Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#128 De duif

Die dag waren de eerste boerenzwaluwen weer terug uit Afrika en Abel had moeite gehad niet te hard te fietsen. Hier had hij al die tijd op gewacht. Toch verlaagde Abel zijn tempo. Waarom zou hij haast hebben, hij had de hele middag nog. Bovendien slingerde zijn verrekijker al genoeg aan zijn nek. Vlak voor hem vloog een groep stadsduiven op. Een van de duiven vloog gevaarlijk zijn richting uit en toen hoorde hij krak. Echt hard krak. De doodsbleke duif dwarrelde donzig door de doddige lucht. Verbouwereerd zette Abel zijn fiets tegen een boom. Daar lag een gewonde duif. Zijn spaken als ongenadige hakmessen. De duif schokte ritmisch als op de wijzers van de klok, zijn ogen wijd opengesperd. Een kleine plas bloed werd zichtbaar. Even stond Abel als versteend, waarna hij merkte dat hij alweer op de fiets zat. Weg hier. Hij kon hier niet tegen, wat moest je met zo’n beest in zo’n toestand? Nu fietste hij hard. Bovendien, als je het rationeel bekeek: wat is een stadsduif nu? Geen beschermde soort, geen soort die meetelt op je lijst, een stadsduif is niks eigenlijk en trouwens, hij haalt het sowieso niet. Je kunt de dierenambulance gaan bellen, maar dat zegt meer over je eigen emoties dan over de toekomst van deze duif. Vlak voor het viaduct fietste Abel terug. Dit kon niet, er zou toch zeker wel iemand zijn die zich om deze vogel bekommerde? Dan kon hij met een gerust hart verder. Op de plaats delict stonden nu inderdaad twee meisjes van een jaar of twaalf, dertien. Een had de duif in haar armen en aaide het zachtjes. Het andere meisje was aan het bellen. Van een afstand bekeek Abel het tafereel, als een moordenaar die terugkeerde naar de plek waar hij had toegeslagen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vermoed dat je begonnen bent met de duifzin en vervolgens het verhaal daar omheen geschreven hebt. Dit was ook wat ik voor ogen had toen ik de opdracht verzon. Mooi verhaal waar ik van houd met een dilemma. Daar houd ik van omdat het al te menselijk is om ten prooi te vallen aan tegenstrijdige drijfveren en volgens mij kunnen schrijvers daar niet vaak genoeg over schrijven.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@renzeborkent, opvallend mooi verhaal. Doe vooral aan de volgende ronde mee. Opdrachten gaan van woensdag tot woensdag. (wijd opengesperd; is opengesperd niet al wijd genoeg?)

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Inmiddels is mijn debuut uitgekomen! Voor wie interesse heeft: de titel is 'Kleine natuur'. Het boek is uitgegeven door KNNV Uitgeverij. 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het was een prachtverhaal. Zonde dat wij sinds 2017 hier niets meer van je mochten lezen en dat het forum nu als advertentieruimte voor je boek wordt mis/gebruikt. 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Proficiat met je boek! Ik kocht er meteen 100 waarvan ik 99 aan de rupsen in de tuin schenk! Wat een festijn zal dat worden te gebeuren gaan!