, die zelf moeder is, lijkt dan de meest logische keuze.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
RichardOtten, brrr die liften in een ziekenhuis ... Spanning ten top! Zonder jouw toelichting #22 kwam ik als lezer aardig in de richting ... 'op het moment dat het spannend wordt voor het manneke, spookt het elders in de lift ...' Jongentje mz jongetje ...

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mirte, een deel van mij heeft ook een hekel aan ziekenhuisliften, en ook die twee afzonderlijk van elkaar vind ik al niets. Bedankt voor het lezen!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gezien je eerdere verhalen had ik me voorgesteld dat er een seriemoordenaar in het gebouw was die de HP op stond te wachten wanneer de liftdeuren eindelijk open gingen. Gelukkig liep je verhaal wat beter af. Graag gelezen. In een lift vastzitten lijkt me echt verschrikkelijk en dan al helemaal wanneer er zoiets gebeurt.