Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#62B- Fata Morgana

10 augustus 2015 - 0:10
Fata Morgana De rieten parasol steekt mooi af tegen de helblauwe lucht. Liggend legt ze het vast met haar telefoon. Ze draait zich loom op haar linkerzij en pakt de cocktail van het tafeltje naast haar ligstoel. Een windvlaag blaast het rietje opzij en ze hapt mis. Lachend neemt ze een flinke slok. De koele drank verzacht haar keel. Van rechts klinkt gesnurk. Hun nachtvlucht bracht weinig slaap. Ze pakt het militaire handboek van Rick zijn borst en legt het naast zijn stoel. Twee weken lang alleen tijd voor elkaar voordat hij op oefening moet. Met een glimlach aait ze over zijn wang. Binnenkort voor de derde keer uitgezonden. Het afscheid nemen zal nooit wennen. De wind trekt aan. Witte koppen verschijnen op de zee. Aan de hemel is geen wolkje te zien. Ze sluit haar ogen en laat de zon haar gezicht beschijnen. Op het ritme van de golven dommelt ze weg. Geluid van een motorboot overweldigt het geruis van de zee. Ze leunt op een elleboog. Met haar andere hand boven haar ogen tuurt ze tegen de zon in. Een bootje komt snel richting het strand gevaren. Ze fronst haar wenkbrauwen. Op de witte boot in de blauwe zee staan twee mannen in het zwart gekleed. Een windvlaag bezorgt haar kippenvel. Geroezemoes op het strand neemt toe. Een rilling marcheert over haar rug. Ze staat op, loopt om haar stoel heen en hurkt bij haar strandtas. Iemand gilt. Een knal. Geschreeuw. Ze kijkt op. Rick tijgert naar haar toe. Zijn blik is vreemd voor haar. Hij drukt haar op de grond. ‘Maak je klein.’ Zijn stem is dwingend. Het geknal herhaalt zich. Doodskreten zijn hoorbaar. Ze duikt in elkaar en knijpt haar ogen stijfdicht. Rick trekt de ligstoel over haar heen. Ze bedekt haar oren met haar handen. Het wordt zwart en doodstil. Kou bevestigt zijn afwezigheid. Seconden worden minuten en minuten worden uren. De veilige plek in de kelder van het nabijgelegen hotel neemt haar angst niet weg. Ze belt naar Nederland, helpt en troost andere getroffenen. Hoop blijft. Ze haalt hun spullen op. Hij is niet op het strand. Ze drinkt wat water maar krijgt geen hap door haar keel. s' Nachts staart ze voor zich uit. Het wachten heeft al haar energie opgezogen. Haar mobiel piept en geeft aan dat de batterij bijna leeg is. Ze zucht diep. Dan een onbekend nummer. Haar adem stokt. Met een trillende hand neemt ze op. Ze zwijgt. Tranen volgen, als ze zijn stem herkent.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
10 augustus 2015 - 11:07
Hoi Marietje, De gebeurtenissen in Tunesië heb je pakkend weergegeven. Je kwinkslag met het rietje vond ik erg leuk en laat ook mij tot ontspanning komen. Ik zag niet aankomen waar het verhaal naartoe ging. Het was een lekkere feelgood en kon wat mij betreft alle kanten op. Leuk want daardoor was het contrast tussen spanning en ontspanning nog groter. Ook knap dat je in een kort verhaal toch echter personages weet neer te zetten door te spreken over het beroep en de uitzending van de mannelijke HP. Ik heb van je verhaal genoten.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 augustus 2015 - 11:10
Hoi Marietje, De gebeurtenissen in Tunesië heb je pakkend weergegeven. Je kwinkslag met het rietje vond ik erg leuk en laat ook mij tot ontspanning komen. Ik zag niet aankomen waar het verhaal naartoe ging. Het was een lekkere feelgood en kon wat mij betreft alle kanten op. Leuk want daardoor was het contrast tussen spanning en ontspanning nog groter. Ook knap dat je in een kort verhaal toch echter personages weet neer te zetten door te spreken over het beroep en de uitzending van de mannelijke HP. Ik heb van je verhaal genoten.
En ik heb genoten van jouw reactie! :o Dank je wel! Een eerste reactie blijft voor mij het spannends. :nod:

