Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Opdracht 52 Dubbel.

Alle dossiers die ik van de week wilde wegwerken heb ik afgerond. Vermoeid, maar voldaan schuif ik de terrasstoel richting de Maas en wrijf even langs mijn nek. Nick, mijn boezemvriend, komt aanlopen: zijn colbert bungelt losjes over zijn rechterschouder. Ik moet glimlachen. 'Hé, Jan P. Ouwe lul.' Hij geeft me een stomp. 'Goede week gehad?' 'Ja.' Hij drapeert zijn colbert over de leuning van de stoel tegenover me en gaat zitten, de leren zolen van zijn schoenen schrapen over de keien. 'Heb je al besteld?' 'Nee, ik zit hier net.' Hij wenkt naar het meisje van de bediening en zet zijn zonnebril af als ze bij ons tafeltje staat. 'Nog wat te doen vanavond, beauty?' 'Ik moet werken, meneer. Wat kan ik opnemen?' Hij lacht en gebaart naar mij. 'Een witbier, alsjeblieft,' zeg ik. 'Met een schijfje citroen graag.' Nick knikt: 'Voor mij hetzelfde, schone dame.' De hoekige glazen zijn beslagen. Voorzichtig schenk ik het bier uit. Nick kijkt met open mond de serveerster na. 'Zo, wat een lekker ding.' Ik reageer niet en concentreer me op de schuimkraag. Perfect en lekker koud. 'Hoelang ben je nou al vrijgezel?' vraagt hij. 'Ruim tien jaar, hoezo?' 'Je bent een leuke vent, waarom heb je geen vriendin?' Ik roer met het plastic stampertje door het bier en kijk naar de rivier die glinstert in het lage zonlicht. Zo mooi, zo fijn, zo anoniem – gewoon stromen, verder niets. 'Nou?' vraagt hij terwijl hij zijn stoel aanschuift. Voor de vorm kuch ik kort en zeg: 'Het uitzicht is echt prachtig hier.' 'Ja, daarom heet deze tent zo - maar dat is geen antwoord op mijn vraag.' 'Weet je, Nick. Ik kan niet kiezen.' 'Staan de dames in de rij dan?' 'Nee, dat niet. Ik bedoel …' 'Ja,wat?' Met het doorzichtige stampertje druk ik het citroenschijfje plat op de bodem van het glas en twijfel even, maar zeg het dan toch. 'Nick, een man of een vrouw, dat maakt mij niet uit.' Zijn bierglas dreunt op het tafeltje. 'Hè. Echt? Dat meen je niet.' 'Sorry, jawel.'

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De dialoog en sfeer vormen een perfecte sfeer in dit goede verhaal! :thumbsup: Door de ik persoon en het gebruik van je eigen naam maak je het erg non-fictie. Ik heb van jou geleerd dat een rivier een mooi spiegelbeeld kan zijn in een verhaal dus heb ik het ook gebruikt. ;) Bedankt daarvoor! :) ( typo: [Vorm de vorm kuch ik kort ] = Voor de vorm? )

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
En dat de vijver dan alleen groter is. De sorry aan het eind ergert me. Of misschien beter, is overbodig. Sorry, ik heb een seksuele geaardheid? De manier waarop je over het witbiertje schrijft is ronduit smakelijk. Eigenlijk gek want het is een soort van afleiding van wat Hp wil/gaat vertellen. Het stukje over de rivier is erg mooi geschreven. Het spreekt.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De HP die besluit zijn vriend zijn geheim mee te delen. De serene setting met de fijnzinnige details staat haaks op de ambiguïteit van zijn innerlijke worsteling. Niet dramatisch, een haast terloopse opmerking. Het open einde is perfect. Weeral graag gelezen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
die heerlijke JanP sfeer ... da's altijd genieten. Is het lastiger wanneer je de keuze uit mannen en vrouwen hebt, dan wanneer je je tot een van beiden beperkt? Of is het probleem dat je niet weet te kiezen in welke categorie je uberhaupt zoeken moet? Maakt mij niet uit hoor, omdat het nu een normale stap in een natuurlijk en aangenaam gesprek is. Als je zou willen schrijven dat dit een probleem voor de hp is, iets waar hij werkelijk over piekert en puzzelt, dan wodt het een ander verhaal.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is mooi dat de omgeving en zijn liefde voor de rivier/natuur hem genoeg geruststellen om deze ontboezeming te doen. Ook omdat ik het gevoel krijg dat über hetero Nick het 'object' van zijn verlangen is?

