# 143 Echte rust vandaag

Slaperig doe ik mijn ogen open en hoor op straat een megafoon. Wat is dat nou? Een auto met een geluidsinstallatie staat in onze straat: ‘Voor alle inwoners volgt hier een bericht. Vanmorgen vroeg om 4.00 uur is in het hele land de elektriciteit uitgevallen. Naar de oorzaak wordt gezocht. Volg de instructies op volgens de radio FM 98,9, daar hoort u het actuele nieuws. Indien uw buren hulp nodig hebben, help elkaar zoveel mogelijk. Probeer zoveel mogelijk thuis te blijven, dit om de hulpdiensten door te kunnen laten rijden. Laat uw afspraken niet doorgaan, iedereen in Nederland krijgt dit bericht.’ Mijn wekkerradio ging niet af, ach mijn hond zit te janken, die miste me al natuurlijk! Nou ja, vandaag een dagje vakantie. De kinderen niet naar school. Eerst maar een doucheje pakken. ‘Oh jakkes nee, geen druk op de kraan. Dat wordt een deootje vandaag met een beetje parfum. Eerst de kinderen wakker maken. Nee wacht, ik laat ze lekker slapen, want als ze horen dat ze niet naar school kunnen èn geen internet of tv hebben… Dat wordt nog wat vandaag!’ mompel ik. Ik kleed me aan en geef Hero eten en pak zijn halsband. Ik leg voor de kinderen een briefje neer op het aanrecht. Automatisch zet ik de waterketel aan. ‘Dat gaat ‘m niet worden vandaag.’ Geen koffie en thee dus. Ik loop langs mijn buurvrouw. Zij is al 89 en staat voor haar woonkamerraam. Ik zwaai en met handentaal zeg ik dat ik eerst Hero uitlaat en dan ga ik naar haar toe. Ze knikt en lacht, beduidt: doe maar rustig aan. Heerlijk zo'n buurvrouw, wat zullen we ons druk maken, de zon schijnt!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi MwMarie, je geeft een mooi inkijkje in de ochtendperikelen van HP; geen paniek, gewoon de dagelijkse dingen oppakken. Die laat zich niet gek maken, en dan ook nog en passant de buurvrouw helpen. Eén vraagtekentje; Hero = haar eigen hond, Frits = hond van de buurvrouw? (toevallig beide namen van ex-politici, haha). En de titel past heel goed bij de HP en haar aanpak! Ook een passende slotzin. Mooi gedaan, MwMarie! :thumbsup:
19 mei 2017 - 20:22

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marie, Mij treft vooral de geweldige praktische inslag van jouw HP. Heerlijk gewoon, terwijl de wereld vergaat blijft in dit verhaal alles bij 'het normale'. En dat maakt het gelijk ook heel voorstelbaar. Fijn geschreven ook!
19 mei 2017 - 20:50

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@mw Marie: ik geloof dat je een stuk levenservaring moet hebben om te handelen als deze hp. 'Volg de instructies op volgens de radio FM 98,9' deze zin komt me vreemd over, zonder elektrische tijd naar de radio kunnen luisteren? Wel een heel groot gebied, het hele land...dat zal lang zoeken worden. Graag gelezen, Connie
20 mei 2017 - 14:35

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste mw. Marie, Een uitwerking die krachtig is door haar eenvoud. Het bericht is ongeloofwaardig. Enerzijds door de lengte ervan en anderzijds door de instructies die erin gegeven worden. Doet de radio het wel? Heeft die geen elektriciteit nodig?. Mijn advies is het bericht terug te brengen tot de essentie. De stroomstoring, thuisblijven, elkaar helpen. De zinnen [Ik zal de kinderen wakker maken. Nee wacht, ik laat ze lekker slapen, ...] Het 'Nee wacht,' sluit niet aan bij 'zal'. Eventueel: 'Eerst de kinderen wakker maken. Nee, wacht ...' Hoe heet de hond nu? Hero of Frits. Of heeft je HP twee honden? Dank je wel voor je uitwerking. hartelijke groeten, schrijfcoach Inanna
20 mei 2017 - 15:51

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mw.Marie, ... wat een heerlijk rustig verhaal. Simpel de dingen nemen zoals ze zijn. Ik zou haast zeggen: je bent een voorbeeld voor velen. Met veel plezier gelezen.
20 mei 2017 - 20:53

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Ton, voor je uitgebreide reactie en compliment! Foutje Hero en Frits is één en dezelfde hond. Aangepast! Op dit moment heb ik wat weinig tijd om jullie bijdragen te lezen, ga dat weer doen als ik de tijd weer heb, dus zeker geen desinteresse hoor en opgestoken duim van mij persoonlijk voor het langskomen! Fijne zonnige zondag.
21 mei 2017 - 11:28

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Marceline. Dat mijn verhaal zo overkomt, mijn opzet gelukt.Fijn dat je het ook kan waarderen. Op dit moment heb ik wat weinig tijd om jullie bijdragen te lezen, ga dat weer doen als ik de tijd weer heb, dus zeker geen desinteresse hoor en opgestoken duim van mij persoonlijk voor het langskomen! Fijne zonnige zondag.
21 mei 2017 - 11:27

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Connie. Bij de Mexicaanse griepgolf kregen we destijds allerlei raadgevingen en ook toen we het jaar 2000 ingingen. Oa. zou je een radio moeten hebben, die op batterijen gaat. Uit die gegevens heb ik geput voor dit verhaal. En ja het moest een echte impact hebben, dus het hele land leek me wel wat. Op dit moment heb ik wat weinig tijd om jullie bijdragen te lezen, ga dat weer doen als ik de tijd weer heb, dus zeker geen desinteresse hoor en opgestoken duim van mij persoonlijk voor het langskomen! Fijne zonnige zondag.
21 mei 2017 - 11:31

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je schrijfcoach Inanna. Dank voor je compliment, ik schrijf graag zo eenvoudig en ongecompliceerd mogelijk. Ik begrijp je reactie op het 'bericht'. Ik begrijp de proporties, die je aangeeft. De aanwijzing voor de zin met de kinderen, vind ik erg mooi en direct aangepast. De twee hondennamen zijn verwarrend, fout van mij, één hond: Hero. Die verschrijving komt doordat ik meerdere versies heb geschreven, één daarvan was met Frits en één met Hero. Hartelijk dank voor je snelle komst om mijn tekst te lezen en van commentaar te voorzien, fijne zonnige zondag, Marie
21 mei 2017 - 11:43

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Riny. Heel hartelijk dank voor je fijne woorden en dat de hp een voorbeeld mag zijn, oei ik krijg het er een beetje benauwd van, zo'n mooi compliment! Op dit moment heb ik wat weinig tijd om jullie bijdragen te lezen, ga dat weer doen als ik de tijd weer heb, dus zeker geen desinteresse hoor en opgestoken duim van mij persoonlijk voor het langskomen! Fijne zonnige zondag.
21 mei 2017 - 11:45