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 augustus 2015 - 17:00
Marietje, ja, een groot contrast tussen ontspanning en spanning - verder niets aan (Pim) toe te voegen. (Misschien dit: probeer vormen als 'liggend' en 'lachend' te vermijden - maak het meer actief)

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
11 augustus 2015 - 8:00
Hallo Marietje Mooi verhaal. Ook hoe haar vriend reageert door over het strand te tijgeren, prachtig! Klein zeurtje, is S' nachts niet 's Nachts? Of zit ik nu fout? :confused:

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 augustus 2015 - 22:58
Marietje, ja, een groot contrast tussen ontspanning en spanning - verder niets aan (Pim) toe te voegen. (Misschien dit: probeer vormen als 'liggend' en 'lachend' te vermijden - maak het meer actief)
Dank je wel! :nod: Eerlijk gezegd mis ik jouw invulling. Is je inspiratie op vakantie of ben jij stevig aan het werk aan ander schrijven? ;) Interessant dat jij de vormen 'liggend' en 'lachend' non-actief vindt. Ik vond het hier wel passen en heb ze bewust laten staan. In mijn ogen kunnen de beschrijvingen op welke manier ze iets doet/ handelt ook weg gelaten worden. [Liggend legt ze het vast met haar telefoon.] Hiermee wil ik aangeven dat ze de foto van onder de parasol neemt. Lekker lui. Bovendien vermijd ik weer een zin dat begint met ze. [Lachend neemt ze een flinke slok.] Ook hier zeg ik iets over de manier waarop ze drinkt. Is - Met een lach neemt ze een flinke slok- dan beter?

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 augustus 2015 - 23:00
Hallo Marietje Mooi verhaal. Ook hoe haar vriend reageert door over het strand te tijgeren, prachtig! Klein zeurtje, is S' nachts niet 's Nachts? Of zit ik nu fout? :confused:
Hartelijk dank: tijgeren is een beter omschrijving dan het op knieën kruipen! :thumbsup: En zoals Anne ook al bevestigt- Jij hebt gelijk. Ik ga het aanpassen. Bedankt voor je kritisch oog! :nod:

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 augustus 2015 - 23:01
Ik kreeg kippenvel op het einde. Mooi geschreven :thumbsup:. (En Meta heeft gelijk over 's Nachts ;) )
Kippenvel in de zomer? Dat is nog eens een compliment! :) Bedankt!

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 augustus 2015 - 12:06
Mijn smileys laten het weer afweten, dus een duim kan ik je visueel niet geven. Ontzettend knap, Marietje!

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 augustus 2015 - 21:47
Mijn smileys laten het weer afweten, dus een duim kan ik je visueel niet geven. Ontzettend knap, Marietje!
Hartelijk dank voor jouw reactie! :thumbsup: ;)

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 augustus 2015 - 23:09
Dag Marietje, wat een pakkend verhaal. Het lijkt wel of je het ècht meegemaakt hebt! Proficiat. :thumbsup:
Dank je wel, Blavatski. :) Gelukkig schrijf ik niet uit eigen ervaring. Hoewel we een aantal jaren geleden wel in het hotel naast het hotel in Tunesië waar het heeft plaats gevonden, op vakantie waren. Daar stonden rieten parasols langs het strand. :nod:

