Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#84 - Duisternis

De hoge hakken van haar rode schoenen tikken op de keien. Het is het enige geluid dat de avondstilte doorbreekt. Ze loopt onafgebroken voort en voelt plotseling dat de stenen onder haar voeten verdwijnen. De aarde wordt drassig. Geuren van rottende bladeren en oude paddenstoelen stijgen op. In de verte klinkt het geluid van een uil. Haar schoenen zakken weg in de modder. Ze laat ze achter en loopt blootvoets verder. Allerlei overblijfselen van de kringloop der natuur hechten zich aan haar voeten: natte bladeren, bruine aarde, resten van kleine insecten. Het deert haar niet. Dit nieuwe schoeisel zit haar als gegoten. Ze zakt weg in de diepte, steeds verder het moeras in. Het duister omvat haar. Ze doet haar kleren uit en bekleedt zich met modder. De kou bereikt haar botten, maar na een tijdje voelt ze de aarde als een warme, troostende deken om haar lichaam … Als ze haar ogen opslaat is het oogverblindend wit. Fel schijnt de ochtendzon door het raam. Een vroege merel zingt. Haar lakens voelen koud en klam. Heimwee verteert haar. Als ze probeert op te staan, wordt ze door onzichtbare handen teruggetrokken in de duisternis.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie spiegeling tussen droom en werkelijkheid, Nel. De aarde wordt een deken, de uil een merel. Mooi geschreven. Ik kan alleen de laatste zin niet helemaal plaatsen. Valt ze gewoon weer in slaap? Graag gelezen.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het lijkt alsof je een sterfproces beschrijft. Maar juist als ze in de hemel is, wordt ze teruggetrokken. Misschien een bijna-doodervaring?

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ostinato Bedankt voor je reactie. De laatste zin refereert aan het gevoel van heimwee. Een soort halfslaap, nog niet willen terugkeren naar de werkelijkheid.

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Nel, Ik zou me willen aansluiten bij Ostinato. Het lijkt tussen droom en werkelijkheid. Bovendien vind ik het verhaal aangenaam lezen. Spannend aangenaam. Mooi!

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dus Nel, als ik je goed begrijp met je heimwee, wil ze liever in de duisternis vertoeven, één met de natuur en de modder die haar lichaam opwarmt, dan wakker worden tussen koude, witte lakens. Is het een heimwee naar een leven als kind? Je eerste alinea heeft een vlotte, beeldende opbouw en is vervuld van warmte. De kilheid van de tweede contrasteert er prettig mee. kleine tip: tussen 'plotseling' en 'dat' de komma weglaten 'Als ze verder loopt' - dit zou ik gewoon weglaten en beginnen met 'Allerlei overblijfselen van de kringloop...' Leuke lezing!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nel, ik herken hier een 120w-fragment in. Is mijn geheugen goed? Heb twee vraagjes: [... deken over haar lichaam.] Impliceert dit niet dat ze begraven is? Of is het eerder om? Is de tweede ze voor bekleedt niet overbodig? Het ijzingwekkende zit voor mij in: Heimwee verteert haar. Een mooi stuk.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dus Nel, als ik je goed begrijp met je heimwee, wil ze liever in de duisternis vertoeven, één met de natuur en de modder die haar lichaam opwarmt, dan wakker worden tussen koude, witte lakens. Is het een heimwee naar een leven als kind?
Ook die interpretatie klopt. Vandaar dat ik de titel 'Duisternis' heb gekozen.
kleine tip: tussen 'plotseling' en 'dat' de komma weglaten 'Als ze verder loopt' - dit zou ik gewoon weglaten en beginnen met 'Allerlei overblijfselen van de kringloop...' Leuke lezing!
Aangepast, je hebt gelijk met je opmerkingen. @marlie, befankt voor het llezen en de uitgebreide feedback.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nel, ik herken hier een 120w-fragment in. Is mijn geheugen goed?
@mili, je geheugen is uitstekend. Het is een bewerking van 'Nieuwe schoenen', dat ik schreef op 120w. Ik had nu de kans om het verhaal af te maken.
Heb twee vraagjes: [... deken over haar lichaam.] Impliceert dit niet dat ze begraven is? Of is het eerder om? Is de tweede ze voor bekleedt niet overbodig?
Wat betreft je eerste vraag; Ik had het beeld voor ogen dat de deken over haar heen lag, zoals een deken op een bed. Ik laat het nog even staan zo. Het tweede 'ze' kan inderdaad beter weg, voegt niets toe. Dank je wel voor je reactie. Fijn om te lezen.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven, heel poëtisch. Ik sluit mij aan bij wat allemaal al is gezegd. Klein tipje: probeer het woord 'voelen' te vermijden. Laat maar zien.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Nel, wat heb je dat mooi beschreven, het achterlaten van de hoge hakken, de kledij en alles.... Een vreemde droom, maar boeiend. Fijn dat ze verder mag dromen, enfin, ja, zo zie ik het einde van je verhaal. :o

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje Bedankt voor je positieve reactie @AllieCalhoun Dank je wel, ook voor je tip @Joyceje Dank je wel voor het lezen. Mooi, dat je het beeld voor je zag. @Blavatski Hartelijk dank voor je compliment

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nel, Heel mooi gevonden: dat de aarde als een warme, troostende deken om haar lichaam voelt (ik geef net als MIli de voorkeur aan "om" - ook ik ervaar "deken over" als het bedekken van een dode). Mooi verhaal om te lezen.

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nel Mooi geschreven verhaal dat door iedereen anders geïnterpreteerd wordt (wat fantastisch is). Er zit ook heel veel mooie beeldspraak in je verhaal. Ik heb het met plezier gelezen.