Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#93 Beeld/scherm

5 mei 2016 - 9:23
Beeld/scherm Als ze even staat te dromen aan het aanrecht en opschrikt van hars dat knapt in de plattebuiskachel, kijkt ze onwillekeurig even naar de kelderdeur – alsof oma zometeen omhoogkomt met de pan soep van gisteren. Ze vult de molen verder met de koffiebonen en schuift het glaasje eronder. Het ratelen en knarsen van het malen, de geur, het is altijd te snel gedaan. Zes draaien is eigenlijk al te veel. Snufje zout erbij in de filter want de Buisman is op; schuimend zakt het water. Terwijl ze wacht, kijkt ze weer naar buiten, het fis-groene beeld met de bijna bottende bomen verrijkt met de stoom van de ketel. Ja zie je, daar rent weer een haas! Nog eens opgieten, en volgen van Habraken die op zijn tractor het achterste veld egaliseert. Ze schuift het melkpannetje boven de vlammen. Niet te heet, anders moet ze straks zo schrobben. Het kopje met de bloemen precies gelijk boven het schoteltje, lepeltje ernaast, tweede schoteltje al klaar. Nu niet roeren en wachten tot het velletje komt - opa draaide dat om zijn lepeltje en likte dat af, daar werd ze altijd een beetje misselijk van. De kat zit er al. Ze legt het lepeltje met velletje en al op het oude bruine schoteltje. Ze weet wel dat melk eigenlijk niet goed is voor een kat, maar ach, één velletje moet kunnen. Habraken is klaar, de vogels nog niet. Ze ziet de wolken jagen, al is het verder vriendelijk weer. Als ze haar kopje in het afdruiprekje zet, wordt er op het raam getikt. ‘Mevrouw, hallo!’ en een telefoon met dood beeldscherm wordt omhooggehouden. ‘Mogen wij iets vragen?’ Met belachelijk kloppend hart doet ze de keukendeur open. Hun glimmende fietsen staan op haar erf, ze zijn vast door het bos en langs de weilanden gekomen. ‘Mevrouw, onze telefoon heeft de geest gegeven en de route stond op een speciale app die onze zoon erop heeft gezet. Nu kunnen we het volgende knooppunt niet vinden, weet u waar we zijn?’ Ze houdt de klink vast, die woorden wil ze niet! Nooit meer! Geen app of smart of gigabite of pixels of bereik of opladers of deadlines of commercials of schermen schermen schermen. Ze ziet de man en vrouw nu aarzelen. Ze zijn weliswaar wat verwaaid maar lijken haar verder aardig. Van haar leeftijd ook. Ze vermant zich en wijst: ‘Als u het pad volgt naar de verharde weg en met de bocht mee naar rechts gaat, komt u in het dorp. Bij de kerk is een café, daar zullen ze u graag helpen.’ Ze glimlacht hopelijk vriendelijk en gaat naar binnen. Door het raam kijkt ze het echtpaar even na, tot ze om de hoek zijn. Ze pakt haar glas van het rekje, vult het uit de kraan en drinkt slokje voor slokje, geleund tegen het aanrecht. De stilte - van de tikkende houtkachel, van zingende vogels, groeiend gras en wind door de bomen van de windvang - komt weer in haar hart.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 mei 2016 - 10:53
@MarjanD, een rijke tekst, met vaste hand geschreven. Ik begrijp dat de hp zich heeft teruggetrokken uit een overweldigende digitale wereld op het platteland, in het huis van haar grootouders. [het fis-groene (frisgroene?) beeld met de bijna bottende bomen verrijkt met de stoom van de ketel.]; hier mist m.i.een ww en de zin schurkt voor mij tegen mooischrijverij aan. [Nog eens opgieten, en volgen van Habraken die op zijn tractor het achterste veld egaliseert.]; volgen met de ogen? Het ww egaliseren van een veld gaat er bij mij niet echt in. Is het niet rooien of zo? Een kloppend hart voor een dood beeldscherm? Is het zo erg? Wat is er gebeurd? Met de tegenstelling verwaaid zijn en toch wel aardig heb ik wat moeite. Wat is een windvang? Ik zocht het op maar kan het niet vinden. Al met al intrigerend, ik heb het graag gelezen.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 mei 2016 - 11:06
MarjanD, Sterk geschreven schets, mooie details en alles degelijk uitgewerkt. Paar stijldingetjes:
Als ze even staat te dromen aan het aanrecht en opschrikt van hars dat knapt in de plattebuiskachel, kijkt ze onwillekeurig even naar de kelderdeur
schrap beide 'even' en de zin wint aan kracht. (lees maar hardop zonder die twee woorden)
Ze weet wel dat melk eigenlijk niet goed is voor een kat,
hetzelfde met 'eigenlijk'
Habraken is klaar, de vogels nog niet. Ze ziet de wolken jagen, al is het verder vriendelijk weer.
schrap: 'ze ziet' - (de lezer weet wel dat zij dat ziet, kwestie van perspectief)
Met belachelijk kloppend hart doet ze de keukendeur open
Deze zin is belangrijk omdat het aangeeft dat HP een verstoorde relatie heeft met de rest vd wereld, dat wil zeggen alles wat buiten haar wereld valt. 'Belachelijk' is niet het juiste woord om dat te laten zien. Ze opent die keukendeur met tegenzin en een ergernis over haar versnelde hartslag. Probeer dat beeld te vangen. :)

