Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#157 Strandbal

25 augustus 2017 - 12:06
# 157 Strandbal De zon brandt op het Katwijkse strand, een zacht zeewindje brengt verkoeling. Mensen luieren, zwemmen, kinderen spelen, graven zandkastelen. Ook in de strakblauwe lucht is het druk: de aanvliegroute over zee is in gebruik. Wachtend op landingspermissie cirkelen vliegtuigen op verschillende hoogtes boven het strand. Behaaglijk strekt ze zich uit, hoe heerlijk, dit voorproefje op de Spaanse zon. Langzaam smelten de geluiden van wind, branding, spelende kinderen en vliegtuigen samen tot de vertrouwde vakantiemelange en vallen haar ogen dicht. Tot het geluid van weer een vliegtuig haar wekt en doet opkijken. De dreun echoot in haar lijf, zelfs het zand onder haar beweegt mee. Het vliegtuig cirkelt boven zee, nadert het strand, het landingsgestel is uitgeklapt, de landingslichten branden. Waarom vliegt het zoveel lager dan de voorgaande? Ze schiet overeind, om haar heen verschrikte gezichten, huilende kinderen, telefoons worden gepakt maar het geluid is oorverdovend, het overstemt alles. Tot het ineens stopt. Een halve seconde hangt de immense zwarte schaduw als vastgenageld boven het strand. Dan zien honderden ogen de vuurflits uit de vliegtuigromp schieten. Een gierend geluid vaagt de stilte weg, het begint hoog, wordt steeds lager en vermengt zich dan met gegil en rennende voeten. Een niets ontziende lawine van stof, onderdelen, stoelen, zuurstofmaskers, lichaamsdelen, koffers en knuffels daalt neer. Bedekt alles wat was. Cora van B 25-8-2017

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
25 augustus 2017 - 12:16
Cora wat eng dit. Je hebt het zo geschreven dat het lijkt alsof ik erbij ben, ben hier echt even van slag van en die opbouw, super. Erg goed :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 augustus 2017 - 12:22
Jee, en het begon zo kabbelend en onschuldig. De spanning bouw je goed op. Gelukkig is het fictie.

Lid sinds

7 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 augustus 2017 - 14:35
Hoi Cora, ik zat achterovergeleund te genieten van je strandscène, maar opeens schoot ik met wijd opengesperde ogen rechtovereind. Wat heb jij er een heftige wending in gestopt! Heel goed geschreven, ik schrok alsof ik erbij was.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 augustus 2017 - 16:40
c.v. Berendonk, Tot en met de laatste zin goed opgebouwd verhaal. misschien alleen deze: 'Het vliegtuig cirkelt boven zee'. Zo'n groot vliegtuig cirkelt niet, misschien hangt laag/zwenkt/ zakt oid.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
25 augustus 2017 - 17:45
Cora, ... ik dacht aan 'mijn' Katwijk in de maak. Ook toevallig. Na verder lezen neemt de spanning bezit van mij en word ik plotseling helemaal stil. Wat heb je dit goed geschreven, zeg. Het lijkt wel of dit intenser aankomt dan een bericht op tv.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 augustus 2017 - 13:02
Cora wat eng dit. Je hebt het zo geschreven dat het lijkt alsof ik erbij ben, ben hier echt even van slag van en die opbouw, super. Erg goed :thumbsup:
bloos dank je wel

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 augustus 2017 - 13:03
Jee, en het begon zo kabbelend en onschuldig. De spanning bouw je goed op. Gelukkig is het fictie.
Tja, een mens krijgt vreemde fantasieën in deze tijd waarin fictie soms waar wordt. groet Cora

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 augustus 2017 - 13:04
Hoi Cora, ik zat achterovergeleund te genieten van je strandscène, maar opeens schoot ik met wijd opengesperde ogen rechtovereind. Wat heb jij er een heftige wending in gestopt! Heel goed geschreven, ik schrok alsof ik erbij was.
Dankjewel Ton, ik vind het zelf ook een heftig verhaal, en tegelijk leuk om te schrijven groet Cora

