#68 - Op het lijf geschreven

Bitterzoet ‘Ben je er klaar voor?’ vraagt de kapster vriendelijk. Ze voelt hoe de vrouw haar haren bij elkaar pakt om er een staart van te maken. Hoe vaak heeft ze haar lokken wel niet vervloekt omdat ze zich steevast weigeren te houden aan de beloftes van de dure mousses die ze altijd tegen beter weten in koopt? Die altijd futloos langs haar gezicht vallen? En omdat ze na een regenbui opeens wél volumineus en gefixeerd zijn en het eruit ziet alsof ze een vogelnest op haar hoofd heeft? Ze zucht, en knikt. Dan gaat de schaar erin. Twee, drie keer knippen, en het is eraf. Ze bijt op haar lip. De vrouw knijpt bemoedigend in haar schouder. ‘Je doet het heel goed,’ zegt ze terwijl ze de schaar verruilt voor het scheerapparaat. Het ding komt trillend in beweging. Plukjes haar dwarrelen naar beneden. Dan stopt het zoemen. Ze voelt hoe de kapster op haar achterhoofd tikt. ‘Hoe kom je aan dit litteken? Dat moet vast pijn hebben gedaan.’ ‘Nee hoor,’ zegt ze. ‘Het kwam door een taart.’ De kapster kijkt haar verbouwereerd aan. ‘Een taart?’ ‘Ja. Met roze glazuur en toefjes slagroom met een aardbei erop.’ De vrouw kijkt haar aan alsof ze gek is geworden. Ze zal wel denken dat het door de emotie komt. ‘Hé schat, hoe is het gegaan?’ Ze hoort de trilling in zijn stem. Ze dwingt zichzelf om hem aan te kijken. Zijn blik glijdt onderzoekend over haar heen, en ze voelt zichzelf heel naakt. Een traan welt op in haar ooghoek. ‘Hé, liefje.’ Binnen twee stappen is hij bij haar. Hij slaat zijn armen om haar heen. ‘Ik vind het je stiekem heel goed staan,’ fluistert hij in haar oor. ‘Je lijkt op Nebula uit Guardians of the Galaxy. Alleen ben je dan niet blauw.’ Ze lacht door haar tranen heen, en vertelt hem over de taart. Hij aait over haar kale hoofd, en grijnst. ‘Je hebt haar zeker niet verteld dat het om een ongeluk met de trapautootjes van het Land van Ooit ging?’

Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het lijkt me enorm heftig om je haar eraf te moeten scheren. Ik ben wel benieuwd hoe dat litteken daar nu is gekomen. Ik ben er nog niet helemaal achter. Mooi geschreven :thumbsup:.
Bedankt voor je reactie Anne :) Het Land van Ooit was een kinderthemapark dat in 2007 failliet is gegaan. Een van de attracties was 'Lekker Zoet', een rondrit met trapauto's in een taartpuntvorm... ;)
2 oktober 2015 - 14:46

Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
maar waarom scheert ze al haar haren af?..... wel mooi geschreven :)
Bedankt voor je reactie han73 :) Ik hoopte dat uit de rest van het stuk duidelijk zou worden dat ze haar haren niet vrijwillig afscheert, maar misschien had dit nog beter gemoeten. Ze laat dit doen om het uitvallen van haar haren door de chemokuren die ze krijgt voor te zijn.
2 oktober 2015 - 15:23

Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Je doet het heel goed," zegt de ervaren kapster die weet hoeveel emoties er mee spelen. Mooi. Dat ongeluk had je van mij nog iets mogen uitdiepen. Een domme actie, te vroeg uitstappen of zoiets.
Bedankt voor je reactie Marcus Airuleus :) Ik heb het ongeluk expres niet uitgelegd om de lezer zelf te laten bedenken wat er kon zijn gebeurd, maar misschien had dat wel gemoeten. ;)
2 oktober 2015 - 15:26