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
5 mei 2016 - 17:38
@ Mili: Dank je voor je uitgebreide feedback en vragen! * je hebt gelijk, ik vond de alliteratie van bijna bottende bomen té mooi om niet te gebruiken. Ik zal de zin nog eens tegen het licht houden op mooischrijverij. 'egaliseren' zie je veel in het voorjaar. Er wordt dan met een tractor met een eg erachter over het veld gereden om al te grote kluiten nog te breken. een 'windvang' is ook een plattelandsterm. Het is een rij (hoge) bomen die voor luwte zorgen, bijvoorbeeld voor aardbeien. Ik aarzelde of ik deze wellicht té specifieke termen zou moeten gebruiken. Grote groepen Nederlanders kennen ze, maar nóg meer mensen niet. Wanneer gaat de lezer vóór, en wanneer prevaleert de sfeer die ik neer wil zetten met zulke woorden?

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
5 mei 2016 - 17:46
@Janp Heel erg bedankt voor de kritische noot! Inderdaad vergeten om de tekst een keer hardop voor te lezen, de ideale strategie om zulke (best irritante) herhalingen en overbodige woordjes eruit te pikken. Ik wilde de 'even' er direct uithalen. Helaas: een knop 'bewerken' zie ik wel onderaan het reactieveld maar niet onderaan mijn verhaal ...? Goed punt over het woord 'belachelijk'. Het komt overigens wel over waarom ik het gebruik ;-) Edoch, een beter woord of betere zinswending moet te vinden zijn! Wordt aan gewerkt.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 mei 2016 - 19:48
Dag Marjan, ik vind dit een mooi verhaal vol van gisteren. Maar waarom drinkt ze water in plaats van de koffie die ze gezet heeft? Je beschrijft dit ritueel van koffie maken zo goed dat ik er trek in kreeg. Ze kan die rust-brengende gedachten, geleund tegen het aanrecht, toch ook met koffie drinken krijgen, dan past het geheel beter in elkaar, volgens mijn bescheiden mening. :o

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
5 mei 2016 - 21:03
Dank je Blavatski! Nou, die koffie had ze net op en het kopje afgewassen, toen er op het raam getikt werd. Vandaar. Fijn dat je trek kreeg in koffie door mijn beschrijving ;-) Grappig genoeg vind ik versgemalen koffie heerlijk ruiken, maar lust ik het brouwsel zelf helemaal niet!

Tja

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
6 mei 2016 - 22:22
De vragen die ik wilde stellen zijn al gesteld. Wat een ouderwetse vrouw. Ja, ik begrijp wel waarom ze teruggaat naar het verleden. Je geeft de situatie goed weer.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 mei 2016 - 8:36
dank je voor je verhaal. Ik sluit me aan bij wat anderen geschreven hebben. Wat ik mooi vind is dat je hele concrete beelden gebruikt om een sfeer op te roepen. Wel ben ik nieuwsgierig naar het waarom van haar afkeer van de computerwereld, dat komt voor mij wel erg uit de lucht vallen. Ik zou nog meer willen weten over deze vrouw, waarom ze doet wat ze doet.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 mei 2016 - 21:08
Buisman, het velletje van de melk, de koffiemolen. Ik ken het allemaal :). Je verhaal roept bij mij wel vragen op, MarjanD. Waarom die antipathie t.a.v. de technologie? Je schrijft mooi, vind ik. Beeldend. Ik lees je graag.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
10 mei 2016 - 12:01
Dank je Nel, Annemieke en Willemina en alle anderen, daar groei ik van, van zulk commentaar! Uit de reacties blijkt dat de vlucht van HP voor technologie in ieder geval duidelijk wordt uit het verhaal. Het precieze waarom, dat heb ik in het midden gelaten. Is dat iets wat er in zou moeten volgens jullie? Voor mijn gevoel geeft het openlaten van directe aanleidingen de lezer de ruimte om het zelf in te vullen. Door de nadruk te leggen op de rust die ze nu ervaart en duidelijk zélf heeft gezocht, komt de reden voor het terugtrekken alsnog subtiel aan bod (was althans de bedoeling): overweldigd, burn out en vergelijkbare klachten.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 mei 2016 - 16:02
MarjanD je vraagt in #12
Uit de reacties blijkt dat de vlucht van HP voor technologie in ieder geval duidelijk wordt uit het verhaal. Het precieze waarom, dat heb ik in het midden gelaten. Is dat iets wat er in zou moeten volgens jullie?
Voor mij zeker niet. Het is een verhaal, geen artikel.