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 augustus 2017 - 13:05
c.v. Berendonk, Tot en met de laatste zin goed opgebouwd verhaal. misschien alleen deze: 'Het vliegtuig cirkelt boven zee'. Zo'n groot vliegtuig cirkelt niet, misschien hangt laag/zwenkt/ zakt oid.
Dank voor je tip Jan, zwenkt klinkt ook beter, ik zal het niet hier aanpassen maar in ander gebruik wel. groet Cora

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 augustus 2017 - 13:07
Cora, ... ik dacht aan 'mijn' Katwijk in de maak. Ook toevallig. Na verder lezen neemt de spanning bezit van mij en word ik plotseling helemaal stil. Wat heb je dit goed geschreven, zeg. Het lijkt wel of dit intenser aankomt dan een bericht op tv.
Dankjewel Riny, het nut van herschrijven: de eerste versie van een paar jaar geleden heb ik geïnspireerd herschreven. groet Cora

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 augustus 2017 - 13:08
Cora een vlot leesbare opbouw met aan het einde huiveringwekkende 'MH17' beelden. Heel knap gedaan, Groet Connie
dankjewel Connie! groet Cora

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 augustus 2017 - 19:48
Wat een spannend verhaal! Ik zat te sabbelen op je 'vakantiemelange', heerlijk woord, en toen begon het. Cora barst los! :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 augustus 2017 - 12:13
Wat een spannend verhaal! Ik zat te sabbelen op je 'vakantiemelange', heerlijk woord, en toen begon het. Cora barst los! :thumbsup:
Ja, leuk hè, ik wilde geen zoetsappig strand/zeeverhaal, daar heb ik er al zo veel van.

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 augustus 2017 - 9:40
Een leuk uitje dat eindigt op een nachtmerrie, brr... goed opgebouwd! Ik wil het zeker niet meemaken! Alleen heb ik mijn twijfels als een vliegtuig ontzettend laag begint te vliegen. De schrik slaat toe, maar naar een telefoon grijpen is het verste van mijn gedachten, ik zou rennen om uit de buurt te geraken, vooral ook omdat een strand nooit zo lang is als een landingsstrook. En deze zin 'De dreun echoot in haar lijf, zelfs het zand onder haar beweegt mee.' zou ik (persoonlijk) plaatsen als het toestel daadwerkelijk met een klap de grond raakt. (Een dreun is een harde klap) Deze zinnen evt samen laten? Ik probeer het logisch te houden, met de nodige gevolgen. 'Tot het geluid van weer een vliegtuig haar wekt en doet opkijken.Het vliegtuig zwenkt boven zee en nadert het strand sneller dan ik mogelijk acht. Het landingsgestel is uitgeklapt, de landingslichten branden.' [Bij herlezen is acht wel formeel, af en toe komt dat bij me naar buiten :o mss .... sneller dan ik voor mogelijk houd. (?)]

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
27 augustus 2017 - 20:14
Zo, over spanning opbouwen. Zeer fraai fragment. Je voelt het bijna aankomen, en toch knalt het binnen. Slechts een twijfelpunt.
De dreun echoot in haar lijf, zelfs het zand onder haar beweegt mee.
Zou 'Het dreunen' hier niet meer op zijn plaats zijn?

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 augustus 2017 - 0:19
Goed opgebouwd en angstaanjagend. :thumbsup: Rennende voeten op het strand hoor je mi niet en dat haalde me even uit het verhaal.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 augustus 2017 - 14:33
Een leuk uitje dat eindigt op een nachtmerrie, brr... goed opgebouwd! Ik wil het zeker niet meemaken! Alleen heb ik mijn twijfels als een vliegtuig ontzettend laag begint te vliegen. De schrik slaat toe, maar naar een telefoon grijpen is het verste van mijn gedachten, ik zou rennen om uit de buurt te geraken, vooral ook omdat een strand nooit zo lang is als een landingsstrook. En deze zin 'De dreun echoot in haar lijf, zelfs het zand onder haar beweegt mee.' zou ik (persoonlijk) plaatsen als het toestel daadwerkelijk met een klap de grond raakt. (Een dreun is een harde klap) Deze zinnen evt samen laten? Ik probeer het logisch te houden, met de nodige gevolgen. 'Tot het geluid van weer een vliegtuig haar wekt en doet opkijken.Het vliegtuig zwenkt boven zee en nadert het strand sneller dan ik mogelijk acht. Het landingsgestel is uitgeklapt, de landingslichten branden.' [Bij herlezen is acht wel formeel, af en toe komt dat bij me naar buiten :o mss .... sneller dan ik voor mogelijk houd. (?)]
Dank voor gedegen reactie Marlie! Even achter elkaar: - het staat uiteraard open voor discussie wat de eerste reactie is van mensen op naderend onheil, wellicht ben ik in mijn keuze wat beïnvloed door de niet weg te denken smartfones bij elke gebeurtenis, ik heb in het midden gelaten wie rent en wie vastgeplakt zit aan zijn fone, en daar natuurlijk ook mee kan wegrennen - de dreun echoot in haar lijf, wat ik bedoel is het afgrijselijke donderende geluid van een vliegtuigmotor die erg dichtbij komt/is, hier dus even voor het daadwerkelijk uit de lucht vallen met een eenmalige dreun van een geheel andere orde - je samenvoegen van die twee zinnen, bevalt me zeer, het zwenken boven de zee, hier al eerder als reactie genoemd, klinkt beter. De strofe, sneller dan ik mogelijk acht vind ik zelf ook wat formeel en rationeel in die situatie, ik denk dat een mens dan overgenomen wordt door een onderbuikgevoel van ramp en wegwezen. Fijn dat je zo hebt meegedacht, dank daarvoor groet Cora

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 augustus 2017 - 14:34
Zo, over spanning opbouwen. Zeer fraai fragment. Je voelt het bijna aankomen, en toch knalt het binnen. Slechts een twijfelpunt.
De dreun echoot in haar lijf, zelfs het zand onder haar beweegt mee.
Zou 'Het dreunen' hier niet meer op zijn plaats zijn?
Dank voor je reactie Angus, ik geef je gelijk: het dreunen is hier beter op zijn plaats dan de dreun. groet Cora

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 augustus 2017 - 14:37
Goed opgebouwd en angstaanjagend. :thumbsup: Rennende voeten op het strand hoor je mi niet en dat haalde me even uit het verhaal.
Marietje, nee inderdaad, rennende voeten hoor je al niet op een stil strand, laat staan in de situatie die ik beschrijf, ik ga het aanpassen (niet hier, ik verzamel al aanpaspunten en verwerk die dan allemaal tegelijk in het verhaal) dank voor je lezen en je reactie! Cora

29 augustus 2017 - 14:57
Hallo c.v.berendonk, Vanuit de vliegtuigen als onderdeel van de 'vertrouwde vakantiemelange' laat je me linea recta een horror scene binnenvliegen. Heftige wending en zeer beeldend geschreven. Dit is een beeld van een strand dat ik liever niet aan mijn netvlies wil laten kleven. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
29 augustus 2017 - 15:16
O nee wat een verschrikkelijk verhaal, je moet er toch niet aan denken en toch doe je het :D Knap gedaan, echt horror!

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 augustus 2017 - 15:26
Hallo c.v.berendonk, Vanuit de vliegtuigen als onderdeel van de 'vertrouwde vakantiemelange' laat je me linea recta een horror scene binnenvliegen. Heftige wending en zeer beeldend geschreven. Dit is een beeld van een strand dat ik liever niet aan mijn netvlies wil laten kleven. Schrijfcoach Corrie
Dankjewel Corrie!

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 augustus 2017 - 15:26
O nee wat een verschrikkelijk verhaal, je moet er toch niet aan denken en toch doe je het :D Knap gedaan, echt horror!
Dankjewel i-Kat!