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De personages en de scène op het terras zie ik levendig voor me. Goed spanning neergezet zonder het onderwerp direct te noemen. Juweeltje: "Ik roer met het plastic stampertje door het bier en kijk naar de rivier die glinstert in het lage zonlicht. Zo mooi, zo fijn, zo anoniem – gewoon stromen, verder niets." Typfoutje: Vorm de vorm = voor de vorm Mooie scène!

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
En dat de vijver dan alleen groter is. De sorry aan het eind ergert me. Of misschien beter, is overbodig. Sorry, ik heb een seksuele geaardheid? De manier waarop je over het witbiertje schrijft is ronduit smakelijk. Eigenlijk gek want het is een soort van afleiding van wat Hp wil/gaat vertellen. Het stukje over de rivier is erg mooi geschreven. Het spreekt.
Johanna B. Ja, over dat 'sorry' twijfelde ik - en nog steeds ;) Dank voor je reactie

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
die heerlijke JanP sfeer ... da's altijd genieten. Is het lastiger wanneer je de keuze uit mannen en vrouwen hebt, dan wanneer je je tot een van beiden beperkt? Of is het probleem dat je niet weet te kiezen in welke categorie je uberhaupt zoeken moet? Maakt mij niet uit hoor, omdat het nu een normale stap in een natuurlijk en aangenaam gesprek is. Als je zou willen schrijven dat dit een probleem voor de hp is, iets waar hij werkelijk over piekert en puzzelt, dan wodt het een ander verhaal.
schrijvenmaar, De meeste mensen hebben een voorkeur voor 1 sekse - en verwachten dat ook van hun partner. Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De personages en de scène op het terras zie ik levendig voor me. Goed spanning neergezet zonder het onderwerp direct te noemen. Juweeltje: "Ik roer met het plastic stampertje door het bier en kijk naar de rivier die glinstert in het lage zonlicht. Zo mooi, zo fijn, zo anoniem – gewoon stromen, verder niets." Typfoutje: Vorm de vorm = voor de vorm Mooie scène!
Dank je wel! (vormfoutje aangepast :) )

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
- en verwachten dat ook van hun partner. .
ach ja, dat zal ook wel mensen verwachten zoveel wbt het 'sorry' dat vind ik zelf nou typisch zoiets wat mensen dan zeggen, al slaat het nergens op; persoonlijk lees ik dat niet als een excuus voor de geaardheid, maar als een natuurlijke manier van spreken