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 augustus 2015 - 11:04
Hoi Marietje, Met enige vertraging. Een verhaal waarbij de situatie duidelijk is beschreven en de emotie voelbaar. Ik denk dat het je gelukt is om het voorval op een sterke manier vast te leggen. Er zijn een aantal dingetjes die mij enigszins storen (maar dat is denk ik persoonlijk): Jan P. noemde bijvoorbeeld al dat je schrijft 'liggend' Dat klinkt zo traag en vervolgens schrijf je in de tweede zin ook dat ze op een ligstoel ligt. Dus zonder dat je aangeeft dat ze liggend fotografeert wordt het ook wel duidelijk. En je schrijft: 'een rilling marcheert' persoonlijk raak ik daardoor afgeleid. Dan moet ik denken over rillingen en of die kunnen marcheren. Naar mijn idee is een rilling iets lichts. En de laatste zin: Tranen volgen, als ze zijn timbre herkend. Ik vind timbre ongepast. Dat is in de betekenis van deze zin wat ik zou omschrijven als mooischrijverij. Maar ja. Allemaal kleinigheden of smaakverschillen. Graag gelezen weer.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
13 augustus 2015 - 14:58
Hallo Marietje Mooi verhaal. Ook hoe haar vriend reageert door over het strand te tijgeren, prachtig! Klein zeurtje, is S' nachts niet 's Nachts? Of zit ik nu fout? :confused:
Hartelijk dank: tijgeren is een beter omschrijving dan het op knieën kruipen! :thumbsup: En zoals Anne ook al bevestigt- Jij hebt gelijk. Ik ga het aanpassen. Bedankt voor je kritisch oog! :nod:
Nog een kleine opmerking Marietje ;) Tijgeren is altijd op je ellebogen, dus je kunt het in je zin laten vervallen. Ze kijkt op is overbodig.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 augustus 2015 - 17:38
Marietje, reactie op #6 Over de tegenwoordige deelwoorden ‘liggend ‘en ‘lachend’ in jouw zinnen bepalingen van gesteldheid, die ik idd inactief vind.
De rieten parasol steekt mooi af tegen de helblauwe lucht. Liggend legt ze het vast met haar telefoon.
Suggestie: De Parasol steekt mooi af tegen de blauwe lucht, vanaf haar ligstoel neemt ze een foto. (is meer een directe handeling)
Een windvlaag blaast het rietje opzij en ze hapt mis. Lachend neemt ze een flinke slok
In dit geval fysiek onmogelijk: lachen en drinken tegelijk. Suggestie: Ze moet er om lachen en neemt daarna een slok.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 augustus 2015 - 22:35
Hoi Marietje, Met enige vertraging. Een verhaal waarbij de situatie duidelijk is beschreven en de emotie voelbaar. Ik denk dat het je gelukt is om het voorval op een sterke manier vast te leggen. Er zijn een aantal dingetjes die mij enigszins storen (maar dat is denk ik persoonlijk): Jan P. noemde bijvoorbeeld al dat je schrijft 'liggend' Dat klinkt zo traag en vervolgens schrijf je in de tweede zin ook dat ze op een ligstoel ligt. Dus zonder dat je aangeeft dat ze liggend fotografeert wordt het ook wel duidelijk. En je schrijft: 'een rilling marcheert' persoonlijk raak ik daardoor afgeleid. Dan moet ik denken over rillingen en of die kunnen marcheren. Naar mijn idee is een rilling iets lichts. En de laatste zin: Tranen volgen, als ze zijn timbre herkend. Ik vind timbre ongepast. Dat is in de betekenis van deze zin wat ik zou omschrijven als mooischrijverij. Maar ja. Allemaal kleinigheden of smaakverschillen. Graag gelezen weer.
Dank je wel voor jouw aandachtig lezen en het aangeven van de zinnen waar jij als lezer over struikelt, en vooral waarom jij struikelt. Daar kan ik iets mee. :thumbsup: Het -marcheren van een rilling- vind ik een passend beeld in deze context, beter dan -er loopt een rilling- etc. Schrijvenmaar gaf eerder ook aan met dit soort zinnen moeite te hebben. Ik ben mezelf ervan bewust dat niet iedere lezer mijn beeld klakkeloos overneemt. Soms beleef ik dingen anders, heb ik de behoefte om het anders dan cliché te beschrijven. Sorry, misschien hoort het bij mijn stijl? ;) Ik heb timbre gebruikt als synoniem van stem omdat er anders 2 x stem achter elkaar wordt gebruikt. Ik twijfelde ook al. Dat wordt puzzelen he het anders kan! Ik ben erg blij met jouw reactie. :nod:

