Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#54 Hartje stad

'Deze schildersattributen bieden wij niet langer aan' zegt de verkoopster in de boekhandel. 'Door de komst van webwinkels is er geen droog brood meer mee te verdienen.' Uitgerekend nu er beter werk van haar hand komt, kan ze naar haar materialen fluiten. Sophie wandelt schuchter de zaak uit. Haar rode vlecht valt achter op haar schouder neer. Ze pakt haar verroeste omafiets haastig bij het stuur en kijkt niet om naar de man die ze bijna omver rijdt. Zeven katten zitten op de uitkijk, drie kippen scharrelen haastig opzij. Sophie gooit de deur van haar boerderij met een klap dicht. Veel trage dagen passeren de week. Weken waarin Sophie voor 11 uur niet vooruit te branden is. Moeizaam komt ze uit bed om haar hongerige maag te temmen. Haar schildersezel raakt ze met geen vinger meer aan. Internet daar doet ze niet aan, morgen maar eens in de stad proberen … Vanochtend om 6 uur brandt er licht bij huize ‘Bedstro’. Sophie smeert extra brood voor onderweg. Een uur later fietst ze via ‘het Kanaal’ voor het eerst richting de dichtstbijzijnde stad. Al toeterend passeren haar auto’s. 'Wat een brutaliteit' merkt Sophie geïrriteerd op. Een automobilist stopt op de vluchtstrook en gebaart haar vriendelijk om de parallelweg voor fietsers te nemen. Sophie nadert de bebouwing. Honden worden uitgelaten en het busvervoer brengt scholieren, mannen en vrouwen naar een eindbestemming. Ze aarzelt of ze bij de ophaalbrug links of rechts aan moet houden. Uiteindelijk koerst ze richting ‘Hospitaal’. Hierover heeft ze wel eens gehoord als haar buurman weer een beroerte had gehad. Hoe verder Sophie in hartje binnenstad komt, hoe meer haar richtingsgevoel haar in de steek laat. De grote klokkentoren slaat acht keer. Sophie kijkt om zich heen. Alle winkeldeuren zijn op slot!

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal, met plezier gelezen. Ik zou wellicht de eerste zinnen anders hebben geformuleerd. Je zegt nu hetzelfde een paar keer. En ik vind het altijd lekker om met dialoog te beginnen. Dan zit je gelijk in het verhaal In de boekhandel verkopen ze haar ‘Nee’. ‘Deze schildersattributen bieden wij niet langer meer aan. Door de komst van webwinkels is er geen droog brood meer mee te verdienen.’ wordt in mijn geval dan: "Deze schildersattributen bieden wij niet langer aan."zegt de verkoopster in de boekhandel. "Door de komst van webwinkels is er geen droog brood mee te verdienen" Maar goed dit is wellicht een kwestie van smaak.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal, met plezier gelezen. Ik zou wellicht de eerste zinnen anders hebben geformuleerd. Je zegt nu hetzelfde een paar keer. En ik vind het altijd lekker om met dialoog te beginnen. Dan zit je gelijk in het verhaal In de boekhandel verkopen ze haar ‘Nee’. ‘Deze schildersattributen bieden wij niet langer meer aan. Door de komst van webwinkels is er geen droog brood meer mee te verdienen.’ wordt in mijn geval dan: "Deze schildersattributen bieden wij niet langer aan."zegt de verkoopster in de boekhandel. "Door de komst van webwinkels is er geen droog brood mee te verdienen" Maar goed dit is wellicht een kwestie van smaak.
Dankjewel. Goed verhaal, ik pas het aan.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mirte, Een aangenaam en voorstelbaar verhaal om te lezen. Mag ik wel de suggestie maken om in de laatste zin wereldvreemd weg te laten? In het verhaal werd het al duidelijk dat Sophie vreemd is met de gebruiken en ook openingstijden van winkels in de stad. Mooi verhaal, graag gelezen.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mirte, Een aangenaam en voorstelbaar verhaal om te lezen. Mag ik wel de suggestie maken om in de laatste zin wereldvreemd weg te laten? In het verhaal werd het al duidelijk dat Sophie vreemd is met de gebruiken en ook openingstijden van winkels in de stad. Mooi verhaal, graag gelezen.
Thanks voor het lezen, de toelichting en de tip! Wereldvreemd is verwijderd.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mirte, Helder verhaal. Sophie komt heel sympathiek over. Ik heb met haar te doen. dingetje:
Door de komst van webwinkels is er geen droog brood mee te verdienen.
De winkel bood het eerst wel aan - daarom misschien beter: 'geen droog brood meer mee te verdienen.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed geschreven. Het begint al goed met die automobilisten. Misschien neemt ze naast schildersmateriaal ook nieuwe inspiratie mee terug naar huis, tegen de tijd dat de winkels opengaan. In deze tijd zonder internet. Dat moet lastig zijn.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mirte, Helder verhaal. Sophie komt heel sympathiek over. Ik heb met haar te doen. dingetje:
Door de komst van webwinkels is er geen droog brood mee te verdienen.
De winkel bood het eerst wel aan - daarom misschien beter: 'geen droog brood meer mee te verdienen.
Fijn dat Sophie iets met jou al lezer doet. Mijn origineel was ook 'meer mee ...' Grr, die herschrijf, maar dit pas ik snel aan!

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed geschreven. Het begint al goed met die automobilisten. Misschien neemt ze naast schildersmateriaal ook nieuwe inspiratie mee terug naar huis, tegen de tijd dat de winkels opengaan. In deze tijd zonder internet. Dat moet lastig zijn.
Thanks! Ja, ontzettend lastig. Er gaat vast een wereld voor haar open in die stad! Beeldmateriaal genoeg te vinden.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sophie is inderdaad nogal wereldvreemd, dat heb je goed beschreven. Ze kon eigenlijk toch wel weten dat de winkels om acht uur nog dicht zijn? Of is het winkeltje in haar dorp dan al open?

