Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Opdracht #66 Blaak

Ze staat bij de deur en tuurt door het vieze raam. 'Is dit station Blaak?' vraagt een vrouw achter haar. 'Godzijdank wel ja,' zegt de vrouw bij het raam. 'Ik kom nu net uit Naarden, ik moest daar wat wegbrengen maar nou, daar wil je zelfs niet als een dooie geit gevonden worden, vreselijk daar.' Ze schuift nerveus heen en weer met haar gouden ballerina's, het kleine strikje voorop hangt los. Haar witte tasje bungelt aan haar arm, haar gouden oorbellen dansen ritmisch mee als de trein een wisselspoor zoekt. 'Naarden vind ik juist prachtig, veel natuur,' zegt de vrouw naast haar. Hoge wandelschoenen draagt ze. Haar haar ongedwongen in een knot. Gezonde blozende wangetjes. Een eco-plaza type. Ze neemt een slok uit haar waterfles die ze uit haar volle verantwoorde rugtas pakt en gooit haar haar los. De vrouw met de witte krulletjes pakt een aansteker uit haar witte tasje en stopt die in haar jaszak. 'Nou, dorst krijg je er zekers van, mij niet gezien meer daar in Naarden!' Ze lacht haar gouden hoektand bloot. 'Ik ben meer van de mensen, niet van dat groen allemaal, ik heb niets met die bomen, nou ja, in de straat dan maar verders niet. Mensen om mij heen, een bakkie doen en lekker lullen, nee, echt daar wil je niet gevonden worden, in dat nare Naarden, zelfs niet als een dooie geit,' herhaalt ze schaterend. De andere vrouw ritst haar rode fleecevest dicht. 'Is de Lusthofstraat ver, weet u dat?' Ze frummelt in haar tasje en pakt een pakje sigaretten. 'Effe mijn peukie klaar voor zo, ehh, nee hoor met jouw schoenen ben je daar zo.' De trein stopt bijna, haar vinger ligt startklaar op de knop om de deur te openen. 'Thuis,' roept ze blij als de deuren openklappen.'Dag wijfie, wandel ze hé, vergeet niet uit te checken!'

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Madbrug, Een duidelijk contrast in types en manier van praten. Je hebt twee tegengestelde mensen neergezet en dat is geslaagd. Waarmee ik misschien wel het gevoel heb dat je het je heel makkelijk hebt gemaakt. Begrijp me niet verkeerd, je verhaal vind ik leuk, maar het is in het kader van de opdracht moeilijker om subtiele verschillen aan te geven in een verhaal als de personen een grote gemene deler hebben.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
maddbrug, vanwege Blaak moest ik deze lezen :) Een vrouw bij het raam en een vrouw naast haar - dat is een lastige constructie. Let heel goed op de enters, want het is niet heel duidelijk wie wat zegt/doet.
Ze schuift nerveus heen en weer met haar gouden ballerina's, het klein strikje van haar schoen hangt los. Haar witte tasje bungelt aan haar arm, haar gouden oorbellen dansen ritmisch mee als de trein een wisselspoor zoekt. 'Naarden vind ik juist prachtig, veel natuur,' zegt de vrouw naast haar.
De vrouw die nerveus is,is dus de vrouw die niet zit (toch?) en de vrouw die de vraag stelt is de vrouw die staat (toch?)
De andere vrouw ritst haar rode fleecevest dicht. 'Is de Lusthofstraat ver, weet u dat?' Ze frummelt in haar tasje en pakt een pakje sigaretten. 'Effe mijn peukie klaar voor zo, ehh, nee hoor met jouw schoenen ben je daar zo.'
Ze frummelt is dus de vrouw bij het raam – toch(?) maar het lijkt of zij de laatste spreker is. Blijft lastig. :) Je kunt dat voorkomen door metonymia te gebruiken. Bijvoorbeeld de vrouw die ballerina's draagt is de ballerina ander dingetje:
Ze schuift nerveus heen en weer met haar gouden ballerina's, het klein strikje van haar schoen hangt los.
schoen en ballerina zijn hier hetzelfde waardoor de zin wat geforceerd overkomt. Suggestie: '... met haar ballerina's waarvan één strikje loshangt.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond het eigenlijk heel prettig leesbaar (of heb je naar aanleiding van de reactie van Jan P. al iets aangepast?) Wat voor mij niet nodig was is dat je de wandelvrouw een eco-plaza type noemt. Dat had ik namelijk door de omschrijving al door. En juist dat is wat mij betreft goed schrijven.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Pim, ik heb zelfs het boek van Jan Brokken geraadpleegd voor informatie dus zo gemakkelijk heb ik het mijzelf niet gemaakt. Ik heb met name die verschillen proberen te benadrukken maar dat is dan anders overgekomen bij jou. Dank je voor je reactie. @Janp dank je voor je uitgebreide reactie, ik ga mij er over buigen Janp.... @Annemieke, dat vind ik dan weer zo mooi van reacties, die totaal van elkaar kunnen afwijken, dank je wel voor je mooie reactie, ik neem 'm mee in combinatie met Janp.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Janp, de eerste zin heb ik duidelijker proberen te maken. Ik heb voor het plaatsen van dit stukje de eerste alinea geschrapt, en daardoor komt het toch niet goed uit de verf, vermoed ik. Beter opletten de volgende keer. De vrouwen staan allebei in dat tussenstukje( is daar een woord voor?), bij de klapdeuren. De mevrouw uit Blaak was totaal geen ballerina, haar schoenmodel wel. De zin met het strikje heb ik ook aangepast. Trouwens, erg leuk daar in Rotterdam Blaak!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik lees waarschijnlijk de aangepaste versie want ik vond het een duidelijk verhaal. Duidelijk de twee verschillende stemmen aangegeven en ze vormen per personage een mooie eenheid met kleding, handelingen en gebruikte woorden. :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
"met jouw schoenen ben je daar zo" heerlijke observatie, helemaal in character :thumbsup: (het maakte het verhaal voor mij helemaal af; wat dat betreft had je ook gewoon daar kunnen stoppen.)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Janp, klopt als een bus. Het balkon, ik keek nog even verder op Wikipedia. Dank je voor je antwoord, weer wat geleerd

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje, dat probeerde ik ook neer te zetten, fijn dat je het zag! @schrijvenmaar, dank je! Leuke reactie! Bedankt!