#159 De furie

Aangepaste versie De furie Ze drukte haar koude lippen op de zijne waarna zijn lichaam verslapte. Nog nooit eerder heeft hij het zo koud gehad. Hij krabbelt op en tast met zijn handen de muur af. De stenen voelen op plekken nat en glibberig en er hangt een muffe lucht. Bij iedere windvlaag, meent hij een vleug lentelucht te ontwaren. Hij weet het weer. Samen met zijn geliefde Anastasia wandelde hij door de kasteeltuinen. Ze kusten elkaar terwijl de bloesem van de boom dwarrelde. Toen hij zijn ogen opende was zijn verloofde verdwenen en verscheen de furie. Ze sprak over hel en verdoemenis wanneer hij zou weigeren aan haar zijn eeuwige trouw te beloven. Voordat ze hem kuste prevelde ze iets in een vreemde taal. Hij schrikt van een hoog gekrijs. Met zijn handen duwt hij op zijn oren maar het wordt alleen maar harder. Net zo snel als het zijn gehoorgang binnendrong is het ook weer verdwenen. Vanuit zijn ooghoek ziet hij ineens een streepje licht op de vloer. Hij loopt erop af. Tot zijn grote vreugde voelt hij een deur en duwt de klink naar beneden. Hij moet kracht zetten om er beweging in te krijgen maar het lukt en hij kijkt met geknepen ogen naar de met kaarsen verlichte trap. Eenmaal boven staat hij in de hal van een vervallen kasteel. Als hij naar buiten wil lopen, komt er iemand op hem af. 'Anastasia, liefje ben jij het?' vraagt hij aan de mooie verschijning. De gedaante vervaagt en dan staat zij opnieuw voor hem. Ze drukt haar koude lippen op de zijne waarna zijn lichaam verslapt.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy, Ik denk dat 'bijpassende' (voor 'muffe') weg kan en 'ineens' (voor 'een streepje licht') ook. Naargeestig sprookje (waarbij het slechte overwint?) Benieuwd naar je tekst na herlezen en schrappen. Fijne vakantie!
9 September 2017 - 10:42

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Yep, het zijn er 357. Wat een spannend en fantasievol Nancyverhaal weer! Ik ben ook benieuwd naar de nieuwe versie. Ach, als je op vakantie bent moet je gewoon lekker doen waar je zin in hebt. Een woordje meer of minder maakt dan niet zoveel uit. :D
9 September 2017 - 13:20

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een fijn fantasierijk verhaal. Mits schrappen van bijv nwn geraak je volgens mij dichter bij 300. Begin- en eindzin maken de cirkel rond. Ver denken moet je niet. Anastasia is minder lieftallig dan ze eruit ziet. Hehe. :ninja: Jammer, het vraagt om een vervolg. Heel graag gelezen Nancy!
9 September 2017 - 18:55

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy, Ik heb de 'gecondenseerde waterdamp uit mond en neusgaten' proberen te visualiseren. Hoe ik het ook draai of keer, het blijft grappig. Ik vind het een zeer creatieve woordkeuze. Deze opdracht was volgens mij ook moeilijk. Omschrijvingen vragen bloemrijke taal. Daarrond een verhaal voorzien van een begin, midden en slot, blijft dan de uitdaging. Jij bent er goed in geslaagd en dan zijn de extra woorden een bonus voor de lezers.
9 September 2017 - 20:40

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nancy, op de een of andere manier is je tekst van een ander (lieftalliger) gehalte dan ik van je gewend ben. Ik vraag me af of er bloesem neerdaalt op je vakantieadres. :D M.i. gaat gekrijs dat zich nestelt niet goed samen. Nest, nestelen staat voor mij voor warmte, eitjes leggen, je weet wel. Dan vraag ik me af waar de waterdamp anders uit moet ontsnappen dan uit een mond en neusgaten. Je had je hp anders voortijdig opgeblazen. Kunnen koude lippen eigenlijk niet lekker zijn? Zoals @marlie zegt, je tekst behoeft een vervolg.
10 September 2017 - 9:08

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hallo allemaal, tekst inmiddels flink ingekort. Dank voor jullie reactie op de eerste en Mili op de aangepaste. Dat waterdamp verhaal vind ik lastig, de 'rook' uit je mond bij kou is namelijk feitelijk gecondenseerde waterdamp niet gewoon waterdamp. Hoe omschrijf je dat goed? Het gaat er natuurlijk om dat de lezer zich kan voorstellen dat het zo koud is dat er 'rook' uit je mond komt. Wat betreft een vervolg, dat zie ik niet zo. Deze arme man zal gewoon weer in diezelfde kelder wakker worden keer op keer en ja zijn 'lieve' Anastasia is niet zo lief en ook niet van deze wereld denk ik :unibrow:
10 September 2017 - 11:00

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
I-Kat achteraf heb ik er ook spijt van dat ik mijn toverkollenknop uit had staan op vakantie en geen smurrie van uilenballen en rattendarmen wist te fabriceren. De rustige omgeving brachten me denk ik in een liefdevolle mood ;)
10 September 2017 - 13:26

