Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 92 Saartjes Spectrum

Saartje geeft de euro aan de verkoper. 'Alsjeblieft een mooie suikerspin, voor een knappe jongedame.' Ze lacht en neemt de suikerspin aan. De menigte achter haar wordt rumoerig. 'Daar is iets aan de hand,' roept de verkoper. Saartje schenkt er geen aandacht aan en loopt terug de massa in, op zoek naar haar ouders. Ze hoort alarmsirenes. Eindelijk bij de hekken aangekomen ziet ze een kring van mensen. Haar moeder zit op haar knieën. 'De dader had een mes,' hoort ze een vrouw zeggen. In het midden van de kring leggen twee broeders haar vader op een brancard. 'Mama?' vraagt ze voorzichtig. Haar moeder draait zich om en pakt Saartje stevig vast. 'Het komt allemaal goed met papa, maak je maar geen zorgen.' Saartje kijkt naar haar geplette suikerspin. 'Mag ik een nieuwe?'

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Richard, je titel dekt de lading, een kind reageert zo of kan zo reageren. Ik ben er qua Nederlands mee opgehouden je ergens op te wijzen. ;) Haal alleen maar een 'wordt' weg op de brancard. De huidige verruiging goed weergegeven, zomaar, je bent ergens, komt er een mes uit het niets.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja. Zo zou dat kunnen gaan. De reactie van het meisje is bijzonder realistisch. Niet echt wonderlijk of verruigend (?) :) of iets, gewoon zoals een klein kind reageert op een absurde situatie die eigenlijk niet hoort plaats te vinden. Waarom weet ik niet. Maar op een of andere manier vind ik dit een geruststellend verhaal. Graag gelezen.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
RichardOtten, Voor Saartje is de wereld een suikerspin - en haar moeder begrijpt dat niet meer. Origineel uitgevoerd. (geen punten maar komma's in de dialoogzinnen!)

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi weergegeven, @RichardOtten De kracht van een kind om ondanks nare situaties zichzelf te blijven en te focussen op de "suikerspin"

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Richard, Compliment voor je uitwerking. En dat in tweehonderd woorden. Het zinsdeel 'Saartje geeft geen gehoor' viel voor mij iets buiten het kernachtige van de rest. Is het 'niet reageren, niet luisteren, het letterlijk niet horen'. De zin 'In het midden van de kring wordt haar vader, door twee broeders op een brancard gelegd.' is een passief (door het gebruik van 'worden'). Dit is iets krachtiger neer te zetten door bijvoorbeeld: Twee broeders leggen haar vader op een een brancard. Nogmaals: compliment voor deze uitwerking. Hartelijke groeten, schrijfcoach Inanna

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom zeggen de meeste ouders altijd dat alles wel goed komt, ook al is het helemaal niet zeker? Ik heb het idee dat Saartje een nieuwe suikerspin wil omdat ze bang is. Heel realistisch geschreven, Richard.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nel, dank je, de suikerspin is inderdaad belangrijk op dat moment. @Inanna, bedankt voor je compliment en het advies, ik heb het aangepast :) @Meta, denk zelf dat het een automatisch mechanisme is van mensen om iemand gerust te stellen. Het grappige is dat je de nieuwe suikerspin voor het kind op verschillende manier gezien kan worden.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Richard, Formeel is het 'geen aandacht aan schenken'. Maar dit is al veel beter dan 'geeft er geen gehoor aan'. Fijn dat je zo snel aanpast en leert. Schijfcoach Inanna

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat heb je weer mooi neergezet, Richard. Als lezer hou ik mooi wat vragen over waar nog een heel (lang) verhaal van gemaakt kan worden. Waarom is de vader neergestoken, bijvoorbeeld. Is het wel haar biologische vader? Was de dader een buitenlander, een asielzoeker, een gestoorde gek of was het een wraakactie? Is het kind afgestompt door herhaald geweld in het nieuws , is het een overlevingsmechanisme, heeft het een autistische aandoening? Of heeft ze gewoon nog de leeftijd waarop je een suikerspin héél belangrijk vindt en de situatie van een neergestoken vader nog niet kunt overzien. Kortom, je hebt mijn nieuwsgierigheid gewekt.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, mooi dat het al die vragen bij je oproept. Dat is tevens het mooie en het nadeel van een kort verhaal, de onbekende details die iemand zelf mag invullen. Bedankt voor je reactie :)

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel bijzondere tekst, prachtig alle commentaren. Weet niets meer toe te voegen. Helemaal ten voeten uit de moeder, die zichzelf bijna gerust stelt, lijkt het en Saartje, die zo uit gekeken heeft naar haar suikerspin en nu geplet is!

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een drama en toch fijntjes Richard. En een mooie titel. Ik zou ook op zijn minst een nieuwe suikerspin willen.