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 augustus 2015 - 22:36
Hallo Marietje Mooi verhaal. Ook hoe haar vriend reageert door over het strand te tijgeren, prachtig! Klein zeurtje, is S' nachts niet 's Nachts? Of zit ik nu fout? :confused:
Hartelijk dank: tijgeren is een beter omschrijving dan het op knieën kruipen! :thumbsup: En zoals Anne ook al bevestigt- Jij hebt gelijk. Ik ga het aanpassen. Bedankt voor je kritisch oog! :nod:
Nog een kleine opmerking Marietje ;) Tijgeren is altijd op je ellebogen, dus je kunt het in je zin laten vervallen. Ze kijkt op is overbodig.
Aha! Bedankt voor je re-,re-,reactie! ;)

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 augustus 2015 - 22:39
Marietje, reactie op #6 Over de tegenwoordige deelwoorden ‘liggend ‘en ‘lachend’ in jouw zinnen bepalingen van gesteldheid, die ik idd inactief vind.
De rieten parasol steekt mooi af tegen de helblauwe lucht. Liggend legt ze het vast met haar telefoon.
Suggestie: De Parasol steekt mooi af tegen de blauwe lucht, vanaf haar ligstoel neemt ze een foto. (is meer een directe handeling)
Een windvlaag blaast het rietje opzij en ze hapt mis. Lachend neemt ze een flinke slok
In dit geval fysiek onmogelijk: lachen en drinken tegelijk. Suggestie: Ze moet er om lachen en neemt daarna een slok.
Leerzaam jouw reactie: het is me nu duidelijker. Bedankt weer, :)

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 augustus 2015 - 21:47
Mooi verhaal, hoor. Ik kon het helemaal voor me zien. Klein dingetje: In die laatste zin moet het "herkent" zijn. Omdat het de laatste zin is, is het wel belangrijk dat het daar goed staat. Nu werden mijn ogen daar meteen naartoe getrokken in plaats van dat ik de schrik voelde dat hij het is. Tot slot zou ik in die laatste zin "stem" zeggen i.p.v. "timbre". Die laatste zin is zo belangrijk, daar moet het staan zoals je het bedoelt. Ik weet dat je vlak daarvoor ook al twee keer "stem" gebruikt en zou het dan eerder daar anders omschrijven dan in de laatste zin. Maar echt een mooi stukje zo.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 augustus 2015 - 22:29
Mooi verhaal, hoor. Ik kon het helemaal voor me zien. Klein dingetje: In die laatste zin moet het "herkent" zijn. Omdat het de laatste zin is, is het wel belangrijk dat het daar goed staat. Nu werden mijn ogen daar meteen naartoe getrokken in plaats van dat ik de schrik voelde dat hij het is. Tot slot zou ik in die laatste zin "stem" zeggen i.p.v. "timbre". Die laatste zin is zo belangrijk, daar moet het staan zoals je het bedoelt. Ik weet dat je vlak daarvoor ook al twee keer "stem" gebruikt en zou het dan eerder daar anders omschrijven dan in de laatste zin. Maar echt een mooi stukje zo.
Dank je wel, Maartje voor jouw kritische blik en welkom bij de wekelijkse schrijfopdrachten. :) Stomme fout- herkent- meteen aangepast. En voor de stem bedenk ik nog een oplossing. :thumbsup: