Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 153 Gênant

De duif fluisterde in haar oor ‘trek eens aan mijn vinger’. Deerntje zette grote ogen op en zweeg. Stel je voor, dacht ze, je staat in een volle metro in de Amsterdamse avondspits. Stapt daar iemand in met een duif op haar schouder. Begint die duif ook nog eens in haar oor te smoezen. Zelfs in dat fokking Amsterdam is dat toch ongekend! De duif pikte in haar oorlelletje en herhaalde, nu luider, de boodschap. Een kauwgom kauwend meisje, type kantoor-babe, lachte ongegeneerd en legde het tafereel vast met haar smartphone. Twee backpackers grijnsden even en hervatten de discussie over hun Airbnb-ervaringen van de afgelopen dagen. Een moeder met een kind op haar arm gaf Deerntje in onvervalst Amsterdams te verstaan: ‘Pas maar op mevrouwtje, straks heeft dat Damkuiken het boze oog. Ik zou maar doen wat-ie zegt, voor je het weet gebeuren er ongelukken. En daar wil ik niet bij zijn, hoor je!’ Resoluut trok Deerntje een veer uit de rechtervleugel en beet de duif toe ‘Daar, vuile gevleugelde rat, ga je nou een kneiterharde boer laten zeker? Vies takkenbeest, steek die veer maar in je ...’ Deerntje kon haar zin niet afmaken; vuil-witte smurrie droop van haar gezicht.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hahahaha, ik zie de scène voor me. Een maf verhaal met rake typeringen . De beelden van de slotscène moet ik snel zien kwijt te raken :-)

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Getver Ton, wat een smerige uitsmijter. Ik moest meteen denken aan die keer dat ik in een Franse stad liep en opeens uit het niets zo'n vieze kledder vogel(duivenpoep) op mijn blote arm flatste. Gelukkig was daar een fontein in de buurt.. En dat dan in je gezicht en geen water in de buurt. Gruwel! Maar mooi gevonden! Even technisch. Als iemand iets denkt, hoef je geen aanhalingstekens te gebruiken. Tenminste, zo heb ik het geleerd.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ton, wat Marceline zegt klopt. Naar mijn idee heb je geen enkele gêne gekend toen je dit verhaal opschreef. :D Met de typetjes die je opvoert illustreer je prachtig fokking Amsterdam. Humoristisch, lekker rauw, heerlijk te lezen.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk geschreven, Ton. Lekker rauw, daar hou ik wel van. Wel het tweede verhaal dat ik lees waarin de HP niet zo aardig tegen de duif is. Toch een beest wat agressie oproept blijkbaar.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Deerntje valt vies tegen aan het eind van het verhaal. Ik schatte haar in als een Deerntje, een beetje overdonderd door al dat Amsterdamse. Maar dan komt er plotseling toch een vuilspuiterij uit! De duif heeft gelijk wat mij betreft. Dank voor je heerlijke verhaaltje.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nel, dankjewel voor je reactie. Het doet me goed dat je dit voor je ziet, nou ja behalve dan die slotscène, die moet je maar gauw vergeten. Denk maar aan iets leuks! Een gezellig busreisje, of zo... :)

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marceline, wat die kledder vogelpoep op je arm betreft; gelukkig was er een fontein in de buurt en troost je maar met de gedachte dat koeien niet kunnen vliegen... :D En dankjewel dat ik weer van je kan leren; ik ga de aanhalingstekens bij Deerntjes gedachten verwijderen.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mili, dankjewel voor je complimenten. Marcelines advies, tevens het jouwe, heb ik inmiddels opgevolgd. Altijd blij met jouw rake reacties! En Mili, Nogene is my middle name! ;)

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een leuk, in eerste instantie dacht ik alledaags, tafereel! Dat t best raarrrr is met zo'n pratende duif dringt gaandeweg tot me door. Ik denk dat dat komt door hoe je de personages beschrijft/opvoert. Ik vind het interessant wat er met mij als lezer gebeurt en nog interessanter wat het geheim van de schrijver is om dit effect te bereiken.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mw.Marie, ik zie net bij Marceline dat zij ooit in een Franse stad beflatst is door een duif. Ik denk dus dat duiven geen grenzen kennen in hun flats-drift en die hobby ook buiten Amsterdam uitoefenen... ;) Dankjewel voor je reactie!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nyceway, dankjewel voor je complimenteuze reactie! Enne 'Lekker rauw' ... je kunt duiven, eenmaal aangebraden, het beste nog even laten doorgaren... :) Als tegenwicht tegen het beeld dat duiven agressie oproepen kan ik je verwijzen naar de (Kerst)film Home alone, waar in Central Park New York een heel lief duivenvrouwtje met haar talloze gevederde vrienden figureren.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Pindarots, dankjewel voor je reactie. Ik ben net zo benieuwd als jij naar het geheim van de schrijver. Dit kwam gewoon in me op en ik klopte het snel in. Beetje strepen, veranderen en schaven, en violà!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Jules, dankjewel voor je compliment! Gisteren at ik nog een uitsmijter rosbief in Haastrecht, was overheerlijk! Maar, even zonder dollen; de toestand in de metro van Amsterdam gisteren in de avondspits gaf mij het idee voor de locatie.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Verhaal is een goed voorbeeld van verwachtingsmanagement: je hebt me behoorlijk op het verkeerde been gezet. :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha, die eerste zin al, alsof je tegen een kind praat. Sinds wanneer heeft een duif vingers? Je lijkt me een realistisch beeld te geven van de metro in dat fokking Amsterdam. Een duif uitmaken voor rat en takkenbeest, dat is de goden verzoeken :D Heerlijk gelezen!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Ton, in mijn jongere jaren woonde ik in Amsterdam, in de buurt van het Leidseplein en de City en nam regelmatig de tram. Er liep een controleur rond die de kaartjes verkocht; Die was meestal "de Ton Badhemd" van de tram. Zo te lezen heerst er nu een andere humor onder de Amsterdammers. Spijtig. Je verhaal bracht mij even terug in de tijd van vroeger toen alles zogezegd beter was, waarvoor mijn dank. :p

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Ton, ... het was weer genieten. Je zet het daar allemaal zo vlotjes en gezellig neer en zo echt. Of ik erbij was.