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ja, mooi strakker geworden! nog wat dingetjes die mij dan opvallen: ik ken niemand die het ooit over gecondenseerde waterdamp heeft om kou aan te geven, dat noem je toch gewoon 'wolkjes'? waarom de naam Anastasia erbij noemen? moeten we aan een dode tsarina denken? je hoeft niet uit te leggen waarom hij zijn handen op zijn oren drukt, dat spreekt vanzelf ook ik vind 'nestelen' hier een eigenaardig lieflijk beeld; je hebt hier ineens ook nog een vt staan ik lees het nu als een soort symbolische bindingsangst vertelling
10 September 2017 - 16:18

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een sinister sprookje is dit, Nancy. Kan je er nog eens een leuk vervolg aan geven, want ik houd graag van een positieve afloop :o Misschien deze week nog een 2e bijdrage inleveren, bijvoorbeeld als die furie hem nogmaals in de kerker gooit en hij dan een groot broodmes vindt, waarmee hij de zaak kan afmaken? Lijkt mij best leuk. Hahaha.
10 September 2017 - 16:25

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dankjewel schrijvenmaar, ja die 'wolkjes' ik zat ermee. Kwam er maar niet uit hoe ik het moest noemen. Denk dat ik het er helemaal uithaal. Tja de naam noemen was meer gericht op verduidelijking dat zij uit twee personen bestaat, de mens en zijn verloofde Anastacia en het bovennatuurlijke wezen, de furie die hem vervloekt en met haar kus weer terug de kelder in tovert. Maar dat begreep je al nu je het correct hebt over symbolische bindingsangst. Nestelen lieflijk, Mili zei het ook al inderdaad. Voor mij voelde dat als het goede woord omdat ik er in deze context meer de lading van een oorwurm aan gaf. Als dit bij twee mensen een ander beeld geeft dan moet ik het aanpassen. Het op de oren duwen om te stoppen is in deze versie inderdaad overbodig. Dankjewel voor het terugkomen en kritisch meedenken.
10 September 2017 - 16:34

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Jules dankjewel maar als je het niet erg vindt laat ik Igor fijn in de kelder. Mijn bijdrage is voor mijn doen al zo liefjes als ik er dan nog een happy-end aan ga breien dan ben raak ik echt van het padje :lol: ;)
10 September 2017 - 16:37

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy, de tips heb je al gehad en ik begrijp dat ik een aangepaste versie lees. Het is een mooi gegeven en ik las deze uitwerking met genoegen. fijne vakantie nog!
10 September 2017 - 18:00

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy, Het is een ander verhaal dan ik van je gewend ben maar desondanks fijn om te lezen. Ik zag dat er het een en ander is aangepast. Geniet van je vakantie.
11 September 2017 - 13:07

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Marceline en Madd dank jullie wel. Deze vakantie heeft even alle gekkigheid uit mijn hoofd verdreven. Het was dan ook een erg verlaten gebied. Mijn knetterhersens gingen spontaan op stanby. Ik ben alweer thuis en voel ze langzaam weer contact maken ;). Fijn dat jullie het toch met genoegen hebben gelezen. :)
11 September 2017 - 13:15

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik vind er niets mis mee als je de knetterstand van je hersens wat vaker uitzet. Ook dan weet je er mooie verhalen van te maken. Met plezier gelezen en het zet zich voort in mijn eigen fantasie.
11 September 2017 - 13:56

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Nancy, ik ben met opzet een beetje aan de late kant met mijn schrijfcoach-gedoe omdat ik niet wilde beïnvloeden. :o Ik lees nu dus een aangepaste versie en mis "de gecondenseerde ademhalingswolkjes"! :nod: Het is een mooi "Nancy-verhaal", en ik begrijp dat vakantie en over een spookkasteel schrijven een moeilijke combinatie is. :o
11 September 2017 - 21:16

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nancy, er is al veel inhoudelijk gereageerd op jouw inzending, dus ik doe gezellig mee. Symbolische bindingsangst? Niet door mij als zodanig herkend; ik dacht meer aan een bezeten verloofde :) Dat doet verder niets af aan je verhaal, dat lekker leest en wat mysterieus overkomt. Ik vind het juist fijn dat je niet vervalt in beschrijvingen als "stinkende en glibberige naar riool ruikende smurrie" want daar heb ik er al meer dan genoeg van gelezen. Als je het niet erg vind geef ik je nog een tip: voel jezelf vooral niet "verplicht" om aan een door jezelf/anderen opgelegde stijl te voldoen, maar schrijf datgene wat je hart je op dat moment ingeeft. Graag gelezen.
13 September 2017 - 10:19

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Marieke1980, dankjewel. Ik heb geen kinderen maar dit voelde als een stuitligging ;) Karinska, jij ook bedankt voor je fijne reactie en je tip :) Symbolische bindingsangst en een bezeten verloofde liggen dicht bij elkaar ;) in het licht van de opdracht heeft dit de vorm van een bezeten furie gekregen. Je hebt helemaal gelijk hoor wat betreft eigen stijl etc. Normaal sproei ik de inkt uit mijn pen en gaat het zo spontaan maar nu pfff ik dacht veel te veel na waardoor ik door de bomen mijn eigen bos niet meer zag ;) thanks
13 September 2017 - 11:06