Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#89 - Pollepel

De deurknop beweegt. Komen ze alweer zonder kloppen binnen? Ik pak de pollepel. Zodra de deur opengaat, zal ik toeslaan. Wat denken ze wel! "Au, mam, wat doe je nú? Ik ben het, Mirjam." "Ik ken geen Mirjam. Ga weg, laat me met rust." "Ik ben je dochter; dat weet je toch wel?" De vreemde vrouw pakt me bij de arm en zet me neer op mijn stoel. Ik bekijk haar: rood haar met sproeten. Ik zie vaag iets bekends, maar ik laat me niet misleiden. Ze zijn allemaal uit op mijn geld. "Mam, ik kom je ophalen. Pak je jas en je tasje maar. Ik heb stamppot rauwe andijvie voor je gekookt. Dat lust je toch zo graag." "Wegwezen, nú!" Ik zie hoe de vreemde vrouw in haar ogen wrijft. Het lijkt wel alsof er tranen over haar gezicht lopen. Allemaal krokodillentranen, ze krijgt niet waar ze op uit is. De vrouw is verdwenen. Mijn kamer ruikt helemaal naar J'Adore. Dat parfum gebruikt Mirjam altijd. Het zou toch niet ... Ik zal de planten eens even water geven. Wat raar, er liggen allemaal plasjes op de vensterbank. Wie heeft dat nu weer gedaan? Hé, wat doet die rode bel daar? Wie heeft die stiekem binnengebracht? Word ik bespioneerd? Ai, wat maakt dat ding een herrie zeg, ik raak het alleen maar aan. Ik wil rust. Even mijn ogen sluiten. Ik hoor alleen het tikken van de klok: tiktak tiktak tiktak. Dan voetstappen, ze komen dichterbij. Nee toch, niet wéér. De deur gaat open en daar staan ze, nu zijn het er twee: "Mevrouw Jansen, u heeft gebeld. Wat is er aan de hand?" Ik ben te moe om weer mijn pollepel te pakken.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven, Nel. De achterdocht en bijkomende angst als het geheugen je in de steek laat. Eigenlijk zou het leven dan een stukje mooier moeten worden maar de werkelijkheid is anders.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nel, ik lees (te) veel van je en het blijft in mijn geheugen hangen. Goed teken. Dit is een uitgebouwde. ;) Leed in optima forma. :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig weer gegeven. Indrukwekkend , ik voel de beklemming van de dementerende vrouw helemaal. Een zeurpuntje: Zodra de deur opengaat, zal ik toestaan. Volgens mij bedoel je toeslaan. de tekst neemt je zo mee, dat je echt 2 keer moet kijken, of het is zo geschreven, heel vloeiend dus!

Rol

  • Anoniem
Hallo Nel, Achterdocht en angst, ze zitten dicht bij elkaar. Bij dementie zijn alle alledaagse handelingen beangstigend geworden. Niet meer weten dat ze planten al water heeft gegeven, niet meer weten waar die rode knop voor is. Zonder het met zoveel woorden te zeggen, laat je mij als lezer goed begrijpen dat de vrouw het allemaal kwijt is. De geur die weer even haar geheugen doet oplichten. Mooi gedaan. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven Nel. Haar angst en verwardheid. De ontluistering. Zoals Mili het zegt, het verhaal blijft hangen.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed weergegeven de angst die verschijnt als het geheugen ons in de steek laat. Je hebt je goed ingeleefd in de HP waardoor het geloofwaardig overkomt: als lezer kan ik mezelf indenken hoe het moet voelen. De focus op de kern/ het probleem ontstaat omdat alleen de tellende details worden genoemd. (pollepel, parfumlucht, water in de vensterbank en de rode knop) :nod:

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoedje af voor jou, Nel. Kan alleen beamen wat gezegd is. Niet meer weten wie te vertrouwen, geen besef meer van haar daden. Het continue wantrouwen en het zich wapenen tegen degenen die het goed bedoelen... het leven zoals het is.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed weergegeven de angst die verschijnt als het geheugen ons in de steek laat. Je hebt je goed ingeleefd in de HP waardoor het geloofwaardig overkomt: als lezer kan ik mezelf indenken hoe het moet voelen. De focus op de kern/ het probleem ontstaat omdat alleen de tellende details worden genoemd. (pollepel, parfumlucht, water in de vensterbank en de rode knop) :nod:
Marietje, bedankt voor je waarderende woorden en mooi, hoe je de details even op een rijtje zet.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoedje af voor jou, Nel. Kan alleen beamen wat gezegd is. Niet meer weten wie te vertrouwen, geen besef meer van haar daden. Het continue wantrouwen en het zich wapenen tegen degenen die het goed bedoelen... het leven zoals het is.
Dank je wel, marlie Het wantrouwen voert inderdaad de boventoon; het hele handelen van de hp wordt erdoor gekleurd.