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat witbiertje gaat er wel in ja, smakelijk omschreven. De hele dialoog doet zeer natuurlijk aan. Waardeer de tekst enorm. Mooi neergezet, JP.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven verhaal, Jan. :thumbsup: Ik proef een trieste ondergrond. Wel vreemd dat Nick nooit gemerkt heeft dat zijn boezemvriend van twee kanten is.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag janp, Je bent aardig op stoom de laatste tijd. Weer een mooie sfeertekening. Nick vind ik intrigerend. Joviaal, maar met leren zolen en het colbertje losjes over de linkerschouder om het daarna over de stoel te draperen. En dan de glimlach van de hp. 'Sorry, jawel.' Het zou zo maar kunnen dat de hp iets in Nick herkent, ondanks diens - wat dik opgelegde - heterogedrag. De titel krijgt dan ook weer een extra dubbele betekenis. Of ga ik nu te ver in de analyse? In ieder geval, mooie tekst :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
het lijkt wel autobiografisch, ik zie het tafereel helemaal voor me. Twee mannen onder elkaar pratend over vrouwen, althans eentje en dan zomaar ineens zo'n verrassende wending. zonde dat je je excuseert. benieuwd naar de reactie van je vriend.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag janp, Je bent aardig op stoom de laatste tijd. Weer een mooie sfeertekening. Nick vind ik intrigerend. Joviaal, maar met leren zolen en het colbertje losjes over de linkerschouder om het daarna over de stoel te draperen. En dan de glimlach van de hp. 'Sorry, jawel.' Het zou zo maar kunnen dat de hp iets in Nick herkent, ondanks diens - wat dik opgelegde - heterogedrag. De titel krijgt dan ook weer een extra dubbele betekenis. Of ga ik nu te ver in de analyse? In ieder geval, mooie tekst :thumbsup:
Woodpecker, Nee, ja gaat niet te ver in je analyse. (HP vindt Nick ook leuk, dat is zijn dilemma) Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi sfeerbeeld, Jan. Met de rivier op de achtergrond had ik de zwaan ook nog wel verwacht, ik waande me in ieder geval in Rotterdam maar dat komt natuurlijk ook omdat ik weet dat jij het hebt geschreven. Verrassende ontknoping, temeer omdat je je eigen naam aan de HP verbindt, slimme truc! Ik worstel nog een beetje met de verklaring dat de onzekerheid over zijn geaardheid, een excuus is om geen relaties te hebben. Ik ben geneigd te denken, gezien hij vrijgezel is, dat dat juist ruimte biedt om er spelenderwijs achter te komen wat zijn voorkeur heeft.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De hele dialoog loopt als een trein! En van A tot Z alsof je als lezer met de HP's aan het terrastafeltje zit ...
Dank je wel, Mirte. (Het terras bestaat echt - onder de Erasmusbrug, centrumzijde. Mag hier geen reclame maken.)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
het lijkt wel autobiografisch, ik zie het tafereel helemaal voor me. Twee mannen onder elkaar pratend over vrouwen, althans eentje en dan zomaar ineens zo'n verrassende wending. zonde dat je je excuseert. benieuwd naar de reactie van je vriend.
Nicole, Alles is fictie, wens ik. En het excuus van de HP, dat is mogelijk een statement van hem. Maar dat weet ik niet zeker. Hoe de vriend van de HP reageert? Je raakt een snaar. Dank voor het lezen en je reactie.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi sfeerbeeld, Jan. Met de rivier op de achtergrond had ik de zwaan ook nog wel verwacht, ik waande me in ieder geval in Rotterdam maar dat komt natuurlijk ook omdat ik weet dat jij het hebt geschreven. Verrassende ontknoping, temeer omdat je je eigen naam aan de HP verbindt, slimme truc! Ik worstel nog een beetje met de verklaring dat de onzekerheid over zijn geaardheid, een excuus is om geen relaties te hebben. Ik ben geneigd te denken, gezien hij vrijgezel is, dat dat juist ruimte biedt om er spelenderwijs achter te komen wat zijn voorkeur heeft.
Bartsnel, Voor deze keer alleen de rivier en bewust geen brug. HP is niet onzeker over zijn geaardheid. Hij kiest ervoor alleen te blijven. Dank voor je reactie.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Weer een mooi beeld, met mooie details. Ik ben benieuwd hoe het nu verder gaat tussen de twee vrienden. Ik heb het gevoel dat de vriend de vriendschap nooit meer als hetzelfde zal zien.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Weer een mooi beeld, met mooie details. Ik ben benieuwd hoe het nu verder gaat tussen de twee vrienden. Ik heb het gevoel dat de vriend de vriendschap nooit meer als hetzelfde zal zien.
Ja, Anne. Dat heb je goed aangevoeld. Dank voor je reactie.