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Sophie is inderdaad nogal wereldvreemd, dat heb je goed beschreven. Ze kon eigenlijk toch wel weten dat de winkels om acht uur nog dicht zijn? Of is het winkeltje in haar dorp dan al open?
Thanks, Anne! Ze heeft de reisafstand totaal verkeerd ingeschat en geen wetenschap van de gangbare tijden in de stad. Die zijn vaak veel later dan in een dorp. Overdrijven maakt de zaak duidelijk, wellicht was 'negen keer' geloofwaardiger? Ze was in deze stad dan nog een half uur te vroeg ... Of ze kiest de maandagochtend en dan is alles tot 13.00 uur gesloten! Als je dit nog leest, Anne. Laat maar weten wat je ervan vindt.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sophie is inderdaad nogal wereldvreemd, dat heb je goed beschreven. Ze kon eigenlijk toch wel weten dat de winkels om acht uur nog dicht zijn? Of is het winkeltje in haar dorp dan al open?
Thanks, Anne! Ze heeft de reisafstand totaal verkeerd ingeschat en geen wetenschap van de gangbare tijden in de stad. Die zijn vaak veel later dan in een dorp. Overdrijven maakt de zaak duidelijk, wellicht was 'negen keer' geloofwaardiger? Ze was in deze stad dan nog een half uur te vroeg ... Of ze kiest de maandagochtend en dan is alles tot 13.00 uur gesloten! Als je dit nog leest, Anne. Laat maar weten wat je ervan vindt.
Dan snap ik het ;). Ik zou het zo laten staan, ik snapte het alleen niet en de rest waarschijnlijk wel aangezien zij het zich niet afvroegen. :)

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Moest een paar keer glimlachen. De brutaliteit die ze ondervind (ze rijdt zelf levensgevaarlijk...) :) De buurman die blijkbaar geregeld een beroerte krijgt... . Ondanks haar wereldvreemdheid lijkt Sophie me een pragmatische dame.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Sophie is inderdaad nogal wereldvreemd, dat heb je goed beschreven. Ze kon eigenlijk toch wel weten dat de winkels om acht uur nog dicht zijn? Of is het winkeltje in haar dorp dan al open?
Thanks, Anne! Ze heeft de reisafstand totaal verkeerd ingeschat en geen wetenschap van de gangbare tijden in de stad. Die zijn vaak veel later dan in een dorp. Overdrijven maakt de zaak duidelijk, wellicht was 'negen keer' geloofwaardiger? Ze was in deze stad dan nog een half uur te vroeg ... Of ze kiest de maandagochtend en dan is alles tot 13.00 uur gesloten! Als je dit nog leest, Anne. Laat maar weten wat je ervan vindt.
Dan snap ik het ;). Ik zou het zo laten staan, ik snapte het alleen niet en de rest waarschijnlijk wel aangezien zij het zich niet afvroegen. :)
Bedankt voor jouw tweede update!

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Moest een paar keer glimlachen. De brutaliteit die ze ondervind (ze rijdt zelf levensgevaarlijk...) :) De buurman die blijkbaar geregeld een beroerte krijgt... . Ondanks haar wereldvreemdheid lijkt Sophie me een pragmatische dame.
Bedankt voor jouw visie! Mijn beeld van Sophie is vanochtend tijdens het schrijven van dit verhaal ontwikkeld ... Ik vind het leuk om te lezen hoe zij als typetje wordt ervaren.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk dat je Sophie specifiek voor schilders attributen naar de grote stad laat gaan, dat zet een beeld neer van een typische kunstenares. Ik zie haar fietsen met haar rood geverfde haren en bontkleurige lange rok! :)

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk dat je Sophie specifiek voor schilders attributen naar de grote stad laat gaan, dat zet een beeld neer van een typische kunstenares. Ik zie haar fietsen met haar rood geverfde haren en bontkleurige lange rok! :)
Ha, ha! Ja, zo'n type ... Ik ken Sophie niet maar zie haar zo voor me!

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is is een leuk verhaal geworden. Ik heb het nu voor de tweede keer gelezen. De herschrijf heeft het beter gemaakt. Het was prettig om te lezen.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is is een leuk verhaal geworden. Ik heb het nu voor de tweede keer gelezen. De herschrijf heeft het beter gemaakt. Het was prettig om te lezen.
Dankjewel! Zo'n compliment geeft moed om naar #55 te gaan :nod: Doordat er kritische ogen kijken naar je verhaal kom je nog verder.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal en niet stereotiep dat een kunstenares wereldvreemd op het platteland woont en geen internet heeft. Ik zie haar op de snelweg fietsen op de vluchtstrook. Ook vreemd dat ze dagen wacht om naar de stad te fietsen. Is ze moed aan het verzamelen?

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel Odile! Het is #54 die zorgt dat Sophie niet 1, 2, 3 op de fiets naar de stad springt. Een type die wereldvreemd is en echt een drempel over moet. Ze is de afgelopen dagen vast ook een beetje depri geweest 8)

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel graag gelezen Mirte, ik zie het tafereel levendig voor me. Ik voel erg met Sophie mee (alleen zou mijn richtingsgevoel mij in haar situatie niet eens naar hartje binnenstad geleid hebben. Bij die ophaalbrug was het al faliekant misgegaan denk ik :lol:). Kordate dame, ik vermoed dat die schildersattributen er vroeg of laat wel komen. :) :thumbsup: