# 63 Schaamte tot blozens toe

Schaamte tot blozens toe Blozen is een verschijnsel dat vooral voorkomt bij mensen die volop in het leven staan. Als ze ouder worden verdwijnt het blozen, maar niet helemaal. Zo ging ik laatst bij mijn oom Jaap op bezoek. Ome Jaap is dementerend de vijfentachtig gepasseerd. Hij zit al enkele jaren opgesloten in een tehuis voor gemankeerde bejaarden en eens per maand breng ik hem een bezoek. Als ik het niet doe, doet niemand het meer. Of hij me nog herkent weet ik niet met zekerheid. Wel geeft hij blijk van een goed humeur als ik bij hem ben en als ik hem iets vraag bazelt hij wat in het wilde weg waar ik geen touw aan vast kan knopen. Laatst vroeg ik hem schalks -en ik gaf hem met mijn gebalde vuist een duwtje tegen zijn schouder, zo van ouwe-jongens-krentenbrood om bij voorbaat de spanning uit de vraag te halen- of hij de meisjes nog wel eens in de billen kneep. Ome Jaap had in een ver verleden onbedwingbare pedofiele neigingen en viel op jonge meisjes. Daar is hij voor bestraft geworden en hij heeft zich daarna nooit meer vergrepen. Wel heeft hij er een levenslang schaamtegevoel aan overgehouden. Dat bleek te meer uit zijn reactie op mijn vraag. Hij keek me verschrikt aan, kleurde meteen rood in zijn gezicht en hals en barstte in snikken uit... Zonder in tranen uit te barsten overkwam mij deze week hetzelfde. Ik had lang gedraald en getwijfeld, maar zag geen andere mogelijkheid om door de zure appel heen te bijten. Ondanks mijn atletisch postuur -ik meet 184 cm, zwem, fiets en loop hard- ben ik een beetje verlegen, wat mij onder bepaalde omstandigheden een rooie kop bezorgd, die ik heel vervelend vind, waardoor dat hoofd nog rooier wordt. Voor mijn andere vrijetijdspassie had ik een attribuut nodig dat ik alleen in een sexshop kon krijgen. En gisteren was de dag dat ik me zó had opgepept, dat ik het aandurfde om daar naar binnen te stappen. Voor het eerst in zesenveertig jaar! Maar de behoefte was dan ook groot. Het zweet stond al in mijn handen toen ik voor de etalage stond te wennen aan een opkomend, plaatsvervangend schaamtegevoel bij het zien van zoveel schaamteloos tentoongestelde seksartikelen. En toen ik over de drempel stapte en de bel hoorde rinkelen, was het alsof mijn benen deels verlamd waren. Ze stond achter de met glas bedekte toonbank; niet ouder dan dertig. Het was er bloedheet en ze was erop gekleed; een zwaar gedecolleteerde, licht doorschijnende jurk. Een BH had ze niet nodig, want haar handgrote borsten stonden recht overeind. Ze begroette me allercharmantst ... een en al bekoring. Ze vroeg, en nu glimlachte ze, waarmee ze me van dienst kon zijn. Ik stond nu voor de toonbank en keek verlegen omlaag in de vitrine die gevuld was met vagina’s, dildo’s, kunstpenissen ter grootte van een komkommer en ander spul dat ik niet kon thuisbrengen. De hele tentoonstelling schopte mijn sympathisch zenuwstelsel finaal in de war. Ik was de regie kwijt. Mijn bloeddoorlopen kop stamelde dat ik was gekomen voor condooms. Geen gewone, maar extra grote, die tegen een stootje konden. ‘Dus van sterke latex, extra lang en met een grote vulopening’, kwam er nog achteraan. Vol bewondering keek ze me aan en nam me van top tot teen op. Daarbij leunde ze met haar ellebogen op de toonbank en verschafte me via de straat van Korinthië, langs haar navelpiercing, uitzicht op haar welgevormde lijf, tot aan haar slipje en verder. Het okselzweet brak me uit. ‘Dan heb ik deze voor u. Niet goedkoop, wel helemaal uw maat.’ Ze stond al naast me en op mijn rubberen benen troonde ze me mee naar de paskamer. Geen tien minuten later kwamen we er weer uit, beiden met een hoofd als vuur... Ze waren veel te groot, de condooms, maar ze hadden precies de grootte die mij voor ogen stond. Ik zou er zeker tien liter gips in kunnen gieten om er een mal van te maken voor mijn porselein-creaties.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou er zeker tien liter gips in kunnen gieten om er een mal van te maken voor mijn porselein-creaties.
Een porseleinkomkommer? Mooi verhaal - netjes geschreven.
15 augustus 2015 - 0:20

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou er zeker tien liter gips in kunnen gieten om er een mal van te maken voor mijn porselein-creaties.
Een porseleinkomkommer? Mooi verhaal - netjes geschreven.
Nee, Yrret, geen porseleinkomkommer. Nadat het condoom volgegoten is met gips en afgebonden, wordt het geheel op een tafel gezet en de hals van het condoom wordt verticaal omhooggetrokken en met een touw vastgebonden; bijv. aan het plafond. Er ontstaat dan een druppelvormige mal met een afgeplatte bodem. Na uitharding en droging wordt die afgeplatte gipsen druppel enkele centimeters diep in een bad van bijv. china bone ( een erg witte, doorschijnende porseleinklei) gehangen. De gietklei hecht zich aan het gips en na een poosje wordt het geheel uit de klei gehaald en op een gipsen plaat te drogen gezet. Als de klei voldoende is gedroogd kan hij van de gipsmal gepeuterd worden. Het natte, plastische kleiproduct is een platte schaal met gekromde opstaande randen van enkele centimeters hoog. Na droging en bakken op 1350 graden C kan een product ontstaan dat door sommigen gezien wordt als de poëzie onder de keramiek; doorschijnend en uiterst fragiel, maar toch sterk. Vele bewerkingen zijn hierna nog mogelijk. Deze minicursus keramiek is gratis. Dank voor je reactie.
15 augustus 2015 - 1:09

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, je verhaal gisteren en vandaag gelezen en ik moet je zeggen dat ik niet heb gebloosd hoewel mij dit regelmatig gebeurt. ;) Je brengt je lezer à la Dos tot een hoogtepunt om dan de boel te flessen. Fijn te lezen dat @Yrret nog leeft en dezelfde passie als jij deelt. (typo: bezorgt) Het was me weer een genoegen.
15 augustus 2015 - 13:33

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, je verhaal gisteren en vandaag gelezen en ik moet je zeggen dat ik niet heb gebloosd hoewel mij dit regelmatig gebeurt. ;) Je brengt je lezer à la Dos tot een hoogtepunt om dan de boel te flessen. Fijn te lezen dat @Yrret nog leeft en dezelfde passie als jij deelt. (typo: bezorgt) Het was me weer een genoegen.
Mili, dank voor het veelvuldig lezen en je reactie. Welke passie deelt Yrret met mij?
15 augustus 2015 - 16:57

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, Leuk stuk, hoewel ik hier geen essayist aan het woord zie.
Dag Woody, De schrijfopdracht was me niet erg duidelijk. Ik heb het verhaal een 'essayig' tintje proberen te geven door het thema 'blozen' heel pover, op eigen wijze en aan de hand van een tweetal voorbeelden uit de praktijk, aan de orde te laten komen. Niet erg gelukt? Er werd trouwens niet gevraagd een essay te schrijven. Maar los daarvan moesten we hier maar eens leren essays te schrijven. Dank voor je aandacht.
15 augustus 2015 - 22:16

Dag Dos, Leuk stuk, hoewel ik hier geen essayist aan het woord zie.
Dag Woody, De schrijfopdracht was me niet erg duidelijk. Ik heb het verhaal een 'essayig' tintje proberen te geven door het thema 'blozen' heel pover, op eigen wijze en aan de hand van een tweetal voorbeelden uit de praktijk, aan de orde te laten komen. Niet erg gelukt? Er werd trouwens niet gevraagd een essay te schrijven. Maar los daarvan moesten we hier maar eens leren essays te schrijven. Dank voor je aandacht.
Dag Dos, Ik doe ook maar een gooi, want erg duidelijk is het mij evenmin. Je kunt mijn opmerking aangaande de essayist dan ook in de relativerende afdeling 'Weet hij veel?' plaatsen.
16 augustus 2015 - 18:05

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb me bijzonder geamuseerd bij het lezen van je avontuur. Volgens mij is het echt wel een 100 % essay, want je hebt toch een flinke studie gemaakt van de betreffende dame en uiteindelijk aan ons uitgelegd waarom je het bovenmaatse condoom nodig had. Als ik je foto zie, vraag ik me overigens af hoe je er uitziet als je bloost. Ha, ha.
16 augustus 2015 - 23:19

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, ik heb genoten van je "essay" zowel van het humoristische gedeelte als van het technische. Knap wat je allemaal doet. Fijn dat je nog kunt blozen. :o
Blavatski, dank voor je genieten.
17 augustus 2015 - 22:04

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Compleet niet relevant, maar heb je een verjongingskuur gehad? Of een ander kapsel? Ik weet het niet. Het is anders. O ja. Het verhaal. Met name grappig. Ik had het einde niet zien aankomen.
Goed opgemerkt, Annemieke, geen verjongingskuur, wel naar de kapper geweest. De kuif is in tegenwoordig. Dus heb ik er maar zo'n euro of 80 tegenaangegooid, inclusief föhnen en ontkrullen naar links en naar rechts. Maakt een stuk jonger, niet?! Het liep in de sexshop anders dan verwacht, vandaar het verrassende slot. Dank voor je reactie.
18 augustus 2015 - 10:45

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Grappig verhaal maar geen essay-verteller en wel omdat je 'ik' ook de hoofdpersoon is. Een verteller vertelt. Een essay-verteller doet dat met een uitgesproken visie op de wereld. Maar eerlijk gezegd stond in het boek van John Gardner, de kunst van het schrijven niet dat de verteller geen rol in het verhaal mag spelen.
18 augustus 2015 - 11:03

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een breekbaar delicaat schaamtevol verhaal van een keramist. Leest lekker weg. Ik mistte alleen de reden voor het ten toneel voeren van de oom in het bejaardenhuis. Maar dat zal aan mij liggen.
19 augustus 2015 - 14:34

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Compleet niet relevant, maar heb je een verjongingskuur gehad? Of een ander kapsel? Ik weet het niet. Het is anders. O ja. Het verhaal. Met name grappig. Ik had het einde niet zien aankomen.
Goed opgemerkt, Annemieke, geen verjongingskuur, wel naar de kapper geweest. De kuif is in tegenwoordig. Dus heb ik er maar zo'n euro of 80 tegenaangegooid, inclusief föhnen en ontkrullen naar links en naar rechts. Maakt een stuk jonger, niet?! Het liep in de sexshop anders dan verwacht, vandaar het verrassende slot. Dank voor je reactie.
Een jonge Primatengod.
20 augustus 2015 - 1:02