#75 Vriendschap

‘Tanja!’ hoor ik iemand enthousiast roepen. Ik draai me verbaasd om en zie mijn vroegere vriendin Sandra op me afkomen. Als ze haar armen om me heen slaat, verstar ik. ‘Hoe lang is het geleden dat we elkaar gezien hebben?’ Twee jaar, drie maanden en twee weken, denk ik.‘Ik zou het niet weten.’ Sandra was mijn beste vriendin totdat ze mijn aangeschoten vriend mee naar huis nam. Een paar borrels te veel op en de liefde is kennelijk vergeten. ‘Ben je ook naar bloemenmarkt geweest?’ Sandra houdt twee gekleurde boeketten omhoog. ‘Bij de slager waren ze uitverkocht,’ antwoord ik. Ze lacht. ‘Gele chrysanten? Daar houd ik niet van.’ ‘Ik ook niet. Ze zijn ook niet voor mezelf.’ Vertrouwelijk haakt ze haar arm in de mijne. Alsof er verdorie niets gebeurd is. ‘Schrijf je nog?’ vraagt ze. ‘Jazeker en ik heb een geweldig plot in gedachten.’ Terwijl we bij het stoplicht staan te wachten, blijft ze maar doorratelen. ‘Ik heb je gemist,’ zegt ze. ‘Na een paar maanden was het over tussen Chris en mij. Stom dat ik daarvoor onze vriendschap op het spel heb gezet. Zullen we op de oude voet doorgaan?’ ‘Een prima idee,’ antwoord ik opgewekt. Weet je wat? Deze bloemen zijn voor jou.’ Ik duw mijn vuist met het boeket hard tegen haar schouder, waardoor ze valt. Een tel later wordt ze geplet door dikke autobanden van een vrachtwagen. ‘Ik heb niet gezegd dat vriendschap eeuwig duurt,’ mompel ik. De bloemen gooi ik haar na. Als ik mensen hoor schreeuwen, steek ik mijn handen omhoog en roep paniekerig: ‘Help.’ Ik voel een enorme genoegdoening. ‘Ik zal niet bij je uitvaart aanwezig zijn, Sandra, maar ik ben wel de eerste die je bloemen heeft gegeven.’

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ziek, Marietje, man ook. Hij is nog steeds niet in orde. Bovendien was ik ineens het schrijven een beetje zat. Ik schrijf nog wel, maar veel minder. Het is wel erg als we gemene verhalen leuk vinden, hè? Zijn we echt zo slecht? Ja, dat zijn we.
19 november 2015 - 19:19

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een leuke plot in gedachten hebben en die meteen uitvoeren, dat is het betere werk. Je bent weer helemaal de ouwe, merk ik. Leuk verhaal. Een beetje zeurproza: aflopen lijkt me meer een woord voor een contract dat ten einde loopt of iets of iemand dat of die zich van je af verwijdert. Lijkt je ‘op me afkomen’ hier niet passender? verstrak >> verstar spatie tussen ik. ‘Ik
19 november 2015 - 23:16

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Tja. Ruig wijf, die hp van jou. Het boze oog roept inderdaad wat op :) 'Verbaasd' in de tweede zin is erg vertellerig en kan weg. Ik zou zelf de directe citaten op een eigen regel zetten, maar misschien is dat een kwestie van smaak. ‘Heb je ook bloemen op de bloemenmarkt gekocht?’ Sandra houdt twee gekleurde boeketten omhoog. >> ‘Heb je ook bloemen op de bloemenmarkt gekocht?’ Sandra houdt twee gekleurde boeketten omhoog. De bloemen gooi ik haar na. ‘Ik heb niet gezegd dat vriendschap eeuwig duurt,’ mompel ik. >> De bloemen gooi ik haar na. ‘Ik heb niet gezegd dat vriendschap eeuwig duurt,’ mompel ik. Graag gelezen.
20 november 2015 - 10:09

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Van dik hout schrijft men planken. Of zo. Lekker! Ik werd alleen afgeleid door het wachten bij het zebrapad. Waarom niet gewoon een verkeerslicht? Niet stoppen met schrijven hoor, Tja.
20 november 2015 - 22:49

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, Een paar dingetjes in je overigens mooie verhaal. "denk ik verachtelijk" zou ik weglaten. "Terwijl we bij het zebrapad staan te wachten" vind ik mooier dan "Als we bij het zebrapad staan te wachten". Met Bart eens: stoplichten voelt beter. Typo: Aanhalingsteken voor "Weet je wat, deze bloemen zijn voor jou." Een boeket zo hard duwen dat iemand er van omvalt lijkt mij onwaarschijnlijk ;) . Is "Ik duw mijn vuist met het boeket, enz." een optie? Dan klopt het ook dat hp de bloemen kan na gooien. Bij het geduwde boeket kreeg ik het gevoel dat dat tijdens die actie op de grond terecht gekomen moet zijn. Ik was even in verwarring toen dat niet het geval bleek te zijn. Beterschap. Ik hoop dat de schrijflust daar ook weer mee terugkeert. Je schrijft te leuk om te stoppen :) .
20 november 2015 - 23:55

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Tja, je sardonische humor is terug! Las je voor en na. Deze loopt lekkerder voor mij. Deze zin: [Twee jaar, drie maanden en twee weken, denk ik.‘Ik zou het niet weten.’] en deze: [‘Bij de slager waren ze uitverkocht,’ antwoord ik.] zijn kostelijke tegenstellingen. Heb nog enig gezemel: Typo: in de mijne. [‘Heb je ook bloemen op de bloemenmarkt gekocht?’ Sandra houdt twee gekleurde boeketten omhoog.]; deze zin vind ik ietwat te bloemig. Het geeft niet dat je een tijdje niet schrijft, dan kom je lekker vol terug. ;) Beterschap in huize Tja.
21 november 2015 - 14:14

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad een gevalletje boze oog. Ik vond toch dat er een iets abrupte omslag was in het handelen van de hp, of was het toch voorbedachte rade? Ik daag je uit om het te herschrijven met iets meer boze oog en minder handeling, maar alleen voor de lol.
22 november 2015 - 14:12

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dat valt niet mee. Even een vraagje dat hier niets mee te maken heeft. Er was op sol een topic waar je twee zinnen moest schrijven. Ik heb gezocht en gezocht maar niet gevonden. Weet iemand dit? Sorry voor het off-topic gaan.
23 november 2015 - 23:59

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat valt niet mee. Even een vraagje dat hier niets mee te maken heeft. Er was op sol een topic waar je twee zinnen moest schrijven. Ik heb gezocht en gezocht maar niet gevonden. Weet iemand dit? Sorry voor het off-topic gaan.
Ga naar 'gevolgde onderwerpen' dan naar 'berichthistorie'.
24 november 2015 - 0:24