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
maroussia Arnold, ik kan het niet volgen - wanneer gaat het over de vrouw en wanneer over de kapster. kijk:
Ze bijt op haar lip. De vrouw knijpt bemoedigend in haar schouder.
het lijkt me dat de vrouw die geknipt wordt op haar lip bijt - wie is dan de vrouw die knijpt? de kapster? zo ja, waarom heet ze dan opeens de vrouw (?) ook hier:
De vrouw kijkt haar aan alsof ze gek is geworden
'de vrouw' is de kapster, toch? het kan aan mij liggen, maar ik ben nou eenmaal een close reader ;)
2 oktober 2015 - 17:10

Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
maroussia Arnold, ik kan het niet volgen - wanneer gaat het over de vrouw en wanneer over de kapster. kijk:
Ze bijt op haar lip. De vrouw knijpt bemoedigend in haar schouder.
het lijkt me dat de vrouw die geknipt wordt op haar lip bijt - wie is dan de vrouw die knijpt? de kapster? zo ja, waarom heet ze dan opeens de vrouw (?) ook hier:
De vrouw kijkt haar aan alsof ze gek is geworden
'de vrouw' is de kapster, toch? het kan aan mij liggen, maar ik ben nou eenmaal een close reader ;)
Bedankt voor je reactie janpmeijers. :) Jammer om te lezen dat je het niet kon volgen. Ik heb inderdaad af en toe 'de kapster' vervangen door 'de vrouw' zodat er niet steeds hetzelfde zou staan. Maar het was niet mijn bedoeling dat je daardoor de draad kwijt zou raken. :o Voor de duidelijkheid: er zijn maar twee vrouwen in de kapsalon; de vrouw die wordt geknipt en de kapster. ;)
2 oktober 2015 - 17:20

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ja ik dacht in eerste instantie, ze scheert haar haar af omdat ze kanker heeft en haar haar gaat uitvallen... Maar omdat je in het begin schrijft dat ze worstelt met haarmousse ect om er volume in te krijgen en als het regent dan begint het haar te pluizen ect ect...dat zette me op het verkeerde been.. Dacht dat ze haar lange haar beu was omdat ze het nooit goed kreeg en daarom afknipte, daarom dat ik dat scheren zo rigoureus vond.
2 oktober 2015 - 17:40

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maroussia, je schreef in #8:
Jammer om te lezen dat je het niet kon volgen. Ik heb inderdaad af en toe 'de kapster' vervangen door 'de vrouw' zodat er niet steeds hetzelfde zou staan
als er in een verhaal een vrouw(de klant) en een kapster voorkomen, is het beter de kapster niet 'de vrouw' te noemen. Dat is een kwestie van perspectief: hoe bereikt het verhaal de lezer. In dit geval via de vrouw(de klant) en in haar beleving - en daarmee die van de lezer- is de kapster de kapster.
2 oktober 2015 - 17:51

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het een mooi en lief verhaal. Wel stoor ik me aan deze zin: "Hoe vaak heeft ze ze wel niet vervloekt omdat ze zich steevast weigeren te houden aan de beloftes van de dure mousses die ze altijd tegen beter weten in koopt – voor volume en fixatie! – en altijd futloos langs haar gezicht vallen?" Ik denk dat je deze beter in 2en kan hakken, 'ze' kan vervangen door 'kappers' of een synoniem daarvan en wellicht wat woorden weg kan laten. Graag gelezen!
2 oktober 2015 - 17:57

Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ja ik dacht in eerste instantie, ze scheert haar haar af omdat ze kanker heeft en haar haar gaat uitvallen... Maar omdat je in het begin schrijft dat ze worstelt met haarmousse ect om er volume in te krijgen en als het regent dan begint het haar te pluizen ect ect...dat zette me op het verkeerde been.. Dacht dat ze haar lange haar beu was omdat ze het nooit goed kreeg en daarom afknipte, daarom dat ik dat scheren zo rigoureus vond.
Ah, begrijpelijk. ;) Ik had het zo geschreven om aan te geven dat de vrouw haar haren, ondanks dat ze er zo vaak op heeft gemopperd, toch heel erg gaat missen.
2 oktober 2015 - 19:19

Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maroussia, je schreef in #8:
Jammer om te lezen dat je het niet kon volgen. Ik heb inderdaad af en toe 'de kapster' vervangen door 'de vrouw' zodat er niet steeds hetzelfde zou staan
als er in een verhaal een vrouw(de klant) en een kapster voorkomen, is het beter de kapster niet 'de vrouw' te noemen. Dat is een kwestie van perspectief: hoe bereikt het verhaal de lezer. In dit geval via de vrouw(de klant) en in haar beleving - en daarmee die van de lezer- is de kapster de kapster.
Je hebt gelijk, dat is duidelijker. Bedankt voor je tip! :)
2 oktober 2015 - 19:20

Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het een mooi en lief verhaal. Wel stoor ik me aan deze zin: "Hoe vaak heeft ze ze wel niet vervloekt omdat ze zich steevast weigeren te houden aan de beloftes van de dure mousses die ze altijd tegen beter weten in koopt – voor volume en fixatie! – en altijd futloos langs haar gezicht vallen?" Ik denk dat je deze beter in 2en kan hakken, 'ze' kan vervangen door 'kappers' of een synoniem daarvan en wellicht wat woorden weg kan laten. Graag gelezen!
Bedankt voor je reactie Eline77. :) Ik heb heel erg geworsteld met die zin, ik wilde er graag iets origineels van maken. Misschien wel iets te graag, waardoor het niet goed overkomt. Goede tip! ;)
2 oktober 2015 - 19:22

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor mij is het een ontroerend verhaal. Eerst lijkt het alsof ze het haar vrijwillig afknipt, maar als het geschoren wordt is het voor mij duidelijk dat het nodig is ivm chemokuren. Ik vind het mooi dat je dat niet uitlegt. De 'taart' had voor mij best uitgelegd mogen worden, omdat er nu veel mysterieus blijft.... En de zin over mousses e.d. had voor mij ook korter gemogen ;) Graag gelezen :)
5 oktober 2015 - 9:45

Hallo Maroussia-Arnold, Een belangrijk deel van je tekst gaat over het knippen van het haar en de emoties die dit oproept. Het litteken lijkt van ondergeschikt belang. Toch weet je het, door er in een paar zinnen iets over te noemen, toch tot een essentieel onderdeel van je tekst te maken. Leuk gedaan. Een tip: * "Hoe vaak heeft ze ze wel niet vervloekt omdat ze zich steevast weigeren te houden aan de beloftes van de dure mousses die ze altijd tegen beter weten in koopt – voor volume en fixatie! – en altijd futloos langs haar gezicht vallen?" Deze zin is erg ingewikkeld. Het lijkt zelfs of het 'futloos langs het gezicht vallen' één van de beloftes van de dure mousses is. Door de zin in tweeën te knippen, wordt hij waarschijnlijk beter leesbaar. - Corrie - PS Ik had het commentaar van de anderen nog niet gelezen en zie nu dat de suggestie over de zin al was gedaan...
5 oktober 2015 - 15:29

Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor mij is het een ontroerend verhaal. Eerst lijkt het alsof ze het haar vrijwillig afknipt, maar als het geschoren wordt is het voor mij duidelijk dat het nodig is ivm chemokuren. Ik vind het mooi dat je dat niet uitlegt. De 'taart' had voor mij best uitgelegd mogen worden, omdat er nu veel mysterieus blijft.... En de zin over mousses e.d. had voor mij ook korter gemogen ;) Graag gelezen :)
Bedankt voor je reactie Resa! :) Ik heb het met opzet niet uitgelegd om me te houden aan de regel 'Show, don't tell'. Ik ben blij dat het voor jou duidelijk is geworden uit de rest van het verhaal. Ook heb ik de taart expres niet uitgelegd omdat een deel van de opdracht was dat de lezers zich af moesten vragen of het echt is gebeurd. Maar misschien had ik er uitvoeriger op moeten ingaan. Die zin had inderdaad korter gemogen besef ik me nu ;)
6 oktober 2015 - 14:03

Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Maroussia-Arnold, Een belangrijk deel van je tekst gaat over het knippen van het haar en de emoties die dit oproept. Het litteken lijkt van ondergeschikt belang. Toch weet je het, door er in een paar zinnen iets over te noemen, toch tot een essentieel onderdeel van je tekst te maken. Leuk gedaan. Een tip: * "Hoe vaak heeft ze ze wel niet vervloekt omdat ze zich steevast weigeren te houden aan de beloftes van de dure mousses die ze altijd tegen beter weten in koopt – voor volume en fixatie! – en altijd futloos langs haar gezicht vallen?" Deze zin is erg ingewikkeld. Het lijkt zelfs of het 'futloos langs het gezicht vallen' één van de beloftes van de dure mousses is. Door de zin in tweeën te knippen, wordt hij waarschijnlijk beter leesbaar. - Corrie - PS Ik had het commentaar van de anderen nog niet gelezen en zie nu dat de suggestie over de zin al was gedaan...
Bedankt voor je reactie Corrie. :) Omdat ik de oorzaak van het litteken deels aan de fantasie van de lezer over wilde laten, heb ik het een ondergeschikte rol laten spelen. Ik ben blij dat het toch werkt. Bij die lange zin wilde ik het te mooi doen, in tweeën komt het beter over. ;)
6 oktober 2015 - 14:08

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt het emotionele moment van het haar afknippen mooi weergegeven. :thumbsup: Mijn op en aanmerkingen zijn al gezegd. De terloopse opmerking over het litteken maakt het moment luchtiger en geeft haar thuis iets om over te lachen. Humor is op zo'n pijnlijk moment het beste medicijn. :nod:
6 oktober 2015 - 21:35

Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het heel mooi hoe je in een kort verhaal de emotie van de vrouw kan beschrijven. Het litteken speelt een ondergeschikte rol. Na de verschillende commentaren begreep ik het verhaal beter.
Bedankt voor je reactie Turtle. :) Fijn dat je het verhaal begreep na het lezen van de commentaren. ;)
8 oktober 2015 - 15:38

Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt het emotionele moment van het haar afknippen mooi weergegeven. :thumbsup: Mijn op en aanmerkingen zijn al gezegd. De terloopse opmerking over het litteken maakt het moment luchtiger en geeft haar thuis iets om over te lachen. Humor is op zo'n pijnlijk moment het beste medicijn. :nod:
Bedankt voor je reactie Marietje. :) Je hebt gelijk; humor is het beste medicijn op zo'n moment. ;)
8 oktober 2015 - 15:41

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een mooi geschreven verhaal, een ingrijpende gebeurtenis combineren met een lachwekkende herinnering. Ik vond het heel duidelijk dat het haar eraf moest vanwege chemotherapie. Ook vond ik het wel duidelijk wanneer de vrouw en wanneer de kapper wat zei. Dat je het kinderpark niet wilde noemen en dus maar iets over een taart 'verzon' kon ik me goed voorstellen. De toevoeging dat het trapkarretje de vorm van een taartpunt had, maakte het wel helemaal af.
9 oktober 2015 - 11:33

Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een mooi geschreven verhaal, een ingrijpende gebeurtenis combineren met een lachwekkende herinnering. Ik vond het heel duidelijk dat het haar eraf moest vanwege chemotherapie. Ook vond ik het wel duidelijk wanneer de vrouw en wanneer de kapper wat zei. Dat je het kinderpark niet wilde noemen en dus maar iets over een taart 'verzon' kon ik me goed voorstellen. De toevoeging dat het trapkarretje de vorm van een taartpunt had, maakte het wel helemaal af.
Bedankt voor je reactie Viv! :) Fijn om te lezen dat het voor jou helemaal duidelijk was en dat je het mooi vond! :thumbsup:
9 oktober 